Bouwverslag de Groene Draeck

Ook nog een tip is om de tape van Tamiya te gebruiken. Is in diverse breedtes verkrijgbaar en voor fijn werk ken ik echt geen betere tape.

Inmiddels heb ik de zaak weer geschuurd en afgeplakt met tessa tape. Na het schilderen zal ik het resultaat weer posten.
Bij het pakket zit ook een metalen ornament welke in raillief is gemaakt. Dit ornament is van metaal en dient tegen de kajuit-wand aangebracht te worden.
Op verschillende afbeeldingen is te zien dat de "achtergrond" groen is en de figuren goudkleurig.
Dit wil ik natuurlijk ook zo zien te krijgen. Heeft iemand al eerder hiermee gewerkt of ervaring danwel weet hoe ik dit moet aanpakken.
Zoals te zien op de foto is de achtergrond beetje paars van kleur en mogelijk dus al voorbereid om te kunnen schilderen.
IMG_20200818_113543.jpg

Laatst bewerkt:
Dat wordt schilderen met een heel klein kwastje, of een naald of tandenstoker, als je op een goudkleurig deel verf hebt, gelijk poetsen.:confused:

Als ik zoiets moet schilderen, dan schilder ik gewoon het hele ornament, laat dan de verf goed drogen en schuur dan met een fijne korrel de verf van het raillief. Een fijne korrel omdat een grove korrel krassen geeft, dus 280 of nog fijner. Hiervoor lijm ik een stukje schuurpapier met gewone houtlijm op een een stukje hout, roerhoutjes van de schilder zijn hier bijv. geschikt voor, maar ieder stukje hout voldoet als het maar mooi haaks is. Het is ook raadzaam om eerst even een klein stukje te proberen
Hierbij als aantekening dat verf op waterbasis makkelijker wegschuurt dan synthetische verf...

Enkele voorbeelden van zelf gemaakte schuurblokjes;
JPG_8418_4359_bewerkt-1.jpg

Ik volg Pietsan, in verband met het vermijden van krassen, ik zou zelfs tot korrel 600 durven gaan, en aflakken met kleurloze vernis om de glans van het koper te behouden.

Die mesjes maken geen krasjes. Ik schuur zelfs de romp met zulke mesjes. Niet teveel druk uitoefenen en gewoon een aantal keer eroverheen. Je hebt meer controle als je maar voorzichtig werkt. Schuren alleen als je je schuurpapier op een stuk hout plakt of op een glasplaat.

Ik volg Pietsan, in verband met het vermijden van krassen, ik zou zelfs tot korrel 600 durven gaan, en aflakken met kleurloze vernis om de glans van het koper te behouden.
Wat korrel 600 betreft heb je volkomen gelijk, maar dan als afwerking, omdat je met een dergelijk fijne korrel de verf moeilijk verwijderd, tenzij je bereid bent om héél lang te schuren...;)

Dank voor jullie tips. Ik ga voorzichtig diverse opties uit proberen. Het hoogte verschil is zo minimaal dat ik bang ben dat de laagliggende vlakken toch worden aangedaan bij schuren. Ook snijden met scheermesje zal de verf denk ik doen "scheuren" maar........ wie niet waagt die niet wint.

Hieronder zie je hoe Mantua Sergal aanbeveelt om dergelijke geëtste platen te schilderen, en de uitstekende delen terug verfvrij te maken.
Ik heb het geprobeerd maar vond het niet ideaal omdat je de doek wel heel erg moet opspannen voor het gewenste resultaat.
Opschuren gaf een strakker resultaat.
Scan_20200819.jpg

Dank voor jullie tips. Ik ga voorzichtig diverse opties uit proberen. Het hoogte verschil is zo minimaal dat ik bang ben dat de laagliggende vlakken toch worden aangedaan bij schuren. Ook snijden met scheermesje zal de verf denk ik doen "scheuren" maar........ wie niet waagt die niet wint.
Het hoogte verschil maakt niets uit Eduard, belangrijk is dat je de verf goed laat drogen, dus geduld en pas afwerken bijv. de volgende dag. Ik doe het altijd zo en ervaar nooit problemen zoals het wegschuren van de laag liggende vlakken. Je kan ook met een fijne kwast zoveel mogelijk tussen het raillief schilderen zodat er zo weinig mogelijk verf op het raillief komt, dat scheelt ook weer met het wegschuren.
Voor dit fijne werk zijn de kwasten die je gebruikt minstens zo belangrijk als de gekozen verf, voor een tientje koop je bij nagenoeg de meeste modelbouwwinkels vier kwastjes met marterhaar, waar je jaren plezier van hebt en die uitermate geschikt zijn voor dit soort werk. Deze kwasten behouden altijd de vorm en waaieren nooit uit;
JPG_8875_4617_bewerkt-1.jpg

Ik heb mij vandaag maar even druk gemaakt met het schilderwerk. Met de tips (dank hiervoor) in het achterhoofd gewoon maar begonnen. Het idee van mijn (v)echtgenote sprak mij wel aan zijnde het gebruik van een balbo sponsje. Dit is een stevig sponsje dat gebruikt wordt om zaken krasvrij schoon te maken. Het werkstuk schilderen met watergedragen verf en even beetje in laten drogen. Hierna het sponsje heel klein beetje nat maken en over het reliëf vegen.
17. geschilderd relief .jpg
Het resultaat mag er zijn.

Back