Bouwverslag: De Halifax 1:35 Constructo.

Hallo, dit wordt mijn eerste bouwverslag, en ook mijn eerste houtbouwproject, dit kan een tijdje gaan duren omdat ik ivm met mijn werk, slecht eens in de 1 a 2 maanden tijd heb hieraan verder te werken, maar.... geduld is een schone zaak toch ?

Het zal wss ook meer een topic worden waarin ik de 10.000 problemen voor ga leggen waar ik tegenlopen zal, en ik zal proberen zo her en der een fototje te plaatsen van wat ik tot dusver gedaan heb.

Om te beginnen heb ik ruim een week geleden het pakket binnen gekregen :

full

wat er mooi uitziet, met duidelijke 1:1 tekeningen, en een stap voor stap handleiding die ik niet al te nouw volg :wink:

Hier volgen een paar foto's van mijn werkje tot zover, niet heel netjes, zeker niet in de ogen van ervaren bouwers, maar ik ben hier tot dusver beste trots op :mrgreen:

full
full
full
full
full

Raad, Tips en advies zijn altijd welkom :wink::proost:

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom Daniel,

De Halifax is een leuk schoenertje om te bouwen. Jaren geleden heb ik haar ook gebouwd. In mijn profiel-fotoalbum moet ik nog wat foto's hebben staan. Misschien dat je er wat aan hebt.

Een tip, probeer de huidgangen/planken zoveel mogelijk met de zeeg of kromming van het schip mee te gaan.

Succes met de bouw.

Groeten Paul

Bedankt voor de tip Paul,

die beplanking is echt frustratie van de bovenste graad, per plankje ben ik al gauw een half uur a 3 kwartier bezig, met alle buigingen en het torderen, maar wat een voldoening als je er dan weer 1 op heb zitten.

Ik ben nu begonnen met de beplanking onder de waterlijn, dit is gemaakt van Manzonia hout.... nog erger, maar we komen er wel, ik zal morgen weer eens een fototje posten van de vorderingen, al moet ik zeggen dat het me niet lukt het achterschip helemaal volgens het boekje te doen, maar we ploeteren lekker verder :)

ik zal zo eens gaan zoeken tussen jouw foto's :) ik heb ook een bouwverslag van iemand anders op internet gevonden die me ook erg goed van pas komt/gaat komen :cool:

hoi, welkom op het forum.

mooi begin van je boot .

de lym die ik altyd gebruik is bison d2 superspeed , droog snel en onzichtbaar op .

en plankjes kan je ook in een bakje water laten leggen en dan buigen.

grt timberwolf

hoi, welkom op het forum.

mooi begin van je boot .

de lym die ik altyd gebruik is bison d2 superspeed , droog snel en onzichtbaar op .

en plankjes kan je ook in een bakje water laten leggen en dan buigen.

grt timberwolf

Dank je Timberwolf :) voor een eerste bootje ben ik idd ook niet ontevreden (al zie ik volop ruimte voor verbetering :wink:

Qua lijm gebruik ik momenteel UHU Hart, werkt tot dusver erg naar wens :) mijn plankjes week ik momenteel in een badje warm water met amoniak, Daarnaast heb ik zoń apparaatje om plankjes te buigen (zoń soldeerijzer achter geval) ik heb zo her en der al gelezen dat niet iedereen er een groot voorstander van is, maar zo nu en dan, is het mij toch een welkome hulp :)

Zo, ik zou nog even een fototje van de vorderingen plaatsen, bij deze :)

ik ben gisteren begonnen met de beplanking van het onderwater schip (elke plank levert meer frustratie, en voldoening op :hammer: )

eerst maar een fototje van het huidige totaalplaatje :)

full

Ja ik weet het, je kunt zo door de beplanking naar binnen kijken, toch maar iets beter afschuinen, gelukkig bestaat er zoiets als plamuur ghehehe :rolleyes:

Ons vooraanzicht :

full

Het lijkt alsof er voor wat zwevende planken zijn, maar ik heb ze aan de binnenkant met restlatjes laten overlappen.... het is niet ideaal, maar ja... ik moest iets en anders wist ik het ook ff niet.... (uiteindelijk vind ik het een redelijke oplossing)

en tot slot het achteraanzicht :

full

Dit had duidelijk ook wat netter gekunt, al zit er bij elk plankje vooruitgang al zeg ik het zelf, en de laatste vier, heb ik aardig aan kunnen laten sluiten al zeg ik het zelf, omdat het al met toch een rommelig zooitje is,waar de beplanking van het onderwaterschip eindigt, ben ik van plan de aansluitende rand later met een restlatje toch nog mooi weg te werken zoals op onderstaande foto :)

full

Daniel,
Twee vraagjes.
Hoe groot wordt het model in cm gemeten? Niet zo heel groot denk ik aan je hand te zien op een paar foto's.
En laat je alle spijkerkoppen zitten of gaan die er noguit?

En voor een eerste bouw valt het niet tegen.

Ik bemoei me niet al te veel met hoe iemand zijn of haar schip bouwt, maar ik zou inderdaat die spijker koppen af schuren. wens je dan ook veel succes met het verder bouwen van dit schip gr Ton

Welkom op het forum Daniel,

Je hebt al een mooi begin en je hebt het tempo er ook al aardig in zitten.

Dank je, Robert, zoals gezegd, ik zit ivm een auto-ongelukje ziek thuis, en jawel... ziektewetje doet wonderen aan het scheepje :wink:

Ton en Jan, de kopjes worden eraf geschuurd, ze zijn een beetje te groot om zo te laten zitten niet :wink:

het schip wordt in toaal zo'n 75 cm lang, 26 breed en een kleine 60 hoog, de lengte x breedte van de romp is 40 x 14 cm

Voor vandaag, vind ik het genoeg, het is vrijdag jongens :proost: :thumbsup:

En Ton, kritiek zowel positief als negatief is altijd welkom, dat wordt niet als bemoeienissen gezien, maar als hulp :wink: als ik geen op of aanmerkingen wou, had ik me hier niet ingeschreven, ik zie het als hulp :wink:

ziet er mooi daniel.

spykers moet je zelf weten ik laat alles zitten , en ik plak er altyd een tweede laag overheen, van 0,7 mm dikte.

je kan sommige delen ook opvullen met stukjes balsa.

dan heb je meer stevigheid. vooral aan de voorkant wordt dat veel gedaan.

grt timberwolf

Bedankt voor deze complimenten, dat doet me goed, al heb ik het idee dat ik bij het voorschip hard de mist inga, en ik ben bang dat als de complete beplanking erop zit, het een schoener met de kop van een tsjalk zo rond wordt :hammer::rolleyes:

Vandaag ff een dagje rust gehouden, geen hout aangeraakt (bekant :rolleyes: )

Een 2de beplanking heb ik idd ook over zitten denken Timber, en weer verworven, en nu weer in overwegeing na jouw advies, dat zou ik idd met dunnere latjes kunnen doen, ik zal hier nog eens over denken... al moet ik zeggen dat ik het hout (Manzonia) van het onderschip erg mooi van kleur vind :)

Ik heb een vraagje, heefd iemand miscschien een tips (beetje voorbarig, ik ben nog niet zover) hoe ik de kanonnen (messing) mooi zwart kan krijgen ? ik had hier vorige week op een site, een fototje waarop de kanonnen bij het eindresultaat een heel mooi oud en verweerd uiterlijk hadden, er stond wel een methode bij (Brass Black van Birchwood), maar was toch benieuwd naar hoe jullie dit doen, of er meerdere mogelijkheden zijn, en wat jullie aanraden :)

hieronder het fototje van hoe zijn kanonnen eruit zagen na behandeling :)

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/10686/beslag_gezwart_013.JPG

Welkom op het forum Daniel. je hebt een mooi begin gemaakt.
Als je die spijkers laten zitten, zou ik zeker een tweede laag aanbrengen.
Er zijn ook meerdere merken verkrijgbaar bij modelbouwzaken van brass black achtige producten. Het voordeel hiervan is dat je ook meteen alle oogjes kan zwart maken.

Ook zouden overwegen om gewoon houtlijm te gebruiken zoals Timberwolf aanrade, vind het zelf altijd iets beter werken, en ook op den duur ook een stuk goedkoper.
Succes

Dank je Rob,

De UHU lijm die ik heb die werd bij het model aangeraden, ik had hem er uit gemak maar gelijk bijbesteld, 7 euro voor een vrij grote tube, 125mm (eerste houten model, nog niet zo heel veel materiaal zelf in huis, en gelijk van start willen natuurlijk) uiteraard bleek die niet op voorraad en werd ie 3 dagen later geleverd :mad:

het spantenframe heb ik dus met van die ouderwetse witte houtlijm in elkaar gezet (die ik blijkbaar nog wel had staan :lol: )

tot nog toe ben ik niet ontevreden over de UHU lijm, maar zal het bij een volgend model ook eens met met die D2 van Bison proberen, niet geschoten is altijd mis toch :wink:

De 2de beplanking daar zal ik een beslissing over maken als ik de eerste beplanking af heb, en en er een wat beter zicht op heb. de brass black zal ik nog eens op zoeken, van wat ik gezien heb van de resultaten die het oplevert, lijkt me dit een stuk mooier als bv met de hand schilderen enzo (wat me eigenlijk gewoon ronduit foeilelijk lijkt :rolling: hahaha )

Dank je frank :) dat scheelt idd weer :wink:

Vandaag zo'n 5 a 6 uurtjes aan het bootje gewerkt, en we zijn, jawel, zeker 6 plankjes verder gekomen :hammer:

Dus veel verandert is er niet, maar toch maar weer even wat plaatjes :-P Mijn excuses voor de overbelichting :wink:

full

Het achterschip, niet ontevreden :)

full

De achtersteven, past er perfect in, klem net een klein beter, maar dat vind ik wel zo prettig (beter als dat er aan beide kanen een cm speling is :-p )

full

Onze (gelukkig :rolleyes: ) oververlichte voorsteven, daar zeg ik maar niet teveel over :nooo:

En dan tot slot even het totaalplaatje, zowel van vooraf als achteraf gezien :)

full

full

Ik vond het wel weer ff genoeg geknutsel voor vandaag (nahja, meer ivm de buren, geluid blabla)

De romp ziet er goed uit, vooral als je bedenkt dat dit je eerste romp is. Blijf alleen die spijkers verschrikkelijk vinden ;)

Back