Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Hoi Chris,

Gefeliciteerd met je eigen plekkie :D
Ik heb dat ook en zou niet anders meer willen.
Ik kan alles laten liggen zoals het is en hoef niet steeds alles op te ruimen.
Alleen het schoonmaken moet wel door mezelf gebeuren.....
Is ook niet erg !
S'avonds zit ik nooit boven omdat ik het niet prettig vind werken met kunstlicht....
De eerste foto vind ik echt schitterend !
Het ziet er allemaal echt schitterend uit !!!!!!

Dankje sjors! Heb nog niet gekeken welke kleur groen het was

Hoi Diederik, wat is er precies niet goed/anders aan de Mamoli tekening dan? Ik zie op het ook eigenlijk geen verschil met jouw afbeeldingen. Let wel, ik ben een complete leek... Ik ben wel van plan wat eigen sierwerk toe te voegen, maar de geleverde onderdelen zijn op zich prima als basis ?

Chris,

je hebt gelijk dat een dergelijke mal als basis kan dienen, de regelingen zijn volgens mij redelijk in hetzelfde vlak en het vlak loopt van vooraanzicht iets naar binnen toe (dus een V-vorm als je beide helften samen ziet).

Echter, nadelen van de Mamoli versie in mijn ogen:

- het is wat grof, iets smallere regelingen zouden m.i. mooier zijn

- De ronding klopt niet, vooral de bovenste zou een stuk holler mogen zijn en in het midden verder naar onderen mogen doorzakken.

- Achteraan laat Mamoli de regelingen doorlopen in de berghouten (blauw), in werkelijkheid is alleen de onderste bijna parallel, maar komt wel onder een berghout uit, daarboven gaan ze door de ronding een steeds grotere hoek maken t.o.v. de berghouten en de bovenste loopt zelfs helemaal door tot de bovenrand van de balustrade van het bakdek tot deze vrijwel verticaal loopt. Mamoli suggereert dit wel door er een beeldje boven te plaatsen, maar de regeling loopt horizontaal en is daar niet meer aanwezig.

- aan de voorzijde zouden de regelingen een fractie dichter naar elkaar toe mogen buigen en iets vloeiender langs de rug van de leeuw aan mogen sluiten.

full

Misschien wat pietluttig, als het schip af is en de versieringen zitten er op lijkt het al heel wat, maar bij het galjoen van mamoli blijf ik het gevoel van "net niet" houden.

Grt
D

Laatst bewerkt door een moderator:
Neem je tijd Chris, ik ben alleen maar nieuwsgierig...
Zelf gebruik ik geen groen maar je weet maar nooit voor de toekomst.

Galjoen poging 2

Hoi Diederik,

Ik begrijp je feedback, het meeste kan ik denk ik wel iets mee doen.
Helaas lukt het me niet om alles goed te krijgen. Zo is de ruimte tussen mijn onderste twee berghouten maar 1 huidplank, waardoor de metalen ornamenten totaal niet er tussen passen. Ik moet dus of deze weglaten, of de onderste twee gebogen stroken van het galjoen niet op de onderste twee berghouten laten uitkomen. Lastige keus. Ik vind de ornamenten veel toevoegen dus ik denk dat ik het breder maak.

Verder is het probleem dat ik het niet voor elkaar krijg goed latjes te buigen. Ik snap niet hoe hij die latjes zo mooi vloeiend gebogen hebt inclusief relief. Bij mij krijg ik enkel tordering en knikken. Het hout kan simpel weg niet scherper buigen lijkt het. Misschien heb ik er geen geduld mee of niet de juiste techniek, maar na een avond heet water, stoom en whatever ben ik wederom eigenlijk alleen maar geïrriteerd.

Enfin, dit is hoever ik nu opnieuw ben begonnen, word al mooier dan wat ik eerst had maar het frustreert me enorm dat ik het niet netter krijg in hout.

GaljoenPoging2.jpg

Chris,
Het probleem dat de reling niet de gewenste kromming had, had ik ook bij mijn Victory.
Ik heb het opgelost met beukenhout. Zie: [post63].
Je zou het kunnen proberen met een vierkant beukenlatje. Vierkant dan tordeert het niet. Heet en nat kan beuken redelijk goed worden gebogen. Niet makkelijk maar het gaat.
Jan Zwart.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had bij de dolphyn wat buigbaar beuken in de kit. Ik stond er van te kijken hoe makkelijk dit boog en hoe ver je er mee kon gaan.

SAM_1814_zps9e775dd1.jpg

Ik had bij de dolphyn wat buigbaar beuken in de kit. Ik stond er van te kijken hoe makkelijk dit boog en hoe ver je er mee kon gaan.

Dat ben ik ook van plan om voor mijn berghouten te gebruiken, die zijn 8x3 mm.

Buigbaar beuken werkt super voor bepaalde toepassingen.
Het buigt (zoals de naam zegt) bijna vanzelf.
Als je het weekt, en in model zet, kun je er een knoop in leggen.
Na het weken buigt het zelfs bijna niet meer terug!!
Kortom; ideaal voor moeilijke bochten. :D

het probleem bij je galjoen is dat het te hoog zit.

de krul boven de leeuw mag namelijk niet hoger komen dan de reling die op het bakdek staat.

weet niet of het aan te passen is maar je kan mischien wel een poging wagen chris het zal zeker een deel van je frustratie weg werken en dan ga je wel een mooi ogend galjoen krijgen.
probeer het eerst eens in karton of zoiets te maken dan zal je zien dat het er een stuk beter zal uitzien

Geschut poorten afwerking

Hallo,

Ik heb vandaag een paar uurtjes gebouwd. Jaja schrik niet ;)

Ben bezig met de afwerking van de geschut poorten, met namen de binnenwerkjes voorzien van een houten sponning. Dit is wat mooier dan de metalen beugeltjes van Mamoli. Deze worden daarna rood geschilderd.
Als tester heb ik even 1 deksel gemaakt voor een kanonspoort. Dat gaat prima passen, alleen de bevestiging is nog even zoeken. Dit is hoe Mamoli het aangeeft maar ik zie ze bij andere wat schuiner omhoog en het touw door de berghouten, op mijn tekening moeten ze in de planken boven de poort.

10350435_851978788155418_4589404296427433473_n.jpg

10698600_851978774822086_3527085476690922637_n.jpg

Had even slecht licht op mijn werk kamer, zal binnenkort als ik wat verder ben mooiere foto's schieten.

Ik zou me minder zorgen maken om het berghout te doorboren dan om een te rechte hoek van het touw met scheepswand te hebben.
Je zou kunnen zeggen dat als het luik een hoek maakt zoals op je laatste foto, dat dan het touw horizontaal of nog iets schuin naar boven de wand in gaat, maar zeker niet naar beneden.
Jan Zwart

Galjoen opnieuw

Dirk (Amazone) wees me erop dat mijn galjoen te hoog uitkwam. Dat was inderdaad zo, op de tekening van Mamoli staat het goed, maar het geleverde onderdeel is heel compleet anders, heel lang/hoog.

Ik heb alle sierlijsten eraf gesloopt om alles wat in te kunnen korten. Ik zie er vanaf om helemaal alles weg te halen, dus hij blijft nog steeds boven het bakdek uitkomen. Maar nu komt de voorste mast er ten minste niet tegenaan wat zeker wel het geval was geweest al had Dirk me niet gewaarschuwd. Denk dat ik hem nu zo weer ga afmaken.

Friesland_GaljoenRebuild02.jpg

Gelukkig dat ik voor een "oude" look van het schip ga want man man, het ziet er ook uit als een opgraving nu...

Nu het zo getoond wordt zie je inderdaad wel dat deze hoog zit. Ga je er toch niet spijt van krijgen dat je het zo laat zitten?

Nu het zo getoond wordt zie je inderdaad wel dat deze hoog zit. Ga je er toch niet spijt van krijgen dat je het zo laat zitten?

Nee denk het niet, er zijn al tientallen dingen die ik beter had willen doen. Wil me focussen op het totaal plaatje. Heb hem al 1,5 cm ingekort. Zou nog 2 cm moeten om gelijk met bakdek te komen, dan kom ik met andere dingen weer in de knoei. Dit word toch een compromis.

je moet ergens een copromie maken .

dat zal niet anders gaan bij een kid omdat alles al gemaakt is en een zekere lengte heeft.

je kan je boegspriet eventueel nog laten zakken door een stuk van je voorsteven te vijlen, maar dan ga je ook de beplanking van het luizenplecht waarschijnlijk moeten veranderen.

hier ga je zelf moeten beslissen wat je allemaal wil veranderen chris.
maar zo het er nu bijstaat lijkt het tog redelijk goed te zitten, ook de boegspriet zit redelijk goed.
nu zou je met kartonnenjes de knieén moeten proberen te maken waar de reling aan komt. deze hebben een gewone U vorm en degene die tegen de boeg komt zit normaal even hoog als het luizenplecht, en zo ga je steets hoger en kleiner naar boven tot de reling juist achter de krol van de leeuw komt .

Friesland_GaljoenRebuild02_zpsba31b2d0.jpg

Back