Hans Groenenberg
Forum veteraan
Op zich jammer dat je in dit stadia niet een foto hebt geplaatst waar je de insteker had toegepast en hoe je de huidgangen en berghouten er op had gezet. Dan was het iets duidelijker wat je bedoeld. Op dat moment haden de kenners commentaar kunnen geven aan je wat hier mis ging. Een joggle of insteker pas je toe wanneer dit nodig is. Begrijp ik je goed dat je eerst een insteker hebt aangebracht en daarna er omheen bent gaan beplanken of heb ik het mis? Kijk ook eens in het verslag van Robert. die heeft duidelijke foto's van de berghouten..Dit ging dus fout! Na de 3 berghouten erop gelijmd te hebben in de lijn zoals op bovenstaande foto, dacht ik het wel voor elkaar te hebben. op de boeg ben ik begonnen met 1 joggle zoals hieronder.
Bekijk bijlage 262139
Dat bleek dus een fout te zijn want ik kwam bij de boeg steeds beroerder uit en de latjes eindigden in puntjes. Geen gezicht! Eerst nog geprobeerd het e.e.a. te verdoezelen met precies op maat gesneden latjes, maar het resultaat bleef >>!!...! Met de handleiding "how to" bij de hand, de spanten onderverdeeld in het aantal latjes, en toch kreeg ik het voor elkaar om de fout in te gaan. Toch maar het besluit genomen om alles eraf te schuren en opnieuw te beginnen.
Bekijk bijlage 262140
Volgens de handleiding moet ik met de 2e beplanking beginnen met de 3 onderste berghouten. Ik vind het wel moeilijk om ergens in het midden van het schip te bepalen hoe de onderste berghouten gaan lopen. Blijkbaar doe ik iets verkeerd, maar ik weet niet wat! Advies en goede raad is dus van harte welkom. Met de handleiding van "how to beplanken" er weer bij en nog maar een poging wagen! Ook zie ik op foto's van de Victory dat de onderste kanonspoorten achter, niet zover in de berghouten zitten zoals ik het gedaan had (wel vlgs tekening en handleiding). p.s. Is het niet makkelijker om gewoon bovenaan te beginnen met de beplanking?
Laatst bewerkt: