Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Ahh, die fiets, klopt inderdaad. Ik zit in de vaste redactie voor scheepsmodelbouw. Maar dat is al vanaf 1 december 2014 hoor ;). Alleen nu was het thema : "scheepsmodelbouw". Mijn eerste artikel was over de Batavia van Hans. Ook heeft er in mei al een stuk over de Victory "binnenste buiten" ingestaan van Jan Zwart. Hiervan is een deel 2 in de maak. Dus wie zijn bouwbeschrijving, topic omgezet wil zien in een publicatie in het blad: dat is onder voorwaarden mogelijk.

Ha Ron, die artikelen die je noemt heb ik helaas niet gelezen omdat ik toen nog geen lid was van de modelbouwer, maar ik zag in het laatste blad een artikel over een wisseling van de wacht, en toen dacht ik : he die naam ken ik, en vandaar mijn berichtje

Het fokkewant en hoofdwant zijn inmiddels geplaatst en afgespannen. De eerste twee weeflijnen in het fokkewant zijn aangebracht. Ik fixeer de knoopjes met Zap thin CA. Zeer dunne cyano-acrylaatlijm die direct in de touwvezels trekt en de boel super op zijn plaats houdt. Ook gebruik ik dit wondermiddel om het puntje van een dunne lijn te impregneren. Hierdoor hardt ongeveer 1 cm van de draad direct uit en kan zeer makkelijk door de gaten van (juffer) en andere blokken worden doorgevoerd. Je creëert als het ware een naald in de draad. De wakers van ankers komen nog hoger wanneer ook die weeflijnen zijn aangebracht. De wakers zijn gemaakt van oude kralen, voorzien van haken en lijnen en zwart geverfd
DSCN0037.JPG
DSCN0035.JPG

Slim idee met die kralen. Ik heb ze indertijd uit een stukje rondhout staan vijlen...

Dank jullie voor de aanmoedigingen. Super! Inmiddels zijn van het BB fokkewant de weeflijnen klaar. Ik heb de afstand op 6 mm gehouden. In een schaal van 1:61 geeft dat een "traptrede van 37 cm. Dat komt aardig overeen met hetgeen vermeld in Zu Mondfeldt.
DSCN0265.JPG

Ik gebruik geen papieren sjabloon o.d. maar gewoon "uit de hand" met een een afstandlatje van 5 mm en een heel klein waterpasje om de zaak recht te houden. Met dit waterpas kan ik straks ook de lijnen even hoog afstellen tussen SB en BB
DSCN0269.JPG

Voor de bevestiging van het stengewant moeten de jufferblokken en puttingwant worden bevestigd via de mars aan het hoofdwant. Hiervoor heb ik een spreeworst ingelegd van een staafje 1 mm messing dat met draad is omwikkeld. Ijzer en puttingwant worden met een haakconstructie bevestigd. De lat leg ik hiermee wel steeds hoger maar dat is de uitdaging. De eerste is klaar
DSCN0268.JPG

Dit ziet er mooi uit Ron, Je hebt hier toch ook hulpstukken voor die je kunt gebruiken ??
Zo'n apparaatje waarop je een stukje want maakt, en later overzet op de mast?

Dit ziet er mooi uit Ron, Je hebt hier toch ook hulpstukken voor die je kunt gebruiken ??
Zo'n apparaatje waarop je een stukje want maakt, en later overzet op de mast?
Je bedoelt de "loom-a-line" van Amati Peter? Nee, alsjeblieft. Ritueel verbranden zo'n ding. :eek:. Nee, niet kwaad bedoeld hoor. De lijnen van het want komen nl. met zo'n ding ten eerste nooit exact in één lijn met de puttingijzers. Ook zijn de onderlinge afstanden op een schip nooit allemaal hetzelfde tussen de juffers i.v.m. de schietopeningen van de diverse kanons. Ook moeten eerst de lijnen aan de mast en rusten worden aangebracht en afgespannen volgens een vast patroon om en om met Bb en SB, het zogenaamde overleggen. Dat wordt ook onmogelijk.
upload_2015-9-25_16-12-52.png

Nee zo werkt het prima. Bovendien kun je met zo'n lijnwaterpasje de weeflijnen aan SB t.o.v. BB exact op elkaar afstemmen qua hoogte.
DSCN0270.JPG

Dat is straks van belang wanneer de zwichting wordt aangebracht. Hoe ik dat doe ben ik nog niet uit.
upload_2015-9-25_16-33-23.png

upload_2015-9-25_16-36-9.png

Ik zou met de Prince de meest rechtse optie moeten aanbrengen echter wordt het dan een kluwen rond de mast. Ook is er door Bijelic in mijn voorbeeld hiervoor gekozen. Hoewel het origineel in het London Museum of Science wél dit patroon weergeeft.
upload_2015-9-25_16-40-11.png

Ik snap helemaal wat je bedoelt Ron, bedankt voor de uitleg.
Als ik zover ben gaat het staande want ook rechtstreeks aan de mast geknoopt worden

Back