Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Hoi Diederik,

Ik heb iedere week door gebouwd maar vond het niet zinvol om steeds foto's te plaatsen van 'weer 3 planken op de romp'. Heb even adem ingehouden tot ik kon posten dat hij helemaal dicht zat.

In dat stadium zit ik ook. Het is pas weer leuk om fot's te plaatsen als 'ie dicht zit, of als de 2e beplanking klaar is.
Paul

Groene dakpan planken

Verder gewerkt aan de groene dakpan planken. Ik denk dat ik deze opnieuw ga schilderen als alles klaar is. Ik las bij anderen dat deze snel hun kleur verliezen en ik vind het nog niet mooi in combinatie met mijn hout kleur, het voegt geen spanning toe. Kan ook liggen aan het feit dat ik kleurenblind ben :)

Friesland_26Juli2014-2.jpg

Tevens de gallerij raampjes bovenop de uitbouw opnieuw gebouwd. Zijn nu aan beide kanten helemaal open gewerkt om de ingebouwde LEDS maximaal te benutten. Moet alleen nog de daken erop maken.

Friesland_GalleryWindowProgress.jpg

Kon het niet laten ook even een sfeer fotootje te knippen met wat dryfit kanonnen erin. Toch even een gevoel krijgen hoe het er straks uit komt te zien. Daar word ik al wat blijer van :)

Friesland-GunsDryfitForFun.jpg

Friesland_CloseupWoodAgingWales.jpg

:D vond ik ook leuk, de kanonnen erin te plaatsen, kun je even door je oogharen wegdromen hoe het ooit gaat worden. Ik vind de details en de veroudering mooi gelukt! Ook de kleur groen vind ik juist goed passen bij het hout, of het kleurvast is heb ik geen ervaring mee...

Kanonnen afwerking

Hallo,

Kan iemand een (wellicht vereenvoudigd) plaatje met uitleg posten ivm. de afwerking van de kanonnen op de Friesland? Ik heb geen ervaring met al het touwwerk wat daaraan zit, en waar het voor dient. Ik heb de Zu Montfeld doorgelezen, maar kom er niet helemaal uit met de tekeningen die daar in staan.

Deze foto is van Hans, ik kan alleen niet goed zien hoe de touwen door de blokken lopen enzo. http://www.vanhalterenweb.nl/modelbouw/?tag=kanon#foobox-20/0/IMG_1282.jpg

Wat ik ook mooi vind, niet historisch correct is enkel de 'broeking' (?) er aan maken zoals bij het model van Arend:

84.jpg

Oogt wat rustiger op het model.

Dank voor de input!

Laatst bewerkt:
kanon.jpg

De broeiing is nr 1 en die loopt door het rolpaard heen (onder het konen door), is dus 1 touw die met ogen vastzit aan de verschansing. Hierdoor werd het kanon tijdens het afvuren tegengehouden.

2 is om het kanon naar voren te trekken. zijn 2 blokken die met ringen aan het paard en de wand vast zitten

3 is om het kanon naar achteren te trekken. zit met ringen vast aan het dek.
zou je net als hans 1 van kunnen maken, doe ik zelf ook, anders wordt het wel druk

kanon.jpg

De broeiing is nr 1 en die loopt door het rolpaard heen (onder het konen door), is dus 1 touw die met ogen vastzit aan de verschansing. Hierdoor werd het kanon tijdens het afvuren tegengehouden.

2 is om het kanon naar voren te trekken. zijn 2 blokken die met ringen aan het paard en de wand vast zitten

3 is om het kanon naar achteren te trekken. zit met ringen vast aan het dek.
zou je net als hans 1 van kunnen maken, doe ik zelf ook, anders wordt het wel druk

Ok dank je voor de uitleg. Is er ook een afbeelding waarop de touwen duidelijker te zien zijn hoe ze door de blokken lopen? Deze afbeelding heb ik ook, maar door de kleine afmeting is het te zien hoe de touwen door de blokken heen lopen. Misschien is dat voor ervaren bouwers logisch hoe die touwen lopen, maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken :)

Laatst bewerkt:
Voortgang Romp

Hoi,

Terwijl ik probeer mijn dek planken bij te bestellen werk ik door aan de romp.
Ik heb dan ook de laatste voorbereiding klaar voordat het laatste stukje dek erop kan:

Friesland_TopDeckInterior.jpg

Nu het grote werk klaar is komen de details zoals ballustrades aan de beurt. Een verademing na al dat beplanken :)

Friesland_BallustradesBegin2.jpg

Friesland_BallustradesBegin.jpg

Heb ook definitief besloten de groene plankjes te schilderen, er zitten er al veel bij die hun kleur verloren hebben. Dus de volgende update staan ze in de primer, of al helemaal opnieuw geschilderd.

Als laatste nog even wat ornamenten geplaatst op de spiegel. Ik ga alles hier ook nog een keer opnieuw schilderen. Ik ben nog niet tevreden over de afwerking. Was een goede tester, maar dit is niet het eindresultaat voor mij. Word vervolgd dus...

Friesland_SternFinishingOrnaments.jpg

Groene planken nieuwe kleur - fortuining

Vandaag wat kunnen werken aan de fortuningen (heten die randjes zo bovenop de reling?), erg leuk om eens wat detail werk te doen. De uiteindelijke kleur ben ik nog niet uit. De veroudering moet ik nog doen.

Friesland_Fortuining2.jpg

Friesland_Fortuining.jpg

Tevens de gallerijen netjes afgemaakt en de groene latten geschilderd in een eigen kleur. Misschien dat ik de kleur nog aanpas, maar laat het voor nu even zo. Moet het in totaal beeld zien om het goed te kunnen beoordelen, twijfel nu nog over de kleur. Hier en daar moet ik ook nog even een kanonspoortje goed uitsnijden zie ik :)

Friesland_GreenPlanksNewColorPainted.jpg

Als ik het goed heb, dan is de fortuining (vertuining) de(bij jou groene) planken die elkaar overlappen en de bovenkant reling is het potdeksel. Blijft verwarrend want in de woningbouw worden die overlappende planken gepotdekselde delen genoemd.

Back