Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Dit ging dus fout! Na de 3 berghouten erop gelijmd te hebben in de lijn zoals op bovenstaande foto, dacht ik het wel voor elkaar te hebben. op de boeg ben ik begonnen met 1 joggle zoals hieronder.
Bekijk bijlage 262139
Dat bleek dus een fout te zijn want ik kwam bij de boeg steeds beroerder uit en de latjes eindigden in puntjes. Geen gezicht! Eerst nog geprobeerd het e.e.a. te verdoezelen met precies op maat gesneden latjes, maar het resultaat bleef >>!!...! Met de handleiding "how to" bij de hand, de spanten onderverdeeld in het aantal latjes, en toch kreeg ik het voor elkaar om de fout in te gaan. Toch maar het besluit genomen om alles eraf te schuren en opnieuw te beginnen.
Bekijk bijlage 262140
Volgens de handleiding moet ik met de 2e beplanking beginnen met de 3 onderste berghouten. Ik vind het wel moeilijk om ergens in het midden van het schip te bepalen hoe de onderste berghouten gaan lopen. Blijkbaar doe ik iets verkeerd, maar ik weet niet wat! Advies en goede raad is dus van harte welkom. Met de handleiding van "how to beplanken" er weer bij en nog maar een poging wagen! Ook zie ik op foto's van de Victory dat de onderste kanonspoorten achter, niet zover in de berghouten zitten zoals ik het gedaan had (wel vlgs tekening en handleiding). p.s. Is het niet makkelijker om gewoon bovenaan te beginnen met de beplanking?
Op zich jammer dat je in dit stadia niet een foto hebt geplaatst waar je de insteker had toegepast en hoe je de huidgangen en berghouten er op had gezet. Dan was het iets duidelijker wat je bedoeld. Op dat moment haden de kenners commentaar kunnen geven aan je wat hier mis ging. Een joggle of insteker pas je toe wanneer dit nodig is. Begrijp ik je goed dat je eerst een insteker hebt aangebracht en daarna er omheen bent gaan beplanken of heb ik het mis? Kijk ook eens in het verslag van Robert. die heeft duidelijke foto's van de berghouten..
 
Laatst bewerkt:
Ja, die fout heb ik ook gemaakt. Ook ik dacht dat de zwarte lijnen de berghouten aangaven. Het zat dus gewoon niet correct op mijn schip. Even zitten puzzelen hoe verder, maar toch besloten om alles eraf te schuren en opnieuw beginnen. Een hele klus maar de 2e beplanking moet gewoon goed zijn. Ook een waarschuwing voor onervaren bouwers zoals ik, bezint eer ge begint.
 
Beste mensen,
Helaas moet ik het forum voor enige tijd gedwongen verlaten. En dit nu net het met de 2e beplanking lekker ging. Ik ben al jaren hartpatiënt en het ging hier weer een keer mis. Gezien mijn verleden (bypas operatie en een paar keer dotteren/stents, is de verzekering wat voorzichtig met mij en wil mij naar Nederland halen voor verdere behandeling. Zodra ik dus een "fit to fly" verklaring krijg van het ziekenhuis hier ga ik terug naar Nederland. Hoe het allemaal verder gaat staat in de sterren, maar ik wilde dit toch maar even laten weten en niet zomaar niks meer van me laten horen. Hopelijk gaat alles niet te lang duren en kan ik weer terugkeren naar huis hier en de draad weer oppakken. In de tussentijd blijf ik jullie volgen.
Met vriendelijke groet, Martin.
 
Hallo allemaal! Alles wat fout kon gaan ging ook fout, dus alles heeft veel langer geduurd dan gepland. Maar goed, we zijn er weer en hebben de draad weer langzaam opgepakt. Wel hebben wij besloten om over een paar maanden naar Nederland terug te keren om gezondheidsredenen. Met wat ik tot nu toe aan de Victory gedaan had was ik niet echt tevreden. Het bovendek zat er (volgens de handleiding) al opgelijmd, met als gevolg dat het plaatsen van de kanonnen een hele toer zou worden. De kanonnen met takels vastzetten zou een verschrikking zijn. Volgens de handleiding worden de kanonnen op het tussendek gewoon vastgelijmd zonder takelage. Daarvan zit ook niks in het pakket. Ook van de beplanking was ik niet echt kapot. Ik was van plan om het bovendek er weer uit te snijden en de beplanking eraf te slijpen en opnieuw te doen. Contact met Corel gezocht en gevraagd of ik een los bovendek en de complete 2e beplanking kon kopen. Als reden gaf ik op dat ik de boel min of meer verkloot had. Dat kon, en voor 50 Euries zou ik klaar zijn. Tot mijn grote verbazing ontving ik in plaats van het dek en de latjes alles voor de hele basis. Dus spanten, kiel, dekken, en alle beplanking!! Toen heb ik maar besloten om weer overnieuw te beginnen. Deze keer heb ik alles opgevuld met balsahout en daar heb ik een hoop gemak van gehad. Nu heb ik het bovendek weggelaten en zit het bovenste deel van de 2e beplanking erop. Nu ben ik wel tevreden want alles past mooi en de beplanking ziet er (ongeschuurd) prima uit. Nu ben ik eerst maar begonnen met wat kleinere dingetjes te maken zoals het het, voordek, en kanonnen. Eigenlijk heb ik dit gedaan om de onderwaterbeplanking zoveel mogelijk voor mij uit schuiven. Ik kan alles wat op internet staat over het beplanken bijna uit mijn hoofd, maar toch zie ik er nog steeds tegenop.
a.jpg

Deze kunststof rommel vind ik nog steeds niks, maar ik heb het beste er maar van gemaakt. Eerst wilde ik er zelf een maken van hout en ergens de ornamenten kopen, maar de losse ornamenten op schaal 1:98 zijn moeilijk te krijgen en behoorlijk duur. Nu zijn ze hier: https://www.shapeways.com/shops/victoryparts wel te krijgen. Dus mocht het hek later toch tegenvallen kan er alsnog zelf een maken. Op de foto is het nog niet klaar want er komen nog lijsten op en ook moet ik iets verzinnen voor de raamspijlen want dat blauwe plastic gedoe vind ik eigenlijk niks.
b.jpg

c.jpg

e.jpg

f.jpg

Alles is natuurlijk nog niet klaar en moet nog afgewerkt worden, maar het begin is er. Maar nu kom ik er niet meer onderuit en moet toch eerst de rest van de beplanking doen en stuiter gelijk al op een probleem. Vanaf het onderste berghout heb ik er even een latje opgeprikt zonder te forceren. Achter is het goed maar bij de boeg kom ik in een punt uit en zie ik even niet hoe ik verder moet. Alle goede raad is welkom! Hoe dan ook, ik ben blij dat ik er weer ben en ik hoop rustig verder te bouwen. Omdat ook de Victory over een paar maanden mee naar Holland verhuis kan ik aan de opbouw niet veel doen, maar ik heb mijn handen vol aan de beplanking en de kleinere dingetjes.
Mvrgr. Martin.
 
Sorry, hier nog de fotos van de beplanking die in een punt uitkomt bij de boeg. Ik zit er naar te kijken maar zie even niet hoe ik verder moet.
h.jpg

g.jpg

ziet er een beetje vertekend uit, maar dat is de foto.
 
:thumbsup:Martin, alweer mooi opgeschoten , die plank, heb je die ook verjongt?? En als dat niet zo is, waar komt hij uit als je er een verjongde plank op zet??
 
Martin, leuk dat je weer aan het bouwen bent. Wat je vraag en dilemma over het beplanken betreft, dat is niet makkelijk om zo even uit te leggen. De reden dat je in zo'n 'punt' eindigt, is omdat je de latten vanaf de kiel niet op tijd hebt verjongt (of misschien helemaal niet, is niet te zien op de foto's). Als je even naar pagina 6 gaat van mijn verslag van de Sovereign, dan zie je hoe je dit vrij eenvoudig kunt oplossen. Met name post 104, 106 en 119. Het is dan wel niet helemaal zoals het hoort, maar als je latten al verlijmd zijn, dan heb je niet veel keus. Ik zeg het regelmatig, op tijd verjongen, dan voorkom je dit soort probleempjes. Verjongen doe je niet alleen omdat de latten gaan torderen, maar ook als de boeg cq. het achterschip smaller dreigt te worden als het middenschip wat hier duidelijk het geval is.
De oplossing die je ziet op pag. 6 van mijn verslag betreft de 1e laag huidbeplanking, waar het niet zo'n grote rol speelt hoe je het doet, als de boot maar netjes dicht is daar gaat het om. Maar de 2e laag die dus zichtbaar blijft, moet je dus simpelweg gewoon je latten op tijd verjongen om dit soort onregelmatigheden te vermijden. Succes!
 
Ik ben nu toch maar gewoon met het beplanken van het onderwaterschip begonnen. Ik kan het wel voor mij uit blijven schuiven maar dat schiet niet op. Veel bij Jan afgekeken, dus op hoop van zegen. Het begin is er en het erg langzaam maar best wel redelijk.
 
Eindelijk klaar met het beplanken van het onderschip! Daar zag ik enorm tegenop en het was ook een hele klus. Het is niet helemaal volgens het boekje gegaan en ik ben toch op enkele plaatsen geëindigd in een puntje. Maar dit is nauwelijks te zien, en als alles netjes geschuurd is zijn de latjes die in een punt eindigen praktisch niet meer terug te vinden. Al met al ben ik zelf tevreden met het eindresultaat. Nu dus eerst maar een paar dagen schuren en relaxen. Daarna zien we wel weer verder. Aan de opbouw kan ik toch niet al teveel doen want wij verwachten in februari terug te gaan naar Nederland, en dan zal de Victory mee moeten in de handbagage.
20180831_100705.jpg

20180815_113719.jpg

Als ik de latjes even zat was ben ik maar een beetje verder gegaan met de stern en het beakhead. Ik zit nog steeds een beetje tegen dat blauwe velletje aan te hikken die de raamspijlen moeten voorstellen. Ik vind het nog steeds niks. Misschien heeft iemand een idee hoe ik op de een of andere manier daar raamspijlen in kan krijgen?
20180923_103814.jpg

20180923_103944.jpg

20180923_110501.jpg

20180923_110514.jpg

Alles moet natuurlijk nog geschuurd worden dus het ziet er nog niet echt goed uit.
20180923_110429.jpg

Ik ben ook nog bezig met de kanonskogels die op het tussendek rondom de roosters komen. Dat zouden latjes van 2x3 mm moeten zijn. Mijn idee was om een klein gaatje te boren en dan een kanonskogel erin te lijmen. Dat gaat prima maar om op een zo smal latje alle kogels netjes op een rij te krijgen valt niet mee! Heeft iemand daar een trucje voor?
Groet, Martin.
 
Je kunt een vlak stukje pe-folie van een blisterverpakking nemen, daar met een mesje de lijntjes in krassen, dan insmeren met oost-indische inkt, wegvegen en je hebt een raampje met de lijntjes erop. Dit achter de spiegel plakken voor perfecte venstertjes.
 
Je zou in de lengte van de "kogelbak" en in het midden ervan een groefje kunnen vijlen. Dan liggen je kogels in één lijn.
Verder mis ik een klein detail. In de voorkant van de roundhouses zit een raam. Je zou daar een gaatje van 3 mm in kunnen boren. Of komt dat nog?
 
Back
Top