Bij het monteren van de blinde kwam ik er wel achter dat het handig is om al veel meer aan de ra's en de zeilen voor te bereiden dan alleen wat blokjes. Het is handig als de buikgordingen en geilijnen al zijn aangebracht.
Een leuk klusje tussendoor was het samenstellen van de ankers!
Ineens bekroop mij het gevoel dat dit project over niet al te lange tijd gewoon klaar is. Het is nog wel een heel gepriegel natuurlijk met al die touwtjes en blokjes, maar anderzijds is er nu steeds minder tijd tussen het omslaan naar de volgende bladzijde van de bouwbeschrijving...
Aan het anker komt de ankerkabel, en ik had in Mondfeld even opgezocht hoe je een ankersteek maakt. Hopelijk klopt ie zo!
Voor het voorbereiden van de tuigage merk ik trouwens dat de tekeningen heel nuttig zijn, ik mis daar alleen een aanwijzing over het te gebruiken touw (bruin, wit, 0,3, 0,4). Dat haal ik dan weer uit de tekst.
Hier het rak van de fok, en ook de draaireep vast grotendeels gemaakt:
Beneden hebben we na het aanleggen van vloerverwarming nu ook een mooie nieuwe eettafel en bijbehorende stoelen - een witte ondergrond werkt heel prettig vind ik. Het is alleen nog ontzettend warm beneden in verband met het opstookprotool van de verwarming dus ik zit weer in de korte broek...
Nog even een overzicht van de situatie - inmiddels heb ik al zoveel voorwerk gedaan dat dit beeld wel snel zal veranderen.
Gek genoeg kom ik zo'n 10 stuks 4-1 blokjes tekort, ik zal er binnenkort dus wat bij moeten bestellen, maar zal ook eens kijken of ik niet stiekem wat van de Willem Barendsz kan lenen.
Van Artesania had ik laatst al een handig setje tuigage-hulpmiddelen gekocht, die komen nu echt heel goed van pas:
Rak, geilijnen, buikgordingen, toppenanten, draaireep. Nu nog brassen, halzen, en boelijnen.