Dank mannen, ik zal het aan de bouwer doorgeven
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tja Hans, dat is een beetje een "nadeel" als redacteur. Je moet je terughoudend opstellen i.p.v. te gaan pronken met je eigen werk vind ik persoonlijk. Bovendien...het is en blijft een kit! Ook al is ie stevig gepimpt. En dat is niet echt de insteek van het blad, maar dat zou wel eens in de nabije toekomst kunnen gaan veranderen.Wanneer kom jij in de Modelbouwer?
Ik weet niet helemaal zeker wat je hiermee bedoeld, maar rifseizings dateren al uit de 13e eeuw.Kijk Piet, daar heb ik wat aan. de Prince was van 1670 en wellicht in UK nog (net) niet gebruikelijk. Ik laat het maar achterwege. Maar betekende dat ook dat de zeilen ook nog niet waren voorzien van beslaglijnen of seizings?
Dank je Hans, daardoor werd ik een beetje op een dwaalspoor gebracht, omdat inderdaad deze lijnen op de replica in lelystad aanwezig zijn. Heb jij misschien ergens een afbeelding hoe de zeilen in die tijd dan werden vastgesjord aan de ra, of gebeurde dat gewoon niet en werden de zeilen alleen gereefd (opgetrokken)? Hier een oude afbeelding waarbij de lijnen om vast te sjorren (rifseizings?) weldegelijk zijn afgebeeldWat Piet schrijft klopt - paarden kwamen pas vanaf het midden van de 17e eeuw. De originele Batavia zal deze niet gehad hebben, de replica in Lelystad heeft ze wel. Dit is nl. veiliger dan het zitten bovenop de ra wat vroeger gedaan werd.
Ik heb afgelopen tijd meermaals contact gehad met een bouwer van de replica, Herman Unger - deze schreef o.a. het volgende:
"Als antwoord op je mailtje kan ik je mededelen dat de BATAVIA nog geen rif lijnen had dus ook niet de smeerrepen of zoals jij ze noemt de geilijnen.De rif lijnen kwamen pas ongeveer 50 jaar later. Ook de zeilen zaten op de BATAVIA gebonden onder de ra. Op latere datum werden de zeilen vastgemaakt aan de roede op de ra. Ook had de originele BATAVIA geen voetpaarden. De BATAVIA op de werf in Lelystad werd wel uitgerust met voetpaarden , maar dit was puur voor de veiligheid. De tuiger Jan van Gammeren liep ook los over de ra heen en daar werden we wel eens knap zenuwachtig van."