Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Hoi Peter,
Ik ben begonnen met een dwarsdoorsnede van de Santisima Trinidad 1:90 van Occre. Kadootje van mijn kinderen. Op zich een grappige kit maar ik gebruik hem als vingeroefening om te kijken hoe het is om het helemaal van eiken te maken dus in principe scratchbouw. Ik ga er een topic van maken.

Het is een schitterend schip geworden Ron. Heel erg mooi gemaakt :beer:. Heb je de vitrinekast zelf gemaakt, of laten maken?

Het is een schitterend schip geworden Ron. Heel erg mooi gemaakt :beer:. Heb je de vitrinekast zelf gemaakt, of laten maken?
Dank je Rob. Het is een prachtig stuk in huis.
Nee, de vitrine heb ik bij Jean-Paul Groot van de firma Jepagro laten maken in Hamont (B), net over de grens van Eersel. In vergelijking hele scherpe prijzen en zeer goede kwaliteit. Wel zelf afhalen. Zijn e-mailadres is jepagro@telenet.be

Het heeft weer even geduurd maar hierbij een laatste update. Alle boeilijnen zijn aangebracht en ook de bemanning is "aangekleed" en voldoende op oorlogssterkte. Nog wat finishing touch door meerdere kleuren goud over elkaar aan te brengen en ze is klaar en staat nu te pronken op een speciaal aangeschaft klein dressoir. Ik ben inmiddels al een nieuw project gestart. Topic volgt.Bekijk bijlage 213214 Bekijk bijlage 213214 Bekijk bijlage 213215 Bekijk bijlage 213216 Bekijk bijlage 213217 Bekijk bijlage 213218 Bekijk bijlage 213219 Bekijk bijlage 213220 Bekijk bijlage 213221
Mooi schip Ron! Staat ook mooi op het dressoir..

Het heeft weer even geduurd maar hierbij een laatste update. Alle boeilijnen zijn aangebracht en ook de bemanning is "aangekleed" en voldoende op oorlogssterkte. Nog wat finishing touch door meerdere kleuren goud over elkaar aan te brengen en ze is klaar en staat nu te pronken op een speciaal aangeschaft klein dressoir. Ik ben inmiddels al een nieuw project gestart. Topic volgt.Bekijk bijlage 213214 Bekijk bijlage 213214 Bekijk bijlage 213215 Bekijk bijlage 213216 Bekijk bijlage 213217 Bekijk bijlage 213218 Bekijk bijlage 213219 Bekijk bijlage 213220 Bekijk bijlage 213221
Heb je de showcase zelf gemaakt? Of zo gekocht? Heb er zelf ook eens naar gekeken, maar op maat gemaakte vitrines zijn best prijzig ben ik achter gekomen.. Maar die ziet er goed uit!

Tja en nu heb ik een prangende vraag. Moet maar even via deze topic. Ik ben bezig met een nieuw model (dwarsdoorsnede Santisima Trinidad 1:90), ik wil de top van de mast en de voet van de steng (hieling) zo origineel mogelijk uitvoeren dus vierkant van vorm en voorzien van een stengewindreep oftewel de mogelijkheid om de steng van de hoofdmast te kunnen laten vieren. Wie kan mij helpen aan de wijze waarop het tuigage is gemonteerd. In de hieling van de steng zitten schijven om lijnen te kunnen geleiden, die lijnen gaan naar de masttop...en dan?
upload_2017-5-17_17-43-16.png

Ik heb wel de methode zoals op de Batavia, maar daar heb je denk ik niet zoveel aan.

Volgens mij gaan de lijnen daarna over het ezelshoofd naar de steng toe, aan beide zijden 1 lijn.
Op dit moment kan ik dat dat alleen niet staven met een boekje waar het uit komt.

Schijven dienen om.de steng te laten zakken en terug omhoog te hijsen.zit de steng op zijn plaats dan gaat nr 5 het slothout erdoor en lan de steng niet meer zakken. De touwen gaan dus door het ezlshoofd naar beneden ( naar de kaapstaandr)

Er is volgens mij hierboven al voldoende uitleg gegeven over de stengewindreep. Het is echter ongebruikelijk om deze reep (behalve de blokken aan het ezelshoofd) ook daadwerkelijk in te scheren omdat in de praktijk de reep pas werd ingeschoren om de steng te laten vieren/hijsen. Indien niet in gebruik liet men de reep niet hangen, maar werd deze opgeborgen.
(op pagina 312 van "Historische Scheepsmodellen" van Mondfeld staat een duidelijk tekeningetje van de reep onder het ezelsblok)

Back