Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Hoi,

Inmiddels heb ik de bouw weer hervat van de Corsair.
Zou het een probleem kunnen worden als ik de vleugel eerst helemaal afbouw en indek met balsa en dan later de retracts inbouw?
Ik heb later dit jaar nog wat wat meerdere spullen nodig van Ziroli en dan wil ik ook de retracts mee bestellen want ik vind deze een beetje te duur om deze zo maar even tussendoor te bestellen.

Gr Patrick

Niemand tips hierover??

Gr Patrick

Ik persoonlijk zou toch graag de retracts in m`n handen hebben om ze dan in te bouwen.

Er zijn altijd wel wat zaken wat niet hgelemaal overeenkomt en wat je echt moet passen met de retracts erbij, doe je dit later dan kan je ineens voor verassingen komen te staan en mogelijk dat dat je meer weer oplevert dan je lief is.

Je moet ze toch hebben............ ;-)

Als je ervoor zocht dat je rond het mechaniek alles open houd, kan de rest van de vleugel ook waar de wielen komen dicht worden gemaakt.

De vleugel zou je dus voor 90% kunnen afbouwen.

Ton

Hoi,

Zo weer ff een kleine update.
Inmiddels heeft de ruwbouw van de corsair al een plekje gekregen,valt allemaal niet mee om een redelijk grote kist in aanbouw een beetje en gemakkelijke plaats te geven zodat ik er toch altijd makkelijk bij kan.
114824a276f0ba3328.jpg
.
114824a276f0bee257.jpg
.
Voorlopig is het wel een beetje naar mijn zin.
In de loop van de komende weken zal de bouw weer hervat worden.

Gr Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Wie kan mij vertellen wat er met , Washout at wing tip: 2 to 3 degrees built in with jig
precies word bedoeld?
Dit staat in de plans omschrijving op de site van Ziroli?

Gr Patrick

Met de "jig" wordt bedoeld het frame waar de vleugel op wordt gebouwd.

"washout" is de verdraiing van de vleugel naar de tip toe.

De wortel rib heeft bijvoorbeeld een instelhoek van 2 graden, de tip zal dan 2 tot 3 graden minder hebben, 0 of -1 dus.

Jouw zin geeft dus weer dat de washout (verdraaiing van de vleugel) in de Jig (opbouwframe) is ingebouwd.

Patrick,

Dat betekent dat de achterlijst geleidelijk omhoog komt naar de tip van de vleugel toe

2 tot 3 graden verschil met de wortelrib (tip komt negatief te staan t.o.v wortelrib)
Dit zorgt voor betere overtrek eigenschappen, dan valt hij niet zo snel weg over een vleugeltip bij het overtrekken van je kist

In te bouwen met b.v. een wig (driehoekslijst) onder de achterlijst

Groeten, Ralf

(edit: ahhhh, Berto was me alweer voor)

Je zou zeggen dat met jigs en een vlak buildingboard de washout op exact 2 of 3 graad uitkomt (of op 2,2, 2,5, whatever).

Er word wel veel speelruimte genomen! :shock:

Stel dat je links 2 en rechts 3 graad hebt!

Dat vliegt niet lekker . . . :nooo:

Netjes bouwen, dus!

(Maar dat kan Patrick wel. ;) )

jan.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Zo gisteren weer een boek binnen gekregen over de Corsair.(30 years of filibustering 1940-1970)
Ik kwam achterin het boek toch wel een mooie(persoonlijke mening) een hele mooie air-race uitvoering tegen.
114824a2fc58559553.jpg
.
114824a2fc58589ab3.jpg
.

Ik vind dit toch echt wel een superkist om te zien,dus dit geeft weer stof tot nadenken over welke kleuruitvoering het zal gaan worden,gelukkig heb ik nog wel een jaartje de tijd om een evt beslissing te nemen.

Mvg Patrick

Hoi,

Zo gisteren weer een boek binnen gekregen over de Corsair.(30 years of filibustering 1940-1970)
Ik kwam achterin het boek toch wel een mooie(persoonlijke mening) een hele mooie air-race uitvoering tegen.
114824a2fc58559553.jpg
.
114824a2fc58589ab3.jpg
.

Ik vind dit toch echt wel een superkist om te zien,dus dit geeft weer stof tot nadenken over welke kleuruitvoering het zal gaan worden,gelukkig heb ik nog wel een jaartje de tijd om een evt beslissing te nemen.

Mvg Patrick

Dus er zijn weinig liefhebbers van de airracers??

Ben inmiddels al weer druk bezig met de vleugel,foto's volgen nog.

Gr Patrick

Ben inmiddels al weer druk bezig met de vleugel,foto's volgen nog.

Gr Patrick
Ik vind deze uitvoering wel mooi, maar niet spectaculair. Kun je ook aan foto's komen van zo'n uitvoering? Dan ziet het er gelijk al een stuk mooier uit verwacht ik.

Overigens ben ik wel een liefhebber van airracers. Na de Porter wil ik een P-51C 'Excalibur III' gaan maken:
1474014.jpg

En Jan Brilman is natuurlijk ook liefhebber van airracers met zn Strega.

Tuurlijk wel!

En Jan Brilman is natuurlijk ook liefhebber van airracers met zn Strega.

Zo is het. :yes:

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat JIJ hem mooi vindt. :p

Jij moet er opgewonden van raken, zeg maar . . . ;)

Overigens: mijn goedkeuring heb je. :)

Altijd maar dat blauw . . . :sleepy:

jan.

jaaaaaaaa mooi man die s u 4 racer
hoe groot wil je in de toekomst de mustang bouwen
yke heeft er mooie tekeningen van 2,6 meter
en die racer is ook supper

jaaaaaaaa mooi man die s u 4 racer
hoe groot wil je in de toekomst de mustang bouwen
yke heeft er mooie tekeningen van 2,6 meter
en die racer is ook supper
2,6m is te groot voor mij. ik wil hem rond 1,8m span maken. tekeningen van de B/C conversie zijn er in die maat van david vaughan en brian taylor.

we (ik) dwalen af.

Ik heb begrepen van Pieter Alje dat op de 69" tekening van BT alleen de D-versie te zien is. :mad:

(Bronnen elders op het net zeggen dat de B-versie er ook van af te leiden is; niet dus. :confused: Anyway. )

jan.

Hoi,

Na een beetje rondspeuren op het internet kwam ik op een duitse site waar foto's op stonden van de Corsair Lucky gallon airracer.
Deze man heeft deze Corsair gebouwd schaal 1/5.5 en deze dus uitgevoerd in de airrace kleuren.
Hier volgen wat foto's van deze mooie Corsair.
114824a3a9cdad0d6c.jpg
.
114824a3a9cdaa0395.jpg
.
114824a3a9cda66c13.jpg
.
114824a3a9d0785253.jpg
.
114824a3a9d07f10d0.jpg
.
114824a3a9d08c6cd7.jpg
.

http://www.ig-corsair.de/corsairairracermodell.html

Ik ben persoonlijk helemaal weg van deze uitvoering en het is weer eens iets anders dan 'weer' en blauwe Corsair.
Waarschijnlijk ga ik mijn Ziroli Corsair ook in deze Lucky Gallon kleuren uitvoeren.
Ik mis wel de weathering op dit mooie schaalmodel.

Mvg Patrick

Ik ben persoonlijk helemaal weg van deze uitvoering

Dan is er niets wat je nog tegenhoudt, zou ik zeggen. :p

Hij is in ieder geval plm. 23 keer mooier dan de buurman op foto nr. 3 van de vorige post . . . :shock:

Hoe krijg je het bedacht . . . :nooo:

Succes!

jan.

Dan is er niets wat je nog tegenhoudt, zou ik zeggen. :p

Hij is in ieder geval plm. 23 keer mooier dan de buurman op foto nr. 3 van de vorige post . . . :shock:

Hoe krijg je het bedacht . . . :nooo:

Succes!

jan.

Hoi Jan,

Welke foto bedoel je eigenlijk?

P.S Ik kom Zaterdag ook even in Oss kijken.

Gr Patrick

Back