Bouwverslag constructo Albatros

• Topicstarter Topicstarter Bontekoe
  • Startdatum Startdatum
B

Bontekoe

Guest
Het was even uitzoeken hoe het allemaal hier werkt, maar hier dan mijn verslag van mijn 1e boot. Nog nooit had ik iets van modelbouw gemaakt. Er zijn momenten geweest dat de moed in m'n schoenen zakte.
Vooral met het beplanken van de romp. Het buigen van hout heb ik met een strijkijzer en lach niet mijn haar stijltang gedaan. Ik heb hulp gehad met het boren van een gat. En ik ben naar Antwerpen geweest en daar ben ik achter gekomen dat ik met het verkeerde lijm heb gewerkt. Nu moet ik al het glimmende proberen weg te schuren en voor de kieren met het juiste lijm een soort plamuur maken om alles op te vullen. Voorlopig ben ik nog even zoet met het weg halen van lijm resten.
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou hier even wat foto's zetten Miranda, kunnen we even kijken wat het probleem is.
Op die manier kunnen we je beter aan een oplossing helpen.
Over die stijltang zullen we níet lachen hoor (behalve Hans natuurlijk, maar daar moet je je niks van aantrekken!) ;)

Laatst bewerkt:
het principe van een stijltang is gelijk aan de veel gebruikte verdikte soldeerbouten, dus dat is zeker een goed alternatief

Ik zou hier even wat foto's zetten Miranda, kunnen we even kijken wat het probleem is.
Over die stijltang zullen we níet lachen hoor (behalve Hans natuurlijk, maar daar moet je je niks van aantrekken!) ;)
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. Het vrouwtje van Modelbouwcenter Baillien Heeft mij verteld dat de lijm ( UHU hart) die ik gebruikt had vlekken gaf als ik de boot straks ging afwerken met olie. Bij de bovenste foto zie je het nog zitten. Met een mesje probeer ik het weg te krijgen.
Om verder de boot af te werken heb ik Ali-glue mee gekregen. Om de kieren op te vullen adviseerde ze mij een papje te maken van zaagsel, water en Ali-glue.
Als jullie andere tips hebben voor de kieren dan hoor ik dat graag.
full
full
full
full
full

Ik heb niet eens een stijltang! Heb ik ook niet nodig met mijn bos haar...

Nou, ik vindt het zeker niet tegenvallen hoor!!
De naden vullen we met eenn papje van bewaard schuurstof en witte houtlijm.
Het Ali Glue ken ik niet.
De vraag is nu; komt er nog een tweede laag beplanking op, want dan is er niks aan de hand.

FF wachten ik ga dit schip even googelen......

Blijkbaar komt er geen 2e laag op, dus zoals Jan al aangaf het papje maken van schuurstof en witte houtlijm en daar de naden mee vullen.
Daarna goed schuren tot een glad en gesloten geheel..
Zeker niet plamuren!!
Uhu hart niet gebruiken voor gewone hout verlijmingen, maar gewone witte biv. Bison houtlijm op waterbasis; de overtollige lijm kun je met een vochtige doek weg vegen, en het geeft geen vlekken.

ik heb zaagsel gemengd met de witte houtlijm en daar een plamuur van gemaakt'

bij hout blijvende modellen, nooit plamuur gebruiken!

Kijk hier heb ik wat aan. Ik had het zaagsel in een potje bewaard dus die geluk heb ik. Het lijm wat ik nu heb kun je met water verdunnen.
Met het maken van de roosters zag ik dat ik het overtollige lijm eraf kon vegen en toen het droog was geen vlekken achter liet.
Ik ga morgen met daglicht eens de kieren dicht maken.
Bedankt voor de tip's

Een kleine update.
De verschansingen zitten erop. De berghouten aan de voorsteven gelijmd. De relingsteunen zitten op hun plaats. De 1e reling zit op de verschansing. De 2e buitenste reling moet er nog op. Tot zo ver de albatros.

full
full
full

full

ziet er zeker goed uit.
is dat op de 2e foto, net na het voorste kanonsgat, een vertekening of gaat de reling daar een beetje met een hoek?

ik vind het er erg goed uitzien voor iemand die nog geen/weinig ervaring heeft. De vorm van de romp is mooi vloeiend en je werkt netjes. Als je zo afmaakt gaat het een heel mooi eerste model zijn hoor!

Ik vind het er ook goed uit zien. Het enige waar mijn oog steeds op valt als ik het verslag bezoek zijn de wielen van het kanon. Ik heb al gezien dat de bouwbeschrijving het zo uitwerkt, maar naar mijn gevoel zijn de wielen te klein en zouden ze buiten het rolpaard moeten zitten. Het is maar een kleinigheid, maar als je wat met de details wil spelen, dan is dat een aanrader.

Ik vind het er ook goed uit zien. Het enige waar mijn oog steeds op valt als ik het verslag bezoek zijn de wielen van het kanon.
Naar mijn gevoel zijn de wielen te klein en zouden ze buiten het rolpaard moeten zitten.

was mij nog niet opgevallen, maar ik zou ze ook direct veranderen, want dit slaat nergens op, is jouw schuld niet hoor :)

Laatst bewerkt:
Back