Bouwverslag Duyfken (Kolderstok)

Hartelijk dank allemaal, heel attent!
Het was een leuke dag en ik heb nog wat mooie cadeautjes gekregen voor de hobby ;)
20220427_173506.jpg

Nog van harte gefeliciteerd !!! Mooie cadeaus heb je gekregen!! :bier:

Weer verder met de Duyfken dan!

Ik zag dat mijn verslag nog altijd niet up-to-date was; dus we gaan verder half februari van dit jaar met twee moeilijke klusjes. Enerzijds het roer met de vingerlingen. Heel wat messing verspild doordat ik het probeerde te buigen zonder het eerst te verhitten... Een nieuw stripje besteld bij Kolderstok en toen kon ik weer verder. Het was nog steeds een heel gedoe. Het solderen viel mij zwaar. De plankenbuiger kwam met een alternatief opzetstuk dat ik hiervoor kon proberen, maar ik heb in het geheel geen soldeerervaring, dus eerst daarover wat gelezen en van dat spul gekocht.

Eerst probeerde ik nog een beweegbaar roer te maken, met pinnetjes:

WhatsApp Image 2022-05-25 at 10.18.33 AM.jpeg

Al snel kwam ik er wel achter dat dat te hoog gegrepen was voor nu. Uiteindelijk dus gewoon twee stripjes aan elkaar vast gesoldeerd:

WhatsApp Image 2022-05-25 at 10.18.35 AM.jpeg

Het ziet er slordig uit vind ik, maar ik werd er even helemaal niet goed van en ik gun mezelf een beetje "prutsruimte" na de eerste lessen... Het zou zonde zijn om het bouwplezier te verliezen op dit punt.

WhatsApp Image 2022-05-25 at 10.18.38 AM.jpeg

Natuurlijk moet er nog wel worden geolied en geschilderd.

Een volgende taak was het optuigen van de kanonnen en hun rolpaarden. De blokjes zijn erg klein en de gaatjes ook ;) Dus ik heb ze eers iets ruimer geboord. Met een stukje dubbelzijdig tape in de klem gezet en toen ging het erg gemakkelijk verder.

WhatsApp Image 2022-05-25 at 10.18.36 AM.jpeg

Het was wel wat uitzoekwerk hoe dat allemaal werkt met blokjes en touwtjes. Ook enigdenk werk over hoe dan zo'n blok aan een ring te krijgen, en daar dan weer een blok aan vast.

WhatsApp Image 2022-05-25 at 10.18.39 AM.jpeg

Maar uiteindelijk krijg je dan een mooie verzameling:

WhatsApp Image 2022-05-25 at 10.18.39 AM (1).jpeg

Het leek mij slim om alles buiten het schip voor te bereiden. Ik zag elders ook mooie plaatjes van een provisorische proefopstelling met dek en verschansing. Voor nu werkte dit heel prima. Maar, ik moet zeggen, deze klus lag mij niet erg. Deels vanwege het onbekende terrein waarop ik mij begaf, deels omdat het repetitief werk is, op de vierkante millimeter.

Samenvattend waren dit dus maar donkere dagen zo, in februari. Inmiddels ziet het er allemaal wel wat kleurrijker en zonniger uit!

Het roer met de vingerlingen aan de steven bevestigen is inderdaad niet altijd even makkelijk Matthias, maar ondanks dat je het zelf wat slordig vind, hangt het roer aan de achtersteven van jou Duyfken er toch netjes bij :thumbsup:, zeker als je daarbij bedenkt dat je voor de 1e keer gesoldeerd hebt.
In de topic 'vaardigheden, tips en weetjes' https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/ onderaan pagina 1 staat een voorbeeld over dit onderdeel, kijk maar of je er iets aan hebt, voor wellicht een volgend model...

Hartelijk dank voor de opbeurende woorden, @pietsan ! Ik heb een tijdje geleden die pagina al eens bekeken inderdaad en vol bewondering gekeken naar het strakke resultaat. Het is zeker mijn ambitie om daar op een dag te komen, maar er is hopelijk nog genoeg tijd. Het werken aan deze houten scheepjes dat vind ik echt schitterend, en het is moeilijk om te accepteren dat niet alles naar tevredenheid lukt, maar ik herinner mezelf er wel steeds aan dat niet alles de eerste keer helemaal goed hoeft te zijn. Door meer ervaring op te doen is een volgend model al weer beter gelukt dan het vorige. Het is super om van jullie allemaal hier zoveel te kunnen leren.

Dan nog een update over de Duyfken (of zou het "het Duyfken" zijn, immers, we zeggen ook "het duifje"?). De kanonnen, alle vier op hun plek en zo goed als mogelijk bevestigd met oogjes en blokken, en het touw nonchalant opgerold.

WhatsApp Image 2022-06-01 at 9.52.05 AM.jpeg

Dat ziet er toch heel leuk uit. Nog geen luikjes gemaakt, maar ik begreep uit andere verslagen dat het sowieso slim is om daar mee te wachten, omdat ze ook gemakkelijk weer afbreken.

WhatsApp Image 2022-06-01 at 9.52.05 AM (2).jpeg

Ik vind het eikenhout trouwens heel geslaagd. Op sommige plaatsen doet het wat grof aan, maar de kleur is goed (na bewerken met Deense olie wat donkerder), maar nog steeds licht. Zo van dichtbij zie ik wel relatief veel lijm zitten nog. Met beits heb je daar meer last van dan met olie, maar ook dit is wel een tip voor het volgende model: netter werken! Bij het vikingscheepje heb ik daar ook goed op gelet, met resultaat.

Dan nog de vlaggenmast geplaatst:

WhatsApp Image 2022-06-01 at 9.52.05 AM (3).jpeg

En dit was nog wel grappig; we zijn afgelopen weekend in Miniworld Rotterdam geweest en het ziet er allemaal prachtig uit daar, maar dit vreemde model van een houten schip in aanbouw kon ik toch niet helemaal plaatsen. Met wat ik weet van houten scheepsbouw kan ik hier echt niks van maken...

WhatsApp Image 2022-06-01 at 9.52.55 AM.jpeg

Hoi Matthias. Het roer is ook een uitdaging die me nog steeds te wachten staat. Je kanonnen zijn mooi opgetuigd en zien er goed uit. Aangezien ik ook de Willem Barentsz in eikenhout ga bouwen is het zeer interessant om uw observaties over het werken met de eik te lezen.

De bijeenkomst in Duizel was heel inspirerend moet ik zeggen! Ik werd wel aan het denken gezet door de vele ervaringen die tijdens deze dag zijn uitgewisseld. Bij het zien van zulke mooie zeilschepen voelde ik mij ook aangemoedigd om de tuigage van de Duyfken aan te pakken. Ter afwisseling was ik inmiddels vooral bezig met het Statenjacht, maar reflecterend op de redenen hiervoor, is de conclusie dat het zoals vaak een gebrek aan kennis is, en de angst voor herhaling en daarmee "saai" werk waardoor ik de tuigage voor me uit had geschoven. Maar, zoals @Herby63 zondag zei: straks heb je allemaal projecten die op hetzelfde punt gestrand zijn. In de zomervakantie had ik Orazio Curti gelezen over tuigage, en de bouwbeschrijving en tekeningen van Kolderstok zijn natuurlijk ook heel gedetailleerd, dus daar kan het niet aan liggen.

Ten eerste, de grote stag aangebracht. Die hing afgelopen weekend nog gewoon los aan de mast...

WhatsApp Image 2022-09-20 at 13.07.12.jpeg

Vervolgens de vlaggenmast opnieuw bevestigd. Zoals @*Hans* had opgemerkt stond die ook niet in de juiste hoek.

WhatsApp Image 2022-09-20 at 13.07.12 (1).jpeg

Vervolgens begonnen met de blinde: een lus om de boegspriet, en een takel om hem op zijn plek te hijsen. Vervolgens de toppenanten, belegd aan het begin van de boegspriet.

WhatsApp Image 2022-09-20 at 13.07.12 (2).jpeg

De brassen erbij:

WhatsApp Image 2022-09-20 at 13.07.12 (3).jpeg

En dan de schoten, de buikgording en de geilijnen. Het is allemaal nog niet belegd. Daar moet ik nog even een truc voor vinden. Er is weinig ruimte op de nagelbank.

WhatsApp Image 2022-09-20 at 13.07.13 (1).jpeg

Tussendoor heb ik de luxe standaard maar eens gebeitst (Kolderstok midden-eiken) en in de vernis gezet (als experiment een potje van Artesania). Dut alles geeft weer een mooie impuls aan het project!

WhatsApp Image 2022-09-20 at 13.07.13.jpeg

Bij het monteren van de blinde kwam ik er wel achter dat het handig is om al veel meer aan de ra's en de zeilen voor te bereiden dan alleen wat blokjes. Het is handig als de buikgordingen en geilijnen al zijn aangebracht.

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.52 (1).jpeg

Een leuk klusje tussendoor was het samenstellen van de ankers!

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.53.jpeg

Ineens bekroop mij het gevoel dat dit project over niet al te lange tijd gewoon klaar is. Het is nog wel een heel gepriegel natuurlijk met al die touwtjes en blokjes, maar anderzijds is er nu steeds minder tijd tussen het omslaan naar de volgende bladzijde van de bouwbeschrijving...

Aan het anker komt de ankerkabel, en ik had in Mondfeld even opgezocht hoe je een ankersteek maakt. Hopelijk klopt ie zo!

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.53 (1).jpeg

Voor het voorbereiden van de tuigage merk ik trouwens dat de tekeningen heel nuttig zijn, ik mis daar alleen een aanwijzing over het te gebruiken touw (bruin, wit, 0,3, 0,4). Dat haal ik dan weer uit de tekst.

Hier het rak van de fok, en ook de draaireep vast grotendeels gemaakt:

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.53 (3).jpeg

Beneden hebben we na het aanleggen van vloerverwarming nu ook een mooie nieuwe eettafel en bijbehorende stoelen - een witte ondergrond werkt heel prettig vind ik. Het is alleen nog ontzettend warm beneden in verband met het opstookprotool van de verwarming dus ik zit weer in de korte broek...

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.53 (4).jpeg

Nog even een overzicht van de situatie - inmiddels heb ik al zoveel voorwerk gedaan dat dit beeld wel snel zal veranderen.

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.54.jpeg

Gek genoeg kom ik zo'n 10 stuks 4-1 blokjes tekort, ik zal er binnenkort dus wat bij moeten bestellen, maar zal ook eens kijken of ik niet stiekem wat van de Willem Barendsz kan lenen.

Van Artesania had ik laatst al een handig setje tuigage-hulpmiddelen gekocht, die komen nu echt heel goed van pas:

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.54 (1).jpeg

Rak, geilijnen, buikgordingen, toppenanten, draaireep. Nu nog brassen, halzen, en boelijnen.

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.54 (2).jpeg

WhatsApp Image 2022-09-27 at 11.38.55.jpeg

Misschien heb je hier iets aan, komt uit het boek Ashley's book of knots
Niet het bindseltje houd het anker, de lus/knoop doet het werk. Het bindsel zorgt dat de knoop niet loslaat
20220927_170441.jpg

Bedankt @Pingu57 !

En voor de tips @Herby63 an @Stephan Kertész Ik had al eens willen vragen naar een goede bron voor knoopjes en zo. Ik heb Orazio Curti en die geeft mooie overzichtplaatjes maar weinig details voor het knopen. Dan heb ik nog Anderson The Rigging of Ships maar ook daar ontbreken sommige belangrijke details, en de plaatjes zijn erg klein. Book of Knots lijkt me nuttig en zal ik zeker nog eens naslaan.

De ankersteek heb ik voor nu maar even zo gelaten, maar ik ga dit zeker in gedachten houden.

Het gaat nu hard, maar ik stop er ook aardig wat tijd in want binnenkort moet er weer veel gewerkt worden en dan schiet de modelbouw er waarschijnlijk bij in...

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.19 (1).jpeg

Ik wilde hier even delen hoe ik de vele blokjes voorbereid. Eerst zet ik ze vast in een zelfklemmende pincet, dan doe ik er een touwtje omheen, enkel knoopje erin:

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.19 (2).jpeg

Vervolgens wat houtlijm op een van de draadjes en dan een paar slagen draaien:
WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.20.jpeg

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.19 (3).jpeg

Dan met een knijpertje vastzetten en laten drogen. Uiteindelijk boor ik de gaatjes nog wat groter met een handboortje omdat ik anders het draad er maar moeilijk doorheen krijg.

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.20.jpeg

Het voordeel is dat er bij het blok zelf in elk geval geen zichtbare knoopjes zijn. En dat je naar believen de afstand tussen bijvoorbeeld ra en blok weer korter kunt maken door het vastgelijmde gedeelte weer wat uit elkaar te trekken. Werkt best goed. Hoewel het natuurlijk niet is hoe het "hoort".

Gauw nog een zeiltje opgehangen:

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.20 (1).jpeg

Al die draadjes! Veelal op de nagelbank bij de braadspil belegd.

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.20 (2).jpeg

Tijdens het bouwen van de romp en dekinrichting was ik me niet altijd bewust van wat er nog moest gebeuren in de tuigage-fase. Zoals hier: het bleek een heel gedoe te zijn om hier nog een draadje door de gaatjes te krijgen!

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.20 (3).jpeg

Op zeker moment vloog de vlaggenstok voor de derde keer los... Toevallig moest ik daar toch nog in de buurt zijn in verband met de schoot van het zeil aan de bezaansmast dus dat kwam eigenlijk wel goed uit:

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.21.jpeg

Nog twee overzichtsfoto's van de huidige situatie:

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.21 (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-10-01 at 15.43.21 (2).jpeg

Ik moet zeggen, dit maakt het wel echt af zo. Er zijn nog wat dingen te doen: de vlaggen, de lantaarn, de zekering voor het roer, de luikjes van de kanonspoorten, dus dit is nog niet het laatste bericht...

Back