Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

prachtig Ron, dit wordt echt een meesterwerk! Ik kijk m'n ogen uit :thumbsup:
Nou dan heb je een mooie reden om naar Duizel te komen :yes: Helemaal als deelnemer natuurlijk. Ik zie de Sperwer staan in jouw rijtje die klaar is, die neem ik ook mee. Kunnen we mooi elkaars bevindingen delen. Uiteraard zijn half afgebouwde schepen net zo welkom. Kan ik eens horen van je hoe Sergal bevalt want ik heb de Soleil Royal van hun op mijn verlanglijstje staan.
Dus schrijf je in als de 17e deelnemer: https://modelshipsholland.wufoo.com/forms/scheepsmodelbouw-ontmoetingsdag-26-maart-2016/. Deelname is gratis. We gaan je zien :bye:

Ziet er weer mooi uit Ron. Leuk dat je even je tip deelt om de zeilen te verweren, wilde het net vragen.

Nou dan heb je een mooie reden om naar Duizel te komen :yes: Helemaal als deelnemer natuurlijk. Ik zie de Sperwer staan in jouw rijtje die klaar is, die neem ik ook mee. Kunnen we mooi elkaars bevindingen delen. Uiteraard zijn half afgebouwde schepen net zo welkom. Kan ik eens horen van je hoe Sergal bevalt want ik heb de Soleil Royal van hun op mijn verlanglijstje staan.
Dus schrijf je in als de 17e deelnemer: https://modelshipsholland.wufoo.com/forms/scheepsmodelbouw-ontmoetingsdag-26-maart-2016/. Deelname is gratis. We gaan je zien :bye:
Ha Ron,
ik weet pas heel kort tevoren of ik op 26 maart van de partij kan zijn. Dus het is überhaupt onzeker of ik kan komen. Mijn Sergal model vlot ook nog niet erg. Dat ligt niet aan Sergal maar aan mij; door forse rugproblemen (ik heb zelfs een jaar niet kunnen werken) heeft e.e.a. lang stilgelegen en heb ik maar mondjesmaat er wat aan kunnen doen. Ik ben nu net pas weer een beetje met het bouwen begonnen, maar er valt nog weinig te laten zien van the President van Sergal. Dus als ik al kan komen, zal dat alleen zijn om m'n ogen uit te kijken (en natuurlijk kunnen we het dan even over mijn Sergal-ervaringen hebben), maar ik beloof dat ik (ik ga er van uit dat mijn herstel positief blijft verlopen) volgend jaar samen met m'n Sperwer en President langskom...:)
groet,
Marcel

Eindelijk zijn de lantaarns naar mijn zin. Dankzij een oude bijouteriedoos van mijn vrouw kwam ik een een aantal bedels en aanverwante artikelen tegen waardoor ze nu meer op de originele lampen lijken
IMG_2623.JPG

Hallo, wie kan mij meer informatie geven over de bevestiging en vooral de werking van een latijnzeil aan de bezaansmast en dan m.n. Engels 17e eeuw. Ik bedoel, werd de ra hiervan gewoon vastgezet onderin zodat ie geen kant op kon? Dan zou het zeil in onderstaand geval de mast omkrullen wanneer de wind van stuurboordzijde afkwam.
De bb van constructo is buitengewoon sober en wazig, daar heb ik niks aan. De foto's die ik heb van het Londen science museum en het model van Bijelic laten ook zien, mede omdat de situatie zonder zeil hier wordt getoond. Op deze uitvergrote foto zou je zeggen dat door de Dirk (de spinnekop bovenin de ra) de ra alleen maar in de lengteas van het schip kon blijven staan.
upload_2016-4-3_13-51-21.png

Twee blokken aan de onderzijde van de bezaansra, deze betouwen naar twee blokken links en rechts aan de reling. Zo kon de bezaan afhankelijk van de wind naar stuur- of naar bakboord getrokken worden.

Of bedoel je dat niet?

Nou eigenlijk wel, maar ook niet Hans omdat de ra en dus het zeil aan één kant nl. stuurboordzijde t.o.v. de mast hangt. Als de wind van stuurboordzijde komt blaast die het zeil toch tegen de mast waardoor deze niet mooi bol gaat staan? Of was dat normaal? Ik heb al die tijd het beeld dat ze de ra ook naar bakboordzijde konden manoevreren maar dat lijkt me met zo'n opstelling onmogelijk. Latere schepen hebben een gaffel achter de bezaanmast waardoor het zeil altijd goed stond onafhankelijk waar de wind vandaan kwam
upload_2016-4-3_18-10-1.png

Je moet er vanuit gaan dat dit zeil voornamelijk een stuurfunctie had, en dus minder bijdroeg aan de werkelijke voortstuwing. Dat deze dan tegen de mast geblazen werd was minder belangrijk.
Tevens werkt dit zeil anders dan de normale "dwarse" zeilen aan raas. De dwarse zeilen moesten het van de windvang hebben, waarbij een bezaanszeil meer als een vliegtuigvleugel werkt en zelfs bij tegenwind schuin van voren nog voorwaartse kracht op wist te wekken. Het niet erg schuin kunnen zetten was daarom ook minder belangrijk.

Back