Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Ha, Martin, leuk dat je er weer bent. Jammer van de schade aan je VIctory maar je ben al weer druk bezig het te verhelpen.
Succes daarmee.
De ornamentjes heb ik gelijmd met UHU Hart. Dit is voor modelbouw en speciaal voor de combinatie hout / metaal.
 
Je kan ook de ornamenten op hun plaats fixeren en er de dunne variant secondelijm tussen hout en metaal laten lopen, en de capillaire werking zijn gang laten gaan.
De secondelijm in gelvorm laat zich dan wel een beetje positioneren, en kan kleine spleten vullen.
Het hangt eigenlijk ook een beetje van de pasvorm af.

succes alvast.
 
Persoonlijk gebruik ik voor kleine metalen de bison secondegellijm (Action). Het zit muurvast. Maar er is voor dit een speciale lijm en ik ben de naam kwijt. Verkrijgbaar bij de hobbyzaken
 
Hier maar weer een kleine update. Doordat corona in de weg zat heb ik niet veel gedaan maar toch. De boeg is in ieder geval weer heel. Het afgebroken deel heb ik vastgezet dmv een pen/gat verbinding en zit weer als een huis. Doordat de breuk toch zichtbaar bleef heb ik de boeg moeten beplanken. Ik heb hier en daar een beetje af moeten wijken van de tekeningen, maar dat is niet anders, In het begin getwijfeld of ik de bijl zou pakken of toch maar een schuurpapiertje. Het werd toch maar het schuurpapiertje en daar heb ik geen spijt van. Het ziet er nog niet mooi uit maar dat komt nog wel. Alleen stom dat ik geen foto"s heb gemaakt van de gebroken versie van het schip.
Ik heb nog een groot probleem met de boeg waar ik maar niet uitkom. De bovenste sierstrip die langs het voordek schuin omhoog loopt naar de boeg krijg ik er maar niet op. Het uitsnijden van het geperste 'hout' gaat prima evenals het losweken van het karton. Maar dan hou ik een heel dun en erg breekbaar uiteinde over (zie foto verderop). Als ik dit dan langs het voordek vast lijm moet dat laatste stukje sierstrip een beetje naar boven en naar binnen gebogen worden, en daar gaat het fout. Het is zo fragiel dat het breekt. Ik loop hier al maanden tegen aan te hikken maar kom er niet uit. Van Corel extra deeltjes gehad, maar die heb ik ook gebroken. Geïnformeerd om het 3D te laten printen maar dat gaat mij 200 Euro kosten en dat is te gek. Ik kom er maar niet uit
dus als iemand een oplossing weet GRAAG!
20210408_110419.jpg

Ziet er nog niet uit, maar dat komt goed.
20210330_091203.jpg

Dit stukje van geperst "ik weet niet wat' bedoel ik dus, Ik verknoei de een na de ander maar krijg het niet voor elkaar!
20210408_110344.jpg
20210408_110401.jpg

Ook het achterdek zit erop. Het gaat allemaal langzaam, maar het gaat. Ik zat ook maar naar die binnacle te kijken en ik snap maar niet wat die pijp er bovenop doet.
IMG_0320.jpg

Nou dit was het weer even. Ik hoop dat iemand goede raad heeft voor die sierstrip naar de boeg toe.
Groet, en blijf gezond!
 
Martin,
Onder die pijp in de binnacle zit een olielamp die de kompassen ernaast verlicht. En een olielamp heeft een afvoer voor schadelijke dampen nodig. Vandaar.
Zou je die sier strip kunnen zagen uit dun triplex? Dat breekt niet zo snel.
 
Ik vind doeg er mooi uitzien. Het is hout en dat kan altijd hersteld worden.
En zoal Jan zegt een stukje vliegtuigtriplex, dat kan je ook goed buigen.
 
Ik heb flexbeach gebruikt, dat is een heel soepele beukensoort, die als je de balkjes nat maakt, mooi in vorm droogt.
kijk maar eens in mijn fotoverslag van de Victory
IMGP4678.JPG


Deze is voor de Royal Caroline, al in vorm gebogen, maar nog niet verjongd aan de voorkant.
 
Buigbaar beuken in het Nederlands, modelbouw de kombuis verkoopt het. Is gewoon beuken maar speciaal behandeld zodat het extreem buigbaar is. Goeie oplossing
 
Heren bedankt voor de tips! Dat buigzaam beuken lijkt mij wel wat. Eens kijken waar ik een stukje kan bestellen.
Jan, nooit gedacht aan warmteafvoer bij het binnacle. Nu is het logisch. Bij het uitzoeken van de binnacle nog een grote fout gevonden! Bij de Victorie staan de stuurwielen net onder het achterdek. Bij corel staan ze net voor het achterdek. Nogal een fout in het bouwpakket. Ik zal ze er voor moeten zetten want ik krijg ze er nooit meer onder.
1617987238407818613761.jpg
 
Ja als je gaat vergelijken met de echte vind je in alle bouwpakketten wel afwijkingen. Het ligt aan jezelf of je dat wil aanpassen of niet.
 
Ik ben nu al een hele tijd met de "channels?" bezig maar het wil niet echt vlotten. De channels zelf maken is geen probleem maar de blokken die erop gemonteerd moeten worden wel. Hoe een blok aan een touw bevestigd moet worden is wel op internet te vinden, en na de nodige fouten zal ik dat wel netjes krijgen. Maar waar aan de ene kant een blok zit, moet aan de andere kant een oogpen zitten die dan op de channel gelijmd wordt. En daar zit ik al een paar dagen tegenaan te hikken. Een blok netjes aan een touw knopen kom ik op de duur wel uit, maar hoe ik de andere kant netjes aan een oog moet bevestigen is mij nog een raadsel. Tig filmpjes bekeken maar ik staar mij er helemaal blind op en hoop dan ook op wat tips van de meer ervaren bouwers!
Groet, Martin.
20210502_091453_copy_1741x3095.jpg

Zoals jullie zien het ziet er nog niet uit maar dat komt nog wel. Nog een vraag: Zitten de gaatjes goed zo, of moeten ze precies anders om? Op geen van de tekeningen die ik heb is dat duidelijk te zien.
 
In vaardigheden en tips vind je wel een manier hoe dit te doen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/#post-4005338

En hier vind je een moeilijke maar wel hoe het in het echt ging.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-herman-ketting.271569/page-35#post-4159462
maar dat moet je willen, is veel werk, maar van de andere kant ook goed te doen als je eenmaal doorhebt hoe het moet met een grommer.
Tip: als je het zo wil doen gebruik polyester touw en warm dit op voordat je het uit elkaar haalt. Door opwarmen met een aansteker bijvoorbeeld zal de draad zijn krul blijven houden.
 
Misschien heb je hier ook wat aan, te zien hoe je een oogboutje aan de strop van een blokje maakt,
upload_2020-2-13_20-41-1-png.355028

a, klem de ring waar de strop aan komt in de bankschroef. b, haal het touw waar je de strop mee wilt maken door de ring. c, maak nu een kleine lus en leg een platte knoop. d, met een kleine tang knijp je de knoop nog wat platter. e, leg nu de rest van de twee eindje om de wangen van je blok in de neuten (groeven)

upload_2020-2-13_20-44-41-png.355029

f, klem nu het blokje wederom in de bankschroef. g, leg nu één halve steek in de eindjes zo strak mogelijk tegen het blokje. h, fixeer de halve steek met sec. lijm of slow-zap en laat het een paar sec. drogen/hard worden. i, op je snijmat kun je nu met een scherp hobby mes de twee losse eindjes strak tegen het blokje afsnijden. j, het eind resultaat is een gestropt blok zonder dikke en/of lelijke knopen.
 
Hoe ik een blok aan een oogbout bevestig:
- neem een oogbout
- steek een eind zwart touw door het oog
- leg het halend part tegen het staand part (halend part is het uiteinde, staand part = kant van de klos)
- leg een bindsel over de 2 touweinden, en schuif dit bindsel tot tegen het oog (bindsel van ongeveer 5 toeren)
- steek het houten blok in de splitsing van de 2 touwen
- leid de touwen over de zijkanten van het blok en leg een halve steek op de bovenzijde van het blok
- borg het bindsel en de platte knoop met een weinig vloeibare CA-lijm (bv roze Zap)
- snij de uitstekende touweinden zo kort mogelijk af
Het gaatje in de blokken moet altijd aan de zijde waar het blok bevestigd is, dus aan de kant van het oog.

Succes
 
:banana:
Piet was me net voor met zijn prachtig geïllustreerde uitleg.
Het enige verschil is dat ik voor touwen die niet soepel moeten zijn omdat ze door een blok gaan, zwart touw gebruik, en dat ik een bindsel gebruik dat ik tot tegen het oog schuif in plaats van een platte knoop.
Ik zou zeggen: probeer eens van elk 1 en kijk wat je het leukste vindt. :)
 
Ja, de gaatjes zitten verkeerd. Bedenk waar de schijf in het blok zit en aan welke kant dan het touw moet lopen. Dat moet natuurlijk om de schijf heen lopen. Zo is dat het makkelijkst te onthouden.
 
Back
Top