Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Klein DC motorke, M3 draadstang als spindel... weegt niets en is gemakkelijk OP MAAT te maken. Cilinder met ventiel is te zwaar, niet?

je bent me net voor met je suggestie. Een servo of een luchtcilinder gaat veel te abrubt. Met een spindeltje kunt je veel fijner regelen, kun je de snelheid van openen regelen (snelheidsregelaar) en gaat het wat langzamer. Bovendien is het makkelijker in te bouwem aangezien de spindel in lijn met de motor ligt.

Haal eens een kapotte CD speler uit elkaar. Het motortje dat het schuif open en dicht doet kan wel eens ideaal zijn. Gezien het "weinig" actief zal zijn kan je het gemakkelijk voeden met 12V ipv 5V maar dan wel zorgen dat het PWM aangestuurd wordt om te vermijden dat er rooksignalen mee gepaard gaan...

Vroeger heb ik eens een zeilwinch gemaakt van een oude servo door de potmeter te vervangen door een meerslagen potmeter.
Toen had ik dus i.p.v. 90 graden zo'n 3000 graden beweging (en mooi langzaam)
Een variant met een potmeter met nog meer slagen of de potmeter en elektronica vervangen door een schakeling met microswitches zal ook goed werken.

Succes Willem

Ik heb alle tips overwogen en ik denk dat ik toch een servo ga gebruiken met een lange servo-arm,ik kan op mijn Hitec Aurora gemakkelijk de servo snelheid aanpassen dus ik kan de kap dus ook langzaam open en dicht laten gaan.

Patrick

De canopy rails zijn inmiddels op hun plek gelijmd met epoxy.
full

full

Ben momenteel bezig met 2 triplex spanten die bij de naad komen te zitten tussen het vaste en het verschuifbare deel.

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisterenavond weer lekker door kunnen werken aan de Corsair.

2 setjes spanten gemaakt voor de cockpitkap van 3mm vliegtuigtriplex gelamineerd met epoxy en glasmat.
full

lekker stevig zo ik heb er 2 stuks gemaakt 1 voor het vaste gedeelte en 1 voor het verschuifbare gedeelte,vanavond nog op maat maken zodat de kap uiteinden er mooi om heen passen.

Inmiddels de piloot even in de stoel en los in de romp gezet om al een idee te krijgen hoe het gaat worden.
full

full
.
het gezicht moet ik nog een beetje bewerken zodat het nieuwe ervan af is.

Patrick

Hey hoe kom je aan die piloot?

Ik heb een dochter van bijna 7 die speelt met barbies.....en dus ook met Ken en die heeft ze meerdere dus ik heb er eentje van haar gekregen.. mijn schoonmoeder heeft de Ken omgebouwd tot piloot,we hebben alleen het hoofd,torso en de handen gebruikt en het lijf is van ijzerdraad ander werd ie te zwaar. ze heeft toen een overall gemaakt en deze en het opgevuld.tevens heeft ze ook het petje incl accessoires gemaakt.
het piloten-jackje heb ik via ebay gekocht en de afmeting van die piloot is precies goed voor de Corsair.

Patrick

Goed hoor! Ik heb straks ook een piloot op 1/6e schaal nodig, en die zijn in civiele kleding nogal lastig te vinden, van daar. Bedankt!
--En ik heb ook een lieve schoonmoeder die mij misschien wel kan helpen :)

Weet je zeker dat je dochter zich niet vergist heeft? :confused:

Dit is nog geen (echte) kerel . . . :nooo:

Moet een hoop aan gebeuren in termen van kleur, rimpels, snor, groeven, baardstoppels, etc.etc.

En denk eraan, zeker hier: less is more!

Succes!

jan.

Weet je zeker dat je dochter zich niet vergist heeft? :confused:

Dit is nog geen (echte) kerel . . . :nooo:

Moet een hoop aan gebeuren in termen van kleur, rimpels, snor, groeven, baardstoppels, etc.etc.

En denk eraan, zeker hier: less is more!

Succes!

jan.

Hoi Jan,
Als je de foto's van Cook Cleland bekijkt dan zie je dat hij geen snor,groeven en baardstoppels heeft...
full

Cook Cleland in zijn nr 92 'lucky gallon' Corsair tijdens de National races in 1946 waar hij als 6e eindigde.(tevens was dit de eerste keer dat er een Corsair deel nam aan de national races)

Ik moet alleen nog even een witte sjaal regelen.

Patrick

Goed hoor! Ik heb straks ook een piloot op 1/6e schaal nodig, en die zijn in civiele kleding nogal lastig te vinden, van daar. Bedankt!
--En ik heb ook een lieve schoonmoeder die mij misschien wel kan helpen :)

Deze is schaal 1/5 dus met een beetje knutselen kun je een Ken wel vermaken naar 1/6

Patrick

Inmiddels heb ik een aluminiumframe gemaakt voor het schuivende gedeelte van de kap,2 zijstukken met daarop een dwarspantje gelast waar ik een triplex spant tegenaan ga lijmen.
Het frame moet ik nog wel netjes op maat maken want het is nog een beetje te groot,dit heb ik bewust gedaan zodat ik het mooi op maat kan vijlen en schuren.
full
.

full

Even de kap erop los gezet om te kijken of het allemaal een beetje uitkomt.

full
.

Het komt allemaal redelijk goed uit,met een beetje vijlen en schuren zal het allemaal precies goed uitkomen.
Als de kap goed schuivend werkt met de hand dan ga ik nog eens bekijken hoe ik hem met lucht of een servo aan kan gaan sturen.

Patrick

Hoi Patrick.

Je piloot heeft wat vrouwlijke trekjes, vind ik.

Maar het ziet er allemaal prachtig uit, waar word het trek/duw meganisme aan bevestigd?

Mvg Pascal.

Back