Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Ik ben begonnen met de blinde ra welke onder de boegspriet moet worden gehangen met een touwrak
upload_2016-1-23_10-23-9.png

Ik wil dit ook met een omklede lijn proberen te maken. Om te kunnen maken, (dat in de handboog schietsport serving wordt genoemd) heb ik mijzelf een apparaatje uit diezelfde sport aangeschaft om de lijn strak en netjes te kunnen omkleden.
2016-01-23 10.00.12 (Large).jpg
Het principe is simpel, rolletje garen in de houder plaatsen en de druk tegen afrollen instellen. Om de wrijving nog iets te vergroten kan de wikkellijn door de drie gaatjes worden geleid maar met een lijn van 0,5 mm en windsel van 0,2 mm geeft dat al snel teveel spanning. Na enige oefening gaat het als een speer.
2016-01-23 09.41.58 (Large).jpg
en heb ik in een kwartier een mooie omklede lijn van zo'n twaalf cm. Genoeg voor de raklijn.
2016-01-23 10.00.57 (Large).jpg

Voor wie belangstelling heeft. Het apparaatje is voor € 5 te bestellen bij http://www.europearchery.com/compound/tools/string-building/cartel-serving-tool-trihole.html

Ziet er mooi uit Ron, hoe werk je de uiteindes nu af?
Even een drup lijm of een knoopje??
Alle knopen en windsels fixeer ik met een klein druppeltje ZAP CA thin lijm. Dat trekt geheel in de vezel en maakt er één solide geheel van.
Inmiddels is de ra opgehangen.
2016-01-24 15.20.44 (Large).jpg

Laatst bewerkt:
Het bizarre vind ik de wijze van stabilisering op de blinde ra (spritsailyard) m.b.v. zogenaamde standing Lifts. "Rigging of ships in the days of the spritsail topmast" van R.C. Anderson staat het volgende:
upload_2016-1-24_16-6-35.png
upload_2016-1-24_16-7-19.png

Op het model van de Prince in London, hoewel zonder zeilen uitgerust is dit ook zichtbaar. Het lijkt me alleen dat het brassen of in de wind zetten van de blinde ra vrijwel onmogelijk was. Wie heeft hier meer kennis over? Het wordt geloof ik tijd voor een weekeindje Londen;)
upload_2016-1-24_16-11-40.png

Bijlagen

• upload_2016-1-24_16-9-52.png
    upload_2016-1-24_16-9-52.png
    168,9 KB · Weergaven: 176
Hmmmm... Ik kom net uit Londen en heb voor het eerst een pint gedronken! Echt heerlijk :beer:

Haha Hans
Het was dus nog grappig, want ik was op school excursie en consumptive van alcohol was verboden. Maar ik was net 18 en wilde sowieso een engels biertje proberen. Dus in onze vrije tijd gingen ik en vrienden uit eten in een best duur (maar super lekker) restaurant en daar nam ik een pint. De seveerster raadde mij die aan en vroeg niet eens om mijn ID :yes:

Maar oke, off topic ^^

Ron, je maakt daar een heel mooi schip. Ik las ergens dat als je bij de tuigage bent gekomen je pas eigenlijk op de helft van de bouw ben om daarmee te zeggen dat de tuigage ontzettend veel en geduldig werk is!

Even een update. De zeilen en de ra's voor het blindzeil, bovenblindzeil en de kluiver zijn bevestigd en voorzien van tuigage. Het fokzeil heb ik opnieuw getuigd want daar klopte niks van. Bovendien gebruikte ik dun koperdraad om de diverse blokken aan de ra's te bevestigen maar dat werd een ramp. Bij het minste brak de boel weer af. Maar met dun polyestergaren gaat het zeker zo goed en is onverwoestbaar. De eerste vlag kan in top.
2016-02-14 13.48.25 (Large).jpg

Om de zeilen te voorzien van een bolling en een "geleefd" uiterlijk te geven heb ik ze "voorbewerkt". Het was een truukje dat ik leerde tijdens de vorige Dortmunder beurs. Je legt de zeilen in water waar je ca. 1% houtlijm aan toevoegt. Om ze oud te laten lijken heb ik er nog het nodige pigment van gebrande omber in gegooid zodat het geheel een lekker soepje werd. De kleurstof pakte niet egaal maar wat vlekkerig uit maar dat werkte alleen maar in mijn voordeel. Het is alsof "het weer" er in zit. Vervolgens nam ik een oud kussen en heb ze op het kussen één voor één drooggestreken met een oud strijkijzer. Ze blijven nu prachtig in model staan zonder stijf te worden. De gaten die ik onderin het blindzeil heb aangebracht, dienden om overtollig zeewater dat werd geschept bij woeste zee, af te voeren.
2016-02-14 13.48.49 (Large).jpg
2016-02-14 13.49.32 (Large).jpg

Back