Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

die knik in de vleugel blijft mooi!

zit jij trouwens gewoon in de keuken te werken? hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :p

Hoi Jitze,
Mijn vrouw was werken dus vandaar... even zonder gekheid normaal bouw ik in de schuur maar daar vond ik het net een beetje te koud om een goede lijmverbinding te krijgen dus vandaar dat ik met deze kou ook wel eens in de keuken aan de slag ga.

Gr patrick.

Wordt een mooi toestel man, ben toevallig met dezelfde kist bezig.
Die van mij is van Top Flite.
Ik ga er ook een Zenoah 62 cc voor gebruiken.
Ben benieuwd hoe het bij jou verder gaat met de retracts ed.:)

Hoi,

Zo weer even een kleine update.
Vandaag weer aan de vleugel gewerkt want het was geen weer om te gaan vliegen.

1148249724c6867b40.jpg
.
Hier heb ik de grenen latjes van 6x6mm gelijmt.
Ik had deze eerst in model gemaakt dmv stomen wat dus goed werkte(bedankt Jan voor deze tip).
1148249724c682fd67.jpg
.
1148249724c6892f60.jpg
.
Aan de achterkant zijn het grenen latjes van 6x3mm welke ik dus gewoon kon buigen zonder deze te stomen.
1148249724c8a0509f.jpg
.

Gr Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er prima uit zo wel een klus van formaat.

Hoe dik wordt de indekking van de vleugel.

En heb je er al over nagedacht hoe de richting te laten lopen van de houtnerf.

Kan ook nog wel een helpen dit gunstig te kiezen.

Ton

Ziet er prima uit zo wel een klus van formaat.

Hoe dik wordt de indekking van de vleugel.

En heb je er al over nagedacht hoe de richting te laten lopen van de houtnerf.

Kan ook nog wel een helpen dit gunstig te kiezen.

Ton

Hoi Ton.

In de plans staan een aantal tekeningen voor het indekken met balsa.
Dus voor het voorste gedeelte van de vleugel is dit wel makkelijk omdat dit dus rond naar voren toe loopt en ook nog eens in een knik dus dan is het wel makkelijk dat modelllen getekent staan.
De vleugel word ingedekt met 2.5mm balsa.

Gr Patrick

Hoi.

Weer even een kleine update van de Corsair.
Ik ben begonnen met het indekken van het voorste gedeelte van de vleugelkern.
114824978a1ec92b27.jpg
.
Dit is wel een lastige klus om het in te dekken met 2.5mm balsa.
In de plans staan de tekeningen voor het indekken van het voorste gedeelte.
Voorlopig moet alleen het voorste gedeelte ingedekt worden tot het eerste dwarsspant.
De reden hiervoor (denk ik) zal zijn om er voor te zorgen dat de vleugelkern wat stijfheid zal krijgen ivm de verdere bouw.
Als het eerste gedeelte ingedekt is dan kan ik verder met het maken van de flaps.
Deze staan constructief gezien niet echt goed en duidelijk aangegeven in de plans.
Gelukkig staan er een tweetal bouwverslagen van de Ziroli Corsair op het Amerikaanse RCSCALEBUILDER forum,dus daar kan ik veel informatie uit halen en dan is het wat gemakkelijker om de flaps te bouwen.

Gr Patrick

Hoi,

Zo weer even een kleine update,het voorste gedeelte van de vleugel is inmiddels ingedekt en zal pas in een later stadium strak gemaakt worden.
11482497c82154bb07.jpg
.
11482497c8235e3e58.jpg
.

Inmiddels heb ik ook al de achterlijsten gelijmd zodat ik de onderkant van de flaps kan gaan indekken en dan kan ik aan de schanier constuctie van de flaps beginnen.
11482497c821578207.jpg
.
11482497c8215a4a3f.jpg
.

Gr Patrick

Hoi,

Op de tekening geeft Ziroli aan dat de flaps schanieren op m3bout/moer verbinding.
Maar dat betekend dat ik de boutjes dus gewoon door het hout heen vast moet zetten maar ik ben bang dat deze gaten op den duur uit gaan slijten.
Zijn er tips om dit mogelijke probleem uit tesluiten/voorkomen??

Gr Patrick

Gat iets groter uitboren, totdat er een miniem stukje buis (bv. koper, evt. aluminium) met een binnenmaat van 3,05 mm (plm.) in past . . .

jan.

Hoelang zal dat stand houden voordat het gaat inslijten?

Ik zou zeggen: lang.:D

Maar de vraag is natuurlijk wel een beetje: wat draait, wat zit vast.

Heb je een foto'tje van dat stuk van de tekening?

Los daarvan, stel dat je flaps op drie punten scharnieren, dan heb je drie stukken m3 bout die in koperen busjes draaien.

Een paar keer per vlucht naar beneden en weer omhoog . . .

Mooiere oplossing: neem stukjes 3 mm staaldraad, en tap daar een klein stukje schroefdraad op. :p

Dan draait het vlakke deel in het busje . . .

Eén ding is duidelijk: je moet niet bouten zomaar in hout laten draaien! :teacher:

Just my two cents . . .

jan.

Hoi,

Vandaag heb ik de scharnieronderdelen gemaakt voor de flaps.
11482498601bde0a5c.jpg
.
Ik kreeg een tip van Dennis(Hobby-inn) om evt secondenlijm in de 3mm gaten te laten lopen en dan de gaten weer doorboren met 3mm zodat er dan weer de m3 boutjes door heen kunnen zodat de flaps geborgt kunnen worden.
De ingedroogde secondenlijm zal er dan voor zorgen dat de gaten dus niet snel uit gaan slijten door het scharnieren van de flaps.

Gr Patrick

Hoi,

Zo vandaag weer aan de flaps gewerkt.
De onderkant is al gedeeltelijk ingedekt zodat ik de scharnieren kan plaatsen.
114824988affd15121.jpg
.
114824988affd660c2.jpg
.
Natuurlijk eerst de achterkant van de flaps recht geschuurd omdat de beplanking naar het buigen en lijmen niet recht is aan de achterkant omdat het een gullwing is.
Na het schuren natuurlijk gecontroleerd of alles evenwijdig is dmv een waterpas.

Hierna eerst de scharnieren passen alvorens deze gelijmt worden.
114824988affe62f0e.jpg
.
114824988b01422d1f.jpg
.
Daarna kunnen deze vastgelijmt worden.
114824988afc7e2dd5.jpg
.

Gr Patrick

Hoi,

Vandaag weer aan de flaps gewerkt.
11482498b5e50ec652.jpg
.
11482498b5e512c42b.jpg
.
11482498b5e6aa9fb1.jpg
.
11482498b5e5155caa.jpg
.

Aan een kant de bovenkant gedeeltelijk ingedekt en aan de andere kant de scharnieren geplaats en gelijmt.
Ik ga wel de scharnieren versterken met een glasmatje want ik vind de uitstekende delen wel redenlijk kwetsbaar.

Gr Patrick.

Hoi,
Vandaag weer wat aan de flaps gedaan.
Eerst de ribben los gefreest.
11482498de75e42d68.jpg
.
Het netjes in de juiste radius schuren ga ik later doen als de flapconstructie goed werkt.
11482498de75ed8e8a.jpg
.
Hier de flapbeplanking doorzagen.
11482498de77fd8002.jpg
.
11482498de7800c240.jpg
.
11482498de7803d79b.jpg
.
Ook even de flapplate ertussen gehad om te kijken of deze goed werkt.
Ik moet alleen nog wat schuren aan de ribben aan de scharnierzijde bij het scharnier waar ook de flapplate zit omdat deze elkaar raken als de flaps naar beneden gaan.
Waarschijnlijk een kwestie van een klein schuin kantje schuren.

Gr Patrick

Hoi,

Inmiddels heb ik de scharnierplaatjes die aan de vleugel zitten verstevigd met een glasmatje en epoxy.
11482499088d297a73.jpg
.
11482499088d31a281.jpg
.

Ik vind het toch best kwetsbare scharnierplaatjes die dus gemakkelijk af kunnen breken tijdens de verdere bouw en een glasmatje als een extra versteveging kan nooit kwaad.

Gr Patrick

Hoi,

Ik heb toch maar besloten om kleine messing buisjes in de scharnieren te lijmen.
De gaatjes van 3mm opgeboord naar 4mm en de messing buisjes erin gelijmt.
De buisjes hebben een binnen diameter van 3,2mm dus dat is nog te doen met m3.

Gr Patrick

Back