Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Zeker bij dit soort dingen moet je het ook hebben van wat er te koop is. Zelf maken is ook niet altijd makkelijk. De schaal rammelt dan wel eens, maar het is aan jezelf te bepalen of de lampen voor je gevoel te groot zijn, of wel goed.

Ik denk dat het formaat van wat je nu hebt wel goed in de richting zit.

Het schaal probleem is een steeds terugkerende frustratie.
Toch zie ik vaak op schilderijen, hetgeen óók een goede referentie kan zijn dat de lampen vaak érg groot zijn.
Dus jouw conclusie m.b.t. het meetwerk kan wel kloppen.
En eerlijk gezegd, ik vindt het zo op de foto niet misstaan, maar jij moet er tegenaan kijken natuurlijk;)

Hoi Germt,

Ja dat is het hem nou juist, IK vind ze mooi alleen moet het de historie niet belachelijk maken. Daarom twijfel ik zo. Een mens kan het er maar moeilijk mee hebben. :rolleyes:
En laten we wel zijn, mijn voorbeeld van Bijelic had er ook geen kleine jongens op gezet. 8-O
HMS Prince « Mile Bijelic.

Ik laat ze nog maar ff een poosje erop staan, bedankt!

Hoi Germt,

Ja dat is het hem nou juist, IK vind ze mooi alleen moet het de historie niet belachelijk maken. Daarom twijfel ik zo. Een mens kan het er maar moeilijk mee hebben. :rolleyes:
En laten we wel zijn, mijn voorbeeld van Bijelic had er ook geen kleine jongens op gezet. 8-O
HMS Prince « Mile Bijelic.

Ik laat ze nog maar ff een poosje erop staan, bedankt!

Waar je ook kijkt, de lampen zijn altijd erg groot, het zal wel 'n bedoeling gehad hebben en het staat ook wel mooi maar als je in verhouding gaat kijken is het vaak te.

Ik was die van Mile ook tegengekomen. Die lijken qua hoogte aardig in de richting, maar die van hem zijn wat minder bolvormig. Ik denk dat door de wat slankere vorm het wat minder in het oog springt. Ik weet niet of die ook te krijgen zijn.

Ik was die van Mile ook tegengekomen. Die lijken qua hoogte aardig in de richting, maar die van hem zijn wat minder bolvormig. Ik denk dat door de wat slankere vorm het wat minder in het oog springt. Ik weet niet of die ook te krijgen zijn.

Hoi Erik, dank voor je reactie. nee, tot nu toe niet kunnen vinden in de handel. Deze heeft hij ook echt zelf gemaakt en gekeken naar het model in het museum of Science in Londen.
Ik heb nog alle tijd om iets te verzinnen. Helemaal perfect is het (nog) niet, komt goed.

Je kunt ook even kijken bij
Cornwall Model Boats - Static display and radio control model boat kits including period wooden model ships.Model Ship fittings, Caldercraft Boats kijken bij de afdeling "fittings" (links in het menu) hebben ze lampen van de gangbare leveranciers en in diverse afmetingen.
Zitten mooie tussen hoor:cool:

Heb ik inderdaad gezien ja, een enorme collectie. gaat helemaal goedkomen. Hij is voorlopig nog niet klaar dus ik heb ff bedenktijd. Bedankt allemaal voor alle respons. Toch gaaf zo'n forum.

full

Dit zijn mijn lampen, heb er van de bolle 2. Ze zijn allemaal tussen de 3 en 4 cm hoog. In 1:1 zou dat dus inderdaad ergens tussen de 1.5 en 1.8 m kunnen liggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Dit zijn mijn lampen, heb er van de bolle 2. Ze zijn allemaal tussen de 3 en 4 cm hoog. In 1:1 zou dat dus inderdaad ergens tussen de 1.5 en 1.8 m kunnen liggen.

Helemaal goed Joris. Bedankt. Ik hou ze want dit is wel ongeveer hetzelfde.

Ron, ik ben intussen al twee dagen op zoek naar een bepaald document :mad:, ik meen ooit gelezen te hebben dat binnen in zulke lantaarns een man inderdaad rechtop kon staan dus minimaal 1m60 voor die tijd. Ik zou ze dus inderdaad ook houden.
Grt
Diederik

PS:
De volgende lantaarns zijn volgens mij kleiner dan die van de Prince. Ook al geen kleintjes overigens...

full

Ron, ik ben intussen al twee dagen op zoek naar een bepaald document :mad:, ik meen ooit gelezen te hebben dat binnen in zulke lantaarns een man inderdaad rechtop kon staan dus minimaal 1m60 voor die tijd. Ik zou ze dus inderdaad ook houden.

Dank je Diederik voor je bevestigende reactie. Ik hou ze.
Wat een enorme dingen trouwens op die foto. Waar staan die opgesteld? Ik ga ze binnenkort vast aanbrengen. Nu is er nog teveel kans op beschadiging. Wat hebben we toch een nare hobby. :thumbsup:
Ik denk dat we een van de weinigen zijn die blij zijn wanneer het buiten regent zoals nu. Het is tenminste een drukte van jewelste op het forum. Dan maar gewoon een beetje prettig gestoord toch?

Wacht eens even, ik herken dat schild. Dat is van de Prince, buitgemaakt door Michiel de Ruyter en staat in het Rijksmuseum toch?

Lijkt mij ook, ik dacht dat onze koning hem vorig jaar weer teruggegeven heeft:cool:

(Had waarschijnlijk de Nederlands Engelse oorlog hier incognito gevolgd....;))

De foto is inderdaad uit een oude opstelling in het rijksmuseum.
Spiegel is van de Royal Charles. De Lantaarns horen er volgens mij niet bij en hangen als ik het goed heb nu in een andere zaal aan de muur.

Willem Alexander heeft de spiegel tijdelijk uitgeleend om het de Engelsen nog eens even lekker in de neus te wrijven, ondanks smeekbeden van de Britten heeft hij 'm volgens mij gewoon mee terug genomen :D

full

Hihihi :rolleyes:

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/03/15/oorlogstrofee-tijdelijk-terug-in-engeland-video

Dat ziet er goed uit.
Vraagje, wat zijn die gaatjes naast het geschuitsluik in de gele band onderin de foto. Er zitten 3 gaatjes boven elkaar?

Hallo,

Tijdje weinig van mij laten horen m.b.t. de Prince. Dat komt omdat ik druk bezig ben geweest met de romp aan stuurboordzijde. Dat begint aardig te vorderen. Inmiddels is ook het voorsteven of wie vindt dat het een galjoen is (volgens mij steekt hij niet echt voor de boeg uit) ook aan stuurboordzijde gereed. Het blijft mij verbazen wat die Engelsen er een poppenkast van hebben gemaakt in die tijd. Het museum van madame Tussaud is er niks bij vergeleken. Ik kwam ook zwaar ornamenten tekort. Ik heb inmiddels een aardige voorraad aangelegd van gekochte ornamenten waar ik er overal 1 van heb en maak er siliconenstempels van om zodoende ze na te maken van fimoklei. Dat gaat steeds beter moet ik zeggen. Helaas is het steven aan de kiel van deze kit eenvoudiger uitgevoerd dan bij de Prince van Bijelic. Daar zit volgens mij een tweede scheg in aangebracht maar precies kan ik dat niet bepalen.

full

Ik heb er dan ook een klein beetje mijn eigen interpretatie op los gelaten
Al met al vind ik het een succes worden.

full

Ik heb inmiddels ook contact met hem op een reactie op een mail van mij uit december 2013. Op mijn vraag hoe hij aan de ornamenten kwam kreeg ik als antwoord "what do you mean, how did I get them??? I carved them myself". Tja, dat kon ik toen nog niet weten. 20 maanden heeft hij er over gedaan. Bizar.

Ziet er zeker goed uit. Klein vraagje. Bij Bijelic lijkt er een regeling te lopen vanaf het paard z'n staart. Stopt die bij jou wat eerder?

Ziet er zeker goed uit. Klein vraagje. Bij Bijelic lijkt er een regeling te lopen vanaf het paard z'n staart. Stopt die bij jou wat eerder?

Klopt Erik,

Zoals ik al schreef, bij Bijelic zie je twee openingen als een soort tweede scheg. De vaste kiel van Constructo heeft dit niet en ik durfde het niet aan de zaag erin te zetten bang dat ik op slopershoogte zou eindigen. Dan maar enige fantasie erop losgelaten. Als het niet kan zoals het moet...

Op dit moment worden de luiken voor de geschutspoorten vervaardigd. 11 onderdeeltjes voor een luikje van 10 x 10 x 2 mm, en dat zo'n 70 keer. Let nog even niet op de lijmresten, Die zijn straks weg wanneer het is afgewerkt met een blanke matte lak.

full

Om de verveling tegen te gaan wissel ik het af met de vervaardiging van Fimoklei ornamentjes. Ik heb een tweede mal gemaakt en werk nu met siliconenspray om het makkelijker uit de mal te verwijderen en dat gaat prima. Ik de oven en hup, bijwerken, schilderen, klaar.

full

full

Back