Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Wie kan mij meer vertellen over het voeren van lantaarns in marsen in de 17e eeuw en m.n. Engelse schepen. Zu Mondfeld meldt er niets van. Ik heb echter tekeningen van de Prince binnen gekregen uit Engeland waar weldegelijk lantaarns in de eerste marsen werden gevoerd.

Ron, ik heb mijn boekjes eens doorgefladderd, mar nergens wordt over navigatie verlichting gesproken

Ron, ik kreeg vandaag de nieuwe delen van de Sovereign of the Seas, en daar zitten lantaarns bij die boven de galerijen geplaatst worden.
Twee aan stuurboord, en twee aan bakboord.
Ik heb nog niks gelezen of het navigatie verlichting is, maar aangezien ze naar buiten schijnen, moet dat haast wel zo zijn natuurlijk.
Ze komen bij mij alleen niet in de marsen.
Als ik er meer over lees in de boekjes van Agostini dan hoor je het

Het Fokke-, hoofd- en bezaanwant is klaar inclusief de zijtakels. Ik kan geen mastworp meer zien.

014 (Large).JPG
017 (Large).JPG
018 (Large).JPG

Ik wacht verder met het stenge- en puttingwant en wil eerst de onderste ra's plaatsen. Anders denk ik dat het aanbrengen van het tuigage hiervoor een stuk moeilijker bereikbaar zal zijn.

021 (Large).JPG

Wanneer kom jij in de Modelbouwer?
Tja Hans, dat is een beetje een "nadeel" als redacteur. Je moet je terughoudend opstellen i.p.v. te gaan pronken met je eigen werk vind ik persoonlijk. Bovendien...het is en blijft een kit! Ook al is ie stevig gepimpt. En dat is niet echt de insteek van het blad, maar dat zou wel eens in de nabije toekomst kunnen gaan veranderen.

Help!! Ik ben bezig met de Fokke-ra. Wat mij opvalt is, ook bij het originele model in Londen als die van Bijelic, dat er aan ra's geen looptouwen aanwezig zijn z.g. paarden. Deden ze alle handelingen om de zeilen in te binden vanaf het dek? Lijkt me sterk. Heeft iemand hier mee info over? Masten-blokken tuigage van Curti laat wel zien hoe ze moeten worden bevestigd maar niet of dit periode-afhankelijk was. Zu Mondfeldt meldt er niets over. Wie heeft de juiste kronieken..
upload_2015-12-2_17-0-54.png

Dit is wat ik er van weet,
Paarden verschenen na 1640 aan de onderra, na 1680 aan de marseraas en rond 1700 aan de overige raas, met uitzondering van de bagijne- en blinderaas, roeden en gaffels.
In de 18e eeuw werd het gebruikelijk om de paarden in het midden van de ra vast te zetten zonder dat ze elkaar kruisten. Aan het uiteinde van de raas werden kleinere paarden aangebracht, de zogenaamde nokpaarden.
De paarden hingen onder de ra (op 76 cm) en werden op afstand gehouden door vertikale touwen, de zogenaamde springpaarden.

Kijk Piet, daar heb ik wat aan. de Prince was van 1670 en wellicht in UK nog (net) niet gebruikelijk. Ik laat het maar achterwege. Maar betekende dat ook dat de zeilen ook nog niet waren voorzien van beslaglijnen of seizings?

Kijk Piet, daar heb ik wat aan. de Prince was van 1670 en wellicht in UK nog (net) niet gebruikelijk. Ik laat het maar achterwege. Maar betekende dat ook dat de zeilen ook nog niet waren voorzien van beslaglijnen of seizings?
Ik weet niet helemaal zeker wat je hiermee bedoeld, maar rifseizings dateren al uit de 13e eeuw.

Wat Piet schrijft klopt - paarden kwamen pas vanaf het midden van de 17e eeuw. De originele Batavia zal deze niet gehad hebben, de replica in Lelystad heeft ze wel. Dit is nl. veiliger dan het zitten bovenop de ra wat vroeger gedaan werd.
Ik heb afgelopen tijd meermaals contact gehad met een bouwer van de replica, Herman Unger - deze schreef o.a. het volgende:

"Als antwoord op je mailtje kan ik je mededelen dat de BATAVIA nog geen rif lijnen had dus ook niet de smeerrepen of zoals jij ze noemt de geilijnen.De rif lijnen kwamen pas ongeveer 50 jaar later. Ook de zeilen zaten op de BATAVIA gebonden onder de ra. Op latere datum werden de zeilen vastgemaakt aan de roede op de ra. Ook had de originele BATAVIA geen voetpaarden. De BATAVIA op de werf in Lelystad werd wel uitgerust met voetpaarden , maar dit was puur voor de veiligheid. De tuiger Jan van Gammeren liep ook los over de ra heen en daar werden we wel eens knap zenuwachtig van."

Wat Piet schrijft klopt - paarden kwamen pas vanaf het midden van de 17e eeuw. De originele Batavia zal deze niet gehad hebben, de replica in Lelystad heeft ze wel. Dit is nl. veiliger dan het zitten bovenop de ra wat vroeger gedaan werd.
Ik heb afgelopen tijd meermaals contact gehad met een bouwer van de replica, Herman Unger - deze schreef o.a. het volgende:

"Als antwoord op je mailtje kan ik je mededelen dat de BATAVIA nog geen rif lijnen had dus ook niet de smeerrepen of zoals jij ze noemt de geilijnen.De rif lijnen kwamen pas ongeveer 50 jaar later. Ook de zeilen zaten op de BATAVIA gebonden onder de ra. Op latere datum werden de zeilen vastgemaakt aan de roede op de ra. Ook had de originele BATAVIA geen voetpaarden. De BATAVIA op de werf in Lelystad werd wel uitgerust met voetpaarden , maar dit was puur voor de veiligheid. De tuiger Jan van Gammeren liep ook los over de ra heen en daar werden we wel eens knap zenuwachtig van."
Dank je Hans, daardoor werd ik een beetje op een dwaalspoor gebracht, omdat inderdaad deze lijnen op de replica in lelystad aanwezig zijn. Heb jij misschien ergens een afbeelding hoe de zeilen in die tijd dan werden vastgesjord aan de ra, of gebeurde dat gewoon niet en werden de zeilen alleen gereefd (opgetrokken)? Hier een oude afbeelding waarbij de lijnen om vast te sjorren (rifseizings?) weldegelijk zijn afgebeeld

Knipsel.JPG

Ik heb daar zo snel geen afbeeldingen van, dus hoe men indertijd zeilen vastzette blijft een beetje gissen. Wel is het zo dat voor 1640/1650 zeil geminderd werd door de ra te laten zakken en door de geilijnen aan te trekken (dat zijn die die naar de onderpunten van de zeilen lopen).
Jouw afbeelding is van 1673, en daar zie je al meer lijnen op aanwezig. Rifseizings zouden al eerder aanwezig geweest kunnen zijn.

Back