Bouwverslag de Groene Draeck

Het schip is na een eerdere teleurstelling opnieuw geschilderd. Heb het advies van goede tape ter harte genomen. Het ziet er nu gewoon goed uit. Ik ben er tevreden over.
18. Mooie verflijn.jpg

Gisteren maar even begonnen met het maken van een dakluik. Hierna mij gebogen over hoe ik de patrijspoorten zou moeten maken. Deze waren als koper ornament toegevoegd in de kit. Dus eerst losmaken uit het raamwerk.. Hierna een patrijspoort losgemaakt, gaatjes wat uitgeboord en spijkertjes gezocht die er in passen. De spijkertjes in de boorgaatjes gestopt en aan de achterzijde vastgelijmd. Spijkertjes vervolgens aan de achterzijde afgeknipt en het patrijspoortje op het schip gemonteerd. Echt priegelwerk en nu dus nog wat te gaan voordat ze allemaal gemonteerd zijn.
20. Partijspoort maken.jpg
21.Patrijspoort gemonteerd.jpg

De werkzaamheden hebben enkele dagen stil gelegen. Nu weer wat tijd en heb de bevestigingspunten voor de zwaarden gemaakt. Deze waren in prefab-koper bij de bouwkit bijgevoegd als platte koperen onderdelen. Met als gevolg zelf los snijden uit de matrijs scherpe kantjes afvijlen op maat buigen en monteren. Dit is ook gedaan met de scharnieren van het roer. Verder is deze bekleed met koper, voorzien van andere koperen onderdelen is de groene draeck geplaatst.
Hierna nog maar even de boom gemaakt en een van de reddingsboeien.
22. roer gemaakt en gemonteerd.jpg
23. boom en reddingsboei.jpg

Back