Bouwverslag Batavia 2019

Zo na jarenlang (35 ofzo) toch weer begonnen met het bouwen van een Historisch zeilschip, de Batavia.
Nu toch maar eens een bouwverslag maken van wat ik allemaal aan het doen ben en waar ik dan tegenaan loop.

Om te beginnen zag de inhoud van de doos er geweldig uit en waren de spanten e.d. mooi laser gesneden, dat is wel een vooruitgang ten opzichte van 35 jaar geleden, toen moesten we alles nog uitzagen...

Eerst de spanten haaks op de kiel zetten en de latjes aan de binnenkant aanbrengen waar de kanonspoorten op moeten komen.
2.jpg
en dan de kanonspoorten aanbrengen en zorgen dat ze in een mooie ronde lijn lopen
4.jpg
Nu eerst de achterkant van het schip bekleden zodat straks de boeg netjes aansluit
8.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg
En dan zie je pas het voordeel van de mooie Proxxon schuurmachine om de 72 Graden afschuining te maken
9.jpg

Omdat ik de luiken op dek A open wil laten (waarschijnlijk ga ik ook verlichting aanbrengen en kan dan daar eventueel de batterijen in kwijt) het onderdek netjes met latjes bedekt en de zijkanten dicht gemaakt zodat je als je door het luit kijkt ook alles netjes gebeitst en geschilderd is.
6.jpg 14.jpg
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    267,1 KB · Weergaven: 443
Laatst bewerkt:
De eerste fout die ik gemaakt heb is om niet de lijntjes van de beplanking van de romp op her eerste spant af te tekenen voordat ik de balsa opvulling had geplaatst.
Hierdoor had ik het natuurlijke verloop van de beplanking aangehouden en liep de beplanking mooi omhoog.
Na bestudering van meerdere bouwverslagen zag ik dus dat de beplanking niet echt omhoog hoorde te lopen.
3.jpg 4.jpg 5.jpg
Dus alles maar weer gesloopt, had er ondertussen al wel 4 planken aan beide zijden opzitten.
Spanten weer netjes lijmvrij gemaakt en gaan voor een nieuwe start.

Is er iemand die kan aangeven of mijn beplanking op deze manier wel goed loopt aan de voorkant van het schip?
13.jpg
 
dat ziet er op het eerste zicht goed uit hoor
het moet evenwijdig met het luizenplecht lopen en dat is bij jou het geval denk ik
 
Fred, nu staat het verslag daar waar het hoort:):)
Is er iemand die kan aangeven of mijn beplanking op deze manier wel goed loopt aan de voorkant van het schip?
Ik denk dat je nu aardig uitkomt, het bovenste "gebeitse" berghout komt bovenin gelijk te zitten met de luizenplecht...
Je hebt nu de eerste geplaatst dus totaal komt hier nog 38 mm op (6,6,3*4,4,6 en 4 mm
Om exact uit te komen kun je nog altijd iets verjongen
Let ook op de luizenplecht deze dient met balsa nog omhoog gebracht te worden

Ik neem aan dat je ook het verslag van Danny al gezien hebt
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-kolderstok-voc-retourschip-batavia-1628.234841/
Hier staan op de derde pagina duidelijke foto´s

Succes verder
Koos
 
Fred, nu staat het verslag daar waar het hoort:):)

Ik denk dat je nu aardig uitkomt, het bovenste "gebeitse" berghout komt bovenin gelijk te zitten met de luizenplecht...
Je hebt nu de eerste geplaatst dus totaal komt hier nog 38 mm op (6,6,3*4,4,6 en 4 mm
Om exact uit te komen kun je nog altijd iets verjongen
Let ook op de luizenplecht deze dient met balsa nog omhoog gebracht te worden

Ik neem aan dat je ook het verslag van Danny al gezien hebt
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-kolderstok-voc-retourschip-batavia-1628.234841/
Hier staan op de derde pagina duidelijke foto´s

Succes verder
Koos

Koos ja die heb ik ook gelezen en vandaar dat ik alles had gesloopt en opnieuw ben begonnen met de beplanking.
Ik denk dat alles nu ook beter uitkomst.

Dank voor je reactie!

Fred
 
en we gaan gestaag verder met het bekleden van de romp.
Goed doordrenkte latten maken het werk makkelijker.
Ik gebruik nu Bison D2 rapide houtlijm maar laat toch wel wat lijmresten achter, deze maak ik wel gelijk schoon.
Weet iemand of er een betere soort lijm is om dit te kunnen doen?

22.jpg
 
Ik gebruik nu Bison D2 rapide houtlijm maar laat toch wel wat lijmresten achter, deze maak ik wel gelijk schoon.
Weet iemand of er een betere soort lijm is om dit te kunnen doen?
Zelf gebruik ik al jaren D2 witte houtlijm en ik ben daar zeer tevreden over, eenmaal uitgehard is de verbinding ijzersterk. Dus er zal best wel andere lijm zijn, maar of er ook betere is dat geloof ik niet echt. Je kan ook nog D3 gebruiken, dat is watervast maar zeker niet beter. Als je veel lijmresten hebt is dat vaak een teken dat je teveel lijm gebruikt, een dun laagje voldoet uitstekend en D2 is vrij gemakkelijk te verwijderen met bijv. een vochtig doekje dat is wat lastiger met de D3 omdat deze lijm dus watervast is. Dus zoals Peter hierboven schrijft, gewoon witte houtlijm blijven gebruiken zou zeker ook mijn advies zijn.

Op de foto is te zien dat je latten er netjes opzitten, wel op tijd de gangen bij de boeg wat verjongen om schotelen te voorkomen...
 
Dank voor je advies.
Ik gebruik nu D2 maar als het hout een klein beetje vochtig is plakt het niet.
D3 daar heb ik mij nog niet toe aan kunnen zetten, zeker omdathet watervast is.

Fred
 
Dank voor je advies.
Ik gebruik nu D2 maar als het hout een klein beetje vochtig is plakt het niet.
D3 daar heb ik mij nog niet toe aan kunnen zetten, zeker omdathet watervast is.

Fred
Dat klopt Fred, je hout moet wel goed droog zijn voor je gaat lijmen met D2, (omdat het oplosbaar is met water) maar dat geld voor nagenoeg iedere lijm.
 
Back
Top