Bouwverslag H.M.S. Bounty (Amati)

Ik zie dat je het dek eerst beplankt, maar hou er rekening mee dat door het beplanken en lijmen het dek erg stijf word en het word daarom een stuk moeilijker het straks netjes op de spanten te lijmen. Omdat er een lichte zeeg in komt en de bovenkant van de spanten zijn allemaal licht gebogen. Beter is (volgens mij) om eerst het valse dek op de spanten te lijmen en dan pas beplanken.

Pietsan, Dank voor je advies. Ik had daar niet bij nagedacht.

Hans. Altijd leuk om iets uit te proberen. Zeker als dat een goed resultaat op levert.

Jan, ik ben er over de kleur nog niet uit. Reden is dat de romp en het dek van hetzelfde hout zijn. Ik dacht dat een licht ander kleur dek wel netjes zou zijn. Ik kan er nog een paar nachtjes over slapen;).

Eduard, zoals je weet heb ik deze ook gebouwd en heb weel een beetje spijt dat het dek zo donker is, een licht dek was naar mijn mening veel mooier geweest.
Maar jij bent de kapitein, dus doe er je voordeel mee.

Koos, Gelet op het advies van jou, de opmerkingen van anderen en nadat ik daar een nachtje over heb geslapen zal het dek licht van kleur blijven. :D

Een weetje wat je keuze nog verder kan bepalen:
- hout zoals eikenhout en bepaalde hardhoutsoorten worden door vocht spekglad. Dat wil je dus niet als dek hebben.
- grenenhout en aanverwante houtsoorten worden door vocht veel minder snel glad, en waren daarom de meest gebruikte houtsoorten voor een dek.

In de modelbouw is grenen of vuren niet zo geschikt omdat het een vrij grove vezel heeft. Daar wordt voor de dekken een houtsoort zoals abachi of ander licht hout genomen.
Zie bijvoorbeeld bericht #11 hier:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...a-ad-1628-van-kolderstok.275042/#post-4111739

Voor het weekend heb ik het dek geplaatst en op advies van Pietsan hierna het dek verder beplankt.
7. dek beplankt.jpg

Bijlagen

• 7. dek beplankt.jpg
    7. dek beplankt.jpg
    320,9 KB · Weergaven: 172
  • 8. verschansing en achtersteven gemonteerd.jpg
    8. verschansing en achtersteven gemonteerd.jpg
    322,7 KB · Weergaven: 200
Laatst bewerkt:
In het weekend tussen de activiteiten van de Formule 1 race door heb ik de verschansing en achtersteven gemonteerd. Dit was wel even een dingetje om reden dat er geen maten in de tekeningen staan. Betekende dus maten zoveel als mogelijk meten en overnemen van de bouwtekening. Om ze vervolgens op de juiste plaats te monteren.
8. verschansing en achtersteven gemonteerd.jpg

Nu kan ik ik volgens beschrijving de onderzijde van de achtersteven beplanken en daarna de romp. In de omschrijving staat getekend dat de eerste beplanking horizontaal op de spanten moeten worden aangebracht. Echter op you tube wordt er in een filmpje weergegeven dat dit diagonaal moet gebeuren en deels vanaf de voorsteven naar ongeveer het middenschip en contra vanaf de achtersteven ook diagonaal naar het middenschip. Hierna zou ( volgens mijn eigen interpretatie) de tweede huidlaag horizontaal moeten worden aangebracht. Heeft iemand hier ervaring mee.

Een raar verhaal hoor Eduard, de mijne is gewoon horizontaal beplankt, zowel de eerste als de tweede laag,
Moet goed gaan :thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt:
Begin gemaakt met beplanken. Eerst het uitzetten van de eerste lijn (plank) aan bakboordzijde zijde. Volgens instructie van Amati zoveel als mogelijk parallel aan de onderzijde van de verschansing. Hierbij het natuurlijk verloop van de plank in acht genomen om te komen tot een mooie ronding bij de voorsteven.
9. Eerste plank.jpg

Hierna ook de lijn uitgezet aan Stuurboord.
10. ook aan andere zijde.jpg

Hoi Eduard, weet je zeker dat deze 1e latten zo goed zitten..?? Het lijkt mij dat ze vanaf het middenschip richting de boeg wat tegengesteld aan de zeeg naar beneden lopen, hetgeen juist andersom zou moeten zijn, dus met de zeeg mee een beetje naar boven. Nu loopt de 1e lat niet zoals je zelf schrijft in je commentaar parallel aan de verschansing. Ik zou als ik jou was dit nog even goed nakijken, omdat de 1e lat een basis vormt voor de rest van je beplanking.

Oei, Ik heb nog even gekeken naar een instructiefilmpje van amati. Ik heb hier een foto gemaakt welke is bijgevoegd.
voorbeeld.jpg

Gelet op jullie opmerking, kunnen jullie aangeven wat ik dan niet goed zou doen. Mijn lijn lijkt overeen te komen met wat hier wordt weergegeven.

Back