Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Tangen met blauwe en gele handvatten zijn tangen die snijden volgens het guillotine systeem en dus een rechte snede geven, waardoor het mogelijk is fijn werk te leveren.
De tang met orange hand vat is een zijkniptang deze geeft een puntige snede, dus iets minder nauwkeurig.

Koop je goede kwaliteit en mits je ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn, kan je er jaren lang plezier van hebben, en stelt je in staat mooi en fijn werk te leveren.
IMG_20190120_104614.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even weer een update vordering van de Prins Willem zoals in voorgaande verslagen van de Prins zijn de tekeningen en methodes
niet helemaal duidelijk. Met behulp van de boeken DPW van H.Ketting, VOC Retourschip van H.N. Kramer ben ik begonnen met de grote Ra.

31032019a.jpeg
 
Het monteren van de tuigage op, in, aan, masten, zalingen, blokken, ra’s, ezelshoofden en nog veel meer :confused:, werpen nog al wat vragen op. Is er een te volgen weg >? Ik bedoel hiermee waar kan je het beste beginnen (voor achter of het midden >?
 
Je kunt van achteren naar voren werken, of van voor naar achter. Ik begin altijd graag aan de boegspriet en werk dan naar achter.
In het echt werd de volgende volgorde aangehouden:
Boegspriet met sjorrings, daarna steng op de boegspriet met want etc.
Dan fokkemast onderste deel, wanttouwen, dan stagen, dan mast verder opbouwen met steng, want, pardoens (ook wel bakstag genoemd) etc.

Je kunt als de fokkemast staat dan eerst de raas hiervan gaan doen. Let op: bij een schip zonder zeilen hangen de raas laag, dus net boven de marsen.

Dan verder met de grote mast op dezelfde wijze, en als laatste de bezaan.
 
Je kunt van achteren naar voren werken, of van voor naar achter. Ik begin altijd graag aan de boegspriet en werk dan naar achter.
In het echt werd de volgende volgorde aangehouden:
Boegspriet met sjorrings, daarna steng op de boegspriet met want etc.
Dan fokkemast onderste deel, wanttouwen, dan stagen, dan mast verder opbouwen met steng, want, pardoens (ook wel bakstag genoemd) etc.

Je kunt als de fokkemast staat dan eerst de raas hiervan gaan doen. Let op: bij een schip zonder zeilen hangen de raas laag, dus net boven de marsen.

Dan verder met de grote mast op dezelfde wijze, en als laatste de bezaan.
Is het dan niet gemakkelijker om van achter naar voren te werken??? Eerst de onderste wanten en dan de stagen, dan is de voorste mast nog vrij, anders zit je achter de wanten te frunniken....:):)
Das geen kritiek hoor "Hans" maar zomaar een losse gedachte..... Ik ben onderhand zelf zover vandaar...
Gr Koos.
 
Natuurlijk, dat kan ook. Er is in dat opzicht geen voorkeur. Wel belangrijk is dat je eerst de wanten doet, en dan pas de stagen.
 
Het tuigen van een model daar moet je een beetje je eigen weg in vinden denk ik. Maar als advies; eerst de boegspriet en (eventueel de blinde mast) met toebehoren , dan de stagen en wanten en daarna maakt het niet uit of je de fokkemast eerst doet en dan de kruis/bezaan mast of andersom. De grote mast word altijd het laatst getuigd omdat de ruimte tussen grote mast en bezaan- of kruismast aanzienlijk kleiner is dan de ruimte tussen fokke- en grote mast, waardoor het moeilijk word om de kruismast te tuigen na de grote mast. En de brassen per mast het laatst omdat deze behoorlijk in de weg kunnen zitten. Ook tuig ik altijd iedere mast van onder naar boven. Schoten en halzen van de fok en het grootzeil worden altijd het laatst gezet. Maar hoe je het ook doet, je ontkomt er niet aan dat je hier en daar toch wat moet pielen om het één en ander te beleggen omdat modellen nu eenmaal niet groot zijn.
 
Het tuigen van een model daar moet je een beetje je eigen weg in vinden denk ik. Maar als advies; eerst de boegspriet en (eventueel de blinde mast) met toebehoren , dan de stagen en wanten en daarna maakt het niet uit of je de fokkemast eerst doet en dan de kruis/bezaan mast of andersom. De grote mast word altijd het laatst getuigd omdat de ruimte tussen grote mast en bezaan- of kruismast aanzienlijk kleiner is dan de ruimte tussen fokke- en grote mast, waardoor het moeilijk word om de kruismast te tuigen na de grote mast. En de brassen per mast het laatst omdat deze behoorlijk in de weg kunnen zitten. Ook tuig ik altijd iedere mast van onder naar boven. Schoten en halzen van de fok en het grootzeil worden altijd het laatst gezet. Maar hoe je het ook doet, je ontkomt er niet aan dat je hier en daar toch wat moet pielen om het één en ander te beleggen omdat modellen nu eenmaal niet groot zijn.
Kijk Piet dat is dan ongeveer hetzelfde wat onze Admiraal hierboven ook schrijft dus daar kan ik iets mee, en ik hoop dat het voor Hansa ook duidelijker geworden is het is immers zijn draadje, sorrie Hansa:confused::confused:
 
Kijk dat bedoel ik nou, hiermee ben ik een heel stuk meer gerust gesteld. :thumbsup: ben ook blij dat Koos er ook mee geholpen is ;) Ik ga lekker zitten pielen en heb ik vragen zal ik het niet na laten deze te stellen.

Ik dank Iedereen Toppie.:)
 
Eigenlijk kan het dus op een hele hoop manieren goed gaan, als ik het goed lees.o_O
Een heleboel manieren, dat zou ik niet willen beweren, maar eerst achter en dan voor of andersom is heel goed mogelijk. Het is echter wel degelijk belangrijk om de juiste volgorde in acht te nemen zodat je jezelf niet in de weg gaat zitten. Normaal gezien bijvoorbeeld werden op de echte schepen (zoals Hans al liet weten) eerst het want gezet en daarna de stagen, dit was omdat stagen nogal eens konden breken en op die manier kon men ze makkelijker vervangen omdat ze over het want waren gezet, om de masttop. Ik doe het op modellen echter precies andersom omdat het want al gauw in de weg zit als je de stagen daarna zet. Zo zal iedere modelbouwer in de loop der jaren zijn (of haar) eigen manier vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan op tekeningen en in verschillende boeken niet zien of deze belijning wel juist loopt het gaat er om of alle 4 de lijnen voor of achter A moeten zitten, of zoals op de foto B, C achter A...... en D, E voor A.....

23042019a.JPG
 
Hansa, daar heb ik ooit nooit iets over kunnen vinden. Dit is (denk ik) hoe je het zelf wilt doen. In het echt was dit natuurlijk een "probleem" doordat tuigage langs elkaar heen kon schuren en eventueel door kon slijten.
 
Back
Top