Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Ik ga binnenkort beginnen met de bouw van dit schip De Friesland Ik heb via marktplaats een oude doos gekocht die hopelijk redelijk compleet is Helaas heb ik geen nederlandse bouwbeschrijving ook de onderdelen lijst is in het Italiaans.
Is er iemand die mij hieraan kan kan helpen?

Met vriendelijke groet,
Dirk

Ik heb de Friesland ook gebouwd, mooi schip. Gebruik het boek 'Een Hollandse Tweedekker' als referentie, Mamolie heeft dat wel zeker als blueprint gebruikt. Alvast een paar hints: De kluisgaten in de plannen zitten verkeerd, horen boven het tweede berghout te zitten. De rusten van de fok staan te ver naar achteren tov de fok, wat tot problemen met brassen zou leiden. Veel succes

Dirk

Bedankt voor de hints, moet ik tijdens de start hier al rekening mee houden.? Eerlijk gezegd zegt het mij nu nog helemaal niets. Ik heb geen idee waar dit zit en wat het is.Denk dat het al bouwend wel komt. Maar voor tips ben ik altijd in.
Dirk

CXello,

Dit is een oude thread uit 2016 waar al heel lang niets gebeurd is. Ik denk dat Chris niet langer op het forum zit en zijn foto's heeft verwijderd.

dit verslag is van 2014 begonnen en dat is voor de groote storing hoop foto s er na zijn bij sommige nog steeds niet meer zichtbaar

Bedankt voor de hints, moet ik tijdens de start hier al rekening mee houden.? Eerlijk gezegd zegt het mij nu nog helemaal niets. Ik heb geen idee waar dit zit en wat het is.Denk dat het al bouwend wel komt. Maar voor tips ben ik altijd in.
Dirk

Nee hoor, je moet eerst de romp doen en dat duurt nog wel een tijdje. De kluisgaten zitten aan de boeg, de anker touwen lopen daar door. SB en BB hebben er elk 2 (vier ankers totaal.) De rusten komen ook later, tegen die tijd zie je het wel.

Dirk

Dank voor de info Hoosterw en Timberwolf, ben ik blij dat ik computer niet uit elkaar gehaald heb :D. Op andere systemen zag ik ook geen foto's

Fijn Dirk dat het gelukt is veel plezier met de bouw!

De spanten zijn gelijmd Nu uitzoeken welke planken ik moet gebruiken. Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb geen nummers bij de planken. Er zijn donkere is dat voor de buitenste romp laag en zijn de lichtere geel achtig voor het dek.
Ik weet wel dat de witte van lindehout zijn voor de eerste laag. Hoe zit dit precies?
Dirk

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    295 KB · Weergaven: 200
De spanten zijn gelijmd Nu uitzoeken welke planken ik moet gebruiken. Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb geen nummers bij de planken. Er zijn donkere is dat voor de buitenste romp laag en zijn de lichtere geel achtig voor het dek.
Ik weet wel dat de witte van lindehout zijn voor de eerste laag. Hoe zit dit precies?
Dirk
Ik denk dat het antwoord al in je vraag zit, 1e laag linde en 2e (waarschijnlijk) noten, de donkere latten. Zo gaat het tenminste meestal....

Ik ga binnenkort beginnen met de bouw van dit schip De Friesland Ik heb via marktplaats een oude doos gekocht die hopelijk redelijk compleet is Helaas heb ik geen nederlandse bouwbeschrijving ook de onderdelen lijst is in het Italiaans.
Is er iemand die mij hieraan kan kan helpen?

Met vriendelijke groet,
Dirk
Was jij dat die me voor was. :beer:

Dit soort pakketten zijn best kostelijk, maar het blijft leuk om te doen. Als je het afzet met de tijd dat je er plezier van hebt en een doel in het leven zonder verveling, dan valt de prijs nog wel mee. Zeker als je zoals ik 30 jaar over een pakket doet :D :D

Normaal bouw ik de laatste jaren koetsen en boeren karren Ook dat is niet voordelig terwijl alles gemaakt wordt uit een plank en een plaat messing

Dat is ook leuk om te bouwen, ik heb het gewoon ff te druk gehad laatste jaren. nu een beetje meer tijd voor alles. Schrik wel van de hout prijzen. Wat ik zie op je avatar (profielplaatje) is dat ook heel erg mooi.
Grz,
Chris

Back