Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Dank jullie mensen voor jullie opmerkzaamheid. :thumbsup: Het nut en doel van het forum wordt weer bewezen!
Ik wil uit blijven gaan van het origineel uit het Londens museum, daar staan de rusten ongeveer zoals ik ze heb geplaatst. Maar ook daar lopen de lijnen van het want vlak langs de relingen

full

Als ik de foto's van de bb nader bekijk gaat het bij Constructo (inderdaad Hans) net fout wanneer ik uitga van de opgegeven maten voor de rusten van de hoofd- en fokkemast.

full

full

Zoals ik ernaar kijk lopen de lijnen niet recht en dus keihard tegen de reling.
M.g.v. van de uitlijndraadjes komt het nu toch goed wanneer ik nieuwe rusten maak die 4 mm breder zijn. Slopen dus. :(

Laatst bewerkt door een moderator:
dan zou ik eerder er nog een berghout boven zetten zoals het model dat je hier laat zien.

jou schip heeft maar 1 berghout boven de geschuts gaten en dit model heeft er 2.
dan kan je de rusten hoger zetten en moet je ze waarschijnlijk niet verbreden.

ff afwegen wat je van plan bent ron

Hallo, het wordt hoog tijd voor een update geloof ik. Ik vind overigens de nieuwe lay-out van het forum, mits de foto's worden teruggezet een aanwinst. zeker het plaatsen van foto's is een vooruitgang. Wat de laatste post van Dirk aangaat, ik denk dat je abuis bent Dirk, het originele model kent ook 5 berghouten, 2 zwarte en 3 blanke
upload_2015-5-3_15-32-42.png

De plaats van de rusten is volgens mij correct al zou volgens mij het naar binnen lopen van de verschansingen bij Constructo iets scherper hebben gekund. Maar goed, ik ben er content mee
IMG_0001.JPG

Ik heb nogal zitten worstelen hoe ik de puttingijzers aanbreng. Constructo heeft bij de kit kettingen geleverd. Het origineel kent echter versies van strip o.d. dus maar een zooi puttingijzers van Billingboats aangeschaft, gezwart en met koperdraad bevestigd aan de jufferblokken.
DSCN7039.JPG

Met behulp van een hulpdraadje kon perfect de uitlijning t.o.v. de later te plaatsen wantlijnen worden bepaald, rekening houdens met de vuurlinie van de kanons.
IMG_0045.JPG

Nu is de romp in principe gereed en kan ik naar boven werken. het eerste was de boegspriet aan de beurt en begon de aangeschafte draaibank zijn voordelen te tonen om zo de mastdelen te kunnen verjongen. Vlekkeloos!
DSCN7016.JPG

Daarna de mars. Om de uithouders exact haaks op een rond oppervlak te plaatsen gebruik ik een centreerhaakje van de draaibank. Werkt perfect. Om ze ook met dezelfde onderlinge afstand aan te brengen is πxD gedeeld door het aantal, uitgestreept op papier en vervolgens doorollend aftekenen een eenvoudige methode.
DSCN7041.JPG

Met een tyrap kan de reling worden aangebracht
DSCN7020.JPG

Daarna op dezelfde wijze de fokkemast en kan het hele spul worden geverfd en kunnen de eerste stagen worden aangebracht. Ik kon het niet laten om het want van de blinde steng aan te brengen. "Even een beetje smoel"
IMG_0013.JPG

IMG_0020.JPG

Maar nu een vraag. Bij de "Prince" werden alle lijnen behorende tot de boegspriet "bediend" vanaf het kasteeldek. Hiervoor waren meerdere zware blokken aan de voet van de boegspriet aangebracht. Maar ook het sikkelvormigdeel vol gaten. Wie kan mij vertellen wat de naam is van dit specifieke onderdeel?
IMG_0017.JPG

Tijd voor Pannebier. Het hoogste punt is bereikt. Op schaal stond de mastkloot (puntje van de vlaggenstok) 42 mtr boven het dek. Wie tot boven in het want geklommen was om zo het grootmars- en zelfs het grootbramzeil in toom te houden en zijn evenwicht verloor tuimelde een dikke 33 mtr tot het wateroppervlak naar beneden. (of dood op het dek) Als je hier überhaupt ongeschonden uit was gekomen moest je als de wiedeweerga zwemmen om de, achter het schip bungelende jol te halen, anders "had je de boot gemist" want gestopt werd er niet. Pfff, wat een verhalen.
IMG_0027.JPG

Laatst bewerkt:
Ron, staat de grote mast niet een beetje te recht (vertikaal), normaal gezien zou deze licht achterover moeten hellen evenals de Bezaan. Alleen de Fokkemast die stond recht.

Citaat uit het boek van W. zu Mondfeld; "De fokkemast stond vertikaal (dwarsscheeps gezien), de grotemast viel iets achterover evenals de bezaanmast. Deze valling bedroeg voor de grotemast 1:25 en voor de bezaanmast 1;20 dus respectievelijk 25 en 20 lengtedelen vertikaal tegen één deel horizontaal.

Laatst bewerkt:
En, als je van 33 meter op het water valt is dat ook hard als beton volgens mij. Kom je ook niet ongeschonden uit...

Dag Piet, goed opgemerkt alleen dit is nog een dry fit. Hij staat er gewoon los in. Er moeten nog meerdere lagen verf, wash en matte lak op worden aangebracht evenals de woeling enz..
Ik heb het stuk van Zu Mondfeld ook gelezen. Ik wil me wel zo veel mogelijk aan het origineel houden en het model van Bijelic. Bovendien komt ie vol onder zeil te staan. Met het afspannen met het want komt dat wel goed, verwacht ik.
HMS-Prince-8.jpg

Als de doos goed van opzet is, zou de mast ook in een dry-fit al onder de juiste hoek moeten staan toch?

Als de doos goed van opzet is, zou de mast ook in een dry-fit al onder de juiste hoek moeten staan toch?
Als ik 100 % op de doos af had moeten gaan had het een hele andere boot geworden Hans :p. Maar dat is juist de uitdaging. Komt helemaal goed. Ik kan nog heel veel stellen met de dikte van de mastvoet. Zo beter met een klein gewichtje eraan? De wind is ook gaan liggen geloof ik
IMG_0029.JPG

Durf het niet te zeggen Ron. Bij mijn Batavia staat ie in elk geval wel iets naar achter, maar minder ver dan het "hoort".

Maar wat hoort er eigenlijk? Er zijn niet zoveel harde voorbeelden

Je mag alles zeggen hoor Hans en Piet. Jullie hebben helemaal gelijk. De BB van de kit van Constructo voorziet hier in het geheel niet in. Ik was eigenlijk ook nog niet zover en dacht, eerst de lengte, daarna de stand. "Steek mast in mastgat en lijm deze vast"....punt.
Maar nu even serieus over de tekst van Zu Mondfeld. "Deze valling bedroeg voor de grote mast 1:25 en voor de bezaanmast 1;20 dus respectievelijk 25 en 20 lengtedelen verticaal tegen één deel horizontaal." Betekent dit dat wanneer de mast 60 cm lang is, de mastkloot (topje) 60/25 oftewel 2,4 cm achterover staat t.o.v. de verticale lijn naar de mastvoet? Want dat is wel erg weinig. Hoe bereken je dat en...zat er verschil tussen de Nederlandse en Engelse schepen want inderdaad Hans, de hoofd- en bezaansmast van de Batavia in Lelystad staan een stuk verder achterover. Help!!

Laatst bewerkt:
Er zijn vast wel mensen hier op het forum die het precies weten Ron. Ik ben niet zo,n held in rekenen en wiskunde.
De mastgaten op de Diana bijv. die ik aan het bouwen ben, staan al in een lichte hoek dus de bijde masten maken zodoende vanzelf al een lichte hoek naar achteren. Of dit echter precies en correct is, dat zou ik niet weten.

IMG_0002.JPG

Handje sloep. Dit is een eigen verzinsel. Het originele model van de Prince en eveneens Bijelic hebben geen sloep aan het model gevoegd. Ik vind het erbij horen en heb daarom maar een eigen creatie ontworden
IMG_0005.JPG

Back