Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Moet ik opzoeken of ik daar ook tekeningen van gemaakt heb. Heb indertijd een compleet tuigplan samengesteld. Dus het moet erbij zitten. Ik heb het al een tijdje niet in de handen gehad, maar ik zal het zoeken en posten. Wellicht heb je er iets aan. Het zijn immers vergelijkbare schepen uit een zelfde tijd en de Prins Willem en Batavia zijn allebij handels schepen van de VOC. Dus denk dat de tuigage bijna identiek moet zijn geweest.
Dat zou fantastisch zijn. Is het tuigen plan wat je toen gemaakt hebt ook in te zien op het forum? Dat zou weleens erg kunnen helpen
 
Hierbij de update van afgelopen week.
En het is alweer Augustus. De tijd vliegt als je het naar het zin hebt. :cool:

De onderdelen welke klaar lagen aging en schilderwerk zijn allemaal behandeld. Niet alles is bedekt omdat er ook delen later verlijmd moeten worden. Het blanke hout geeft iets meer hechting.
20250803_001.jpg


Daarna begonnen met de woelingen van de Fokke mast en Grote mast. Zoals te zien met 0.5 bruin.
Op de fokkemast zijn het 9 slagen en op de grote mast 13 slagen.
20250803_006.jpg


De bovenkant van de woeling heb ik met een klein potlood streepje op de mast gezet. Daarna het eind en de lus even vast gezet met een knijper.
Heb je toch weer 2 handen vrij. Daarna de slagen gaan maken van boven naar onder. (Het kan ook van onder naar boven, maar dan moet je de lus andersom leggen. Na een paar slagen kunnen de knijpers eraf en heb je wat meer ruimte om het er strak omheen te slaan,
Na de laatste slag steken we het eindeinde van de slag door de lus en trekken aan de bovenzijde langzaam een het andere eind en zal de lus zich langzaam onder de slagen door trekken en zo doende strak staan. Let op: ik zelf zet voordat de lus onder de laatste slag getrokken wordt even een drupje lijm erop. Zo ook aan de boven zijden een drupje.
20250803_002.jpg
20250803_003.jpg


Als alle woelingen zijn opgedroogd, de uiteinden kort tegen de woeling aan afknippen of snijden. De eventuele lichte lijm plekjes even aantippen met wat bruine matte verf in de kleur van het draad.
20250803_004.jpg


Zo dan nog even de losse onderdelen verdelen over wat bakjes. Dan weten we weer wat bij elkaar hoort.
20250803_005.jpg


Momenteel is het erg vol op "kantoor" en dat is ook gelijk "de werf".
Er zal binnenkort een kleine interne verbouwing gaan plaats vinden zodat er een U-opstelling gaat ontstaan en alles netjes zijn plek gaat krijgen.
Voorlopig moet ik het met de huidige opstelling doen en staat het schip of op de tafel of de "side-table", maar niet meer op de werkplek. Te groot en te zwaar en lastig om nog te werken. (zie hieronder) Dus de tekentafel doet nu dienst als "werf". ;)
20250803_007.jpg


Wat gaan we aankomende week oppakken.
Het plaatsen van de zalingen op de masten. En dan ook de "kalven" of "kalveren" plaatsen. Voor hen die het niet weten, de vrije bezoeker, dat zijn de kwart ronde latten welke op de zaling wordt geplaats tegen de mast zodat er geen scherpe rand ontstaat waar het want overheen schuurt.
Foto volgt bij de volgende update.
De "Grootstengestag" loopt van de grotemast via een enkel blok aan de fokkemast naar beneden en wordt dan bevestigd aan de onderzijde van de Fokkemast met een "lus". Daarboven zit een enkel blok en wordt via een talie naar een dubbelblok geschoren naar de beting achter de Fokkemast belegd.
Dit stuk stag moet ik eerst deels maken want de lus moet eerst "onder" de Fokkemast geplaats worden want kan niet over de zalingen heen.
Daarna kan ik de 3 masten plaatsen en uitlijnen.

Een fijne bouwweek weer allemaal.
 
Hierbij de update van afgelopen week.
En het is alweer Augustus. De tijd vliegt als je het naar het zin hebt. :cool:

De onderdelen welke klaar lagen aging en schilderwerk zijn allemaal behandeld. Niet alles is bedekt omdat er ook delen later verlijmd moeten worden. Het blanke hout geeft iets meer hechting.
Bekijk bijlage 625724

Daarna begonnen met de woelingen van de Fokke mast en Grote mast. Zoals te zien met 0.5 bruin.
Op de fokkemast zijn het 9 slagen en op de grote mast 13 slagen.
Bekijk bijlage 625725

De bovenkant van de woeling heb ik met een klein potlood streepje op de mast gezet. Daarna het eind en de lus even vast gezet met een knijper.
Heb je toch weer 2 handen vrij. Daarna de slagen gaan maken van boven naar onder. (Het kan ook van onder naar boven, maar dan moet je de lus andersom leggen. Na een paar slagen kunnen de knijpers eraf en heb je wat meer ruimte om het er strak omheen te slaan,
Na de laatste slag steken we het eindeinde van de slag door de lus en trekken aan de bovenzijde langzaam een het andere eind en zal de lus zich langzaam onder de slagen door trekken en zo doende strak staan. Let op: ik zelf zet voordat de lus onder de laatste slag getrokken wordt even een drupje lijm erop. Zo ook aan de boven zijden een drupje.
Bekijk bijlage 625726 Bekijk bijlage 625727

Als alle woelingen zijn opgedroogd, de uiteinden kort tegen de woeling aan afknippen of snijden. De eventuele lichte lijm plekjes even aantippen met wat bruine matte verf in de kleur van het draad.
Bekijk bijlage 625728

Zo dan nog even de losse onderdelen verdelen over wat bakjes. Dan weten we weer wat bij elkaar hoort.
Bekijk bijlage 625729

Momenteel is het erg vol op "kantoor" en dat is ook gelijk "de werf".
Er zal binnenkort een kleine interne verbouwing gaan plaats vinden zodat er een U-opstelling gaat ontstaan en alles netjes zijn plek gaat krijgen.
Voorlopig moet ik het met de huidige opstelling doen en staat het schip of op de tafel of de "side-table", maar niet meer op de werkplek. Te groot en te zwaar en lastig om nog te werken. (zie hieronder) Dus de tekentafel doet nu dienst als "werf". ;)
Bekijk bijlage 625730

Wat gaan we aankomende week oppakken.
Het plaatsen van de zalingen op de masten. En dan ook de "kalven" of "kalveren" plaatsen. Voor hen die het niet weten, de vrije bezoeker, dat zijn de kwart ronde latten welke op de zaling wordt geplaats tegen de mast zodat er geen scherpe rand ontstaat waar het want overheen schuurt.
Foto volgt bij de volgende update.
De "Grootstengestag" loopt van de grotemast via een enkel blok aan de fokkemast naar beneden en wordt dan bevestigd aan de onderzijde van de Fokkemast met een "lus". Daarboven zit een enkel blok en wordt via een talie naar een dubbelblok geschoren naar de beting achter de Fokkemast belegd.
Dit stuk stag moet ik eerst deels maken want de lus moet eerst "onder" de Fokkemast geplaats worden want kan niet over de zalingen heen.
Daarna kan ik de 3 masten plaatsen en uitlijnen.

Een fijne bouwweek weer allemaal.
Een mooi stuk (voorbereidend) werk, Clemence. Dan is het straks ‘meters maken’.
Gr. Peter
 
Hierbij de update van afgelopen week.
En het is alweer Augustus. De tijd vliegt als je het naar het zin hebt. :cool:

De onderdelen welke klaar lagen aging en schilderwerk zijn allemaal behandeld. Niet alles is bedekt omdat er ook delen later verlijmd moeten worden. Het blanke hout geeft iets meer hechting.
Bekijk bijlage 625724

Daarna begonnen met de woelingen van de Fokke mast en Grote mast. Zoals te zien met 0.5 bruin.
Op de fokkemast zijn het 9 slagen en op de grote mast 13 slagen.
Bekijk bijlage 625725

De bovenkant van de woeling heb ik met een klein potlood streepje op de mast gezet. Daarna het eind en de lus even vast gezet met een knijper.
Heb je toch weer 2 handen vrij. Daarna de slagen gaan maken van boven naar onder. (Het kan ook van onder naar boven, maar dan moet je de lus andersom leggen. Na een paar slagen kunnen de knijpers eraf en heb je wat meer ruimte om het er strak omheen te slaan,
Na de laatste slag steken we het eindeinde van de slag door de lus en trekken aan de bovenzijde langzaam een het andere eind en zal de lus zich langzaam onder de slagen door trekken en zo doende strak staan. Let op: ik zelf zet voordat de lus onder de laatste slag getrokken wordt even een drupje lijm erop. Zo ook aan de boven zijden een drupje.
Bekijk bijlage 625726 Bekijk bijlage 625727

Als alle woelingen zijn opgedroogd, de uiteinden kort tegen de woeling aan afknippen of snijden. De eventuele lichte lijm plekjes even aantippen met wat bruine matte verf in de kleur van het draad.
Bekijk bijlage 625728

Zo dan nog even de losse onderdelen verdelen over wat bakjes. Dan weten we weer wat bij elkaar hoort.
Bekijk bijlage 625729

Momenteel is het erg vol op "kantoor" en dat is ook gelijk "de werf".
Er zal binnenkort een kleine interne verbouwing gaan plaats vinden zodat er een U-opstelling gaat ontstaan en alles netjes zijn plek gaat krijgen.
Voorlopig moet ik het met de huidige opstelling doen en staat het schip of op de tafel of de "side-table", maar niet meer op de werkplek. Te groot en te zwaar en lastig om nog te werken. (zie hieronder) Dus de tekentafel doet nu dienst als "werf". ;)
Bekijk bijlage 625730

Wat gaan we aankomende week oppakken.
Het plaatsen van de zalingen op de masten. En dan ook de "kalven" of "kalveren" plaatsen. Voor hen die het niet weten, de vrije bezoeker, dat zijn de kwart ronde latten welke op de zaling wordt geplaats tegen de mast zodat er geen scherpe rand ontstaat waar het want overheen schuurt.
Foto volgt bij de volgende update.
De "Grootstengestag" loopt van de grotemast via een enkel blok aan de fokkemast naar beneden en wordt dan bevestigd aan de onderzijde van de Fokkemast met een "lus". Daarboven zit een enkel blok en wordt via een talie naar een dubbelblok geschoren naar de beting achter de Fokkemast belegd.
Dit stuk stag moet ik eerst deels maken want de lus moet eerst "onder" de Fokkemast geplaats worden want kan niet over de zalingen heen.
Daarna kan ik de 3 masten plaatsen en uitlijnen.

Een fijne bouwweek weer allemaal.
Interessant dat we allemaal zo'n beetje dezelfde tools, verf etc. hebben. Zal wel hetzelfde zijn met de mini power tools, alhoewel de mijne op 110 Volt lopen :)
 
Interessant dat we allemaal zo'n beetje dezelfde tools, verf etc. hebben. Zal wel hetzelfde zijn met de mini power tools, alhoewel de mijne op 110 Volt lopen :)
Dit is een Dremel 7760, 3.6V 72Wh. n 25000/min. 4 snelheids standen.
Hiervoor zijn heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeel hulpstukken beschikbaar. Maar dat weten jullie allemaal zelf ook wel. ;) :cool: :rolleyes:
 
Kleine update naar aanleiding van de werkzaamheden deze week.
Niet alleen de lus voor de Grootstengestag loopt onder de Fokkemast, maar dit is ook deel zo bij de stag onderaan de Grote mast.
Daar zal ik dus ook eerst het onderste deel gaan maken. Anders wordt dat een heel "gefriemel" tussen alles door.
Maar,.. dus ook een deel van de Stag welke langs de Fokkemast naar onder het Galjoen door loopt met een lus.
Dit even als aanvulling.
Foto's volgen uiteraard in de echte update.
 
Zo de week update. Eens zien wat er van de voorspelling is uit gekomen.
Als eerste weer bedankt voor de info en de likes.

Als eerste maar de "kalven" welke op de zalingen liggen ter bescherming van de want touwen. Sxcherpe kanten eraf.
20250810_003.jpg

Uiteraard worden deze nog geverft.

Beginnen met de Grootstengestag welke voor nu bestaat uit 4 delen. Draad 0.8, enkel blok en talie draad 0.5. En 0.4 om bindsels te maken.
20250810_001.jpg
Eerst 0.8 om het blok en de 0.5 in een lus op het blok.

20250810_002.jpg

Dan alles netjes afbinden met 0.4.
Dit was de eerste keer dat ik dit soort werk weer deed. De krokodillen klauwen werken perfect. Ja, deels.
De "tanden" waren zo scherp dat zelfs het draad deels werd door gesneden.
Dus bij de grote lussen voor de bezaanstag met M10 blok en de grootstag ook M10 blok heb ik een extra klemmetje erbij gezet.
20250810_005.jpg

Hierdoor werd deze 1.4 niet door gesneden en hebben we toch goede houvast.

20250810_004.jpg


Na een paar avondjes passen, meten en afbinden waren de 3 dus klaar.
20250810_006.jpg

Van links naar rechts. Bezaanstag deel aan de grote mast.
Midden voor de grootstag welke ook onderin het galjoen doorgaat. En rechts het deel van de grootstengestag welke onder de fokkemast zit en tussen de grootstag door loopt.
20250810_007.jpg

Op de foto zie een kleine knik onder de reling. Dat komt omdat het blok nu iets te ver naar boven staat. Nog in de "noodgreep" :)
Later als de rest van de stag wordt gemonteerd zal dit netjes in 1 lijn van de grote mast zaling naar voor onder de reling lopen zonder deze te raken. (inmiddels eerst uitgetest)

Zie ook de onderste lus van de bezaanstag.
20250810_008.jpg

Later nog wel een mooiere detail van de andere kant waar de 2 lusjes in elkaar grijpen.

Nog even een totaal overzicht van waar we nu staan.
20250810_010.jpg


Aankomende week wordt een verrassing.
Mijn kleinzoon is er en we werken nu ook aan zijn projectje. Zie een andere thread. Traditionele Griekse Chaniotiki Gaita 1951, Schaal 1/24

Fijne week een ieder.
 
ziet er erg mooi en strak uit. Je bent met de tuigage nog wel even bezig. En de "ellende" daarvan is, naarmate je er steeds mee verder komt, hoe moeilijker je er uiteindelijk nog bij kunt.. Ook al plan je het nog zo om zo veel mogelijk van beneden naar boven, en van binnen naar buiten te werken.. Maar het hoort er nu eenmaal bij bij dit soort schepen.
 
Het is weer zondag. Dus update dag voor mij. :cool:
Tussen de vakantie perikelen van mijn kleinzoon door toch wel wat voorbereidingen gedaan.
Het zwembad lukt wel, maar skate-board gaat me te ver. :)

De update.
Het staande want van de bezaansmast. Hier komen 5 sets met ieder 2 jufferblokken aan.
Dus 1 set heeft een jufferblok aan iedere zijde.

20250817_001.jpg

Alle 5 bijna klaar voor gebruik. Alleen nog de uiteinden van de bindingen knippen.

Daarna heb ik een kopie gemaakt van het want vanaf de 1 op 1 bouwtekening zij aanzicht.
En deze "pas" gemaakt.
20250817_002.jpg

Het iets te hoog, kijk maar bij de zalingen.
Er maar eens een lus aan hangen.
20250817_003.jpg

Hmmmm....
Ik zie tot mijn verbazing dat de schuinte en dus de hoogte van de achtersteven op de tekening veel hoger is dan het daadwerkelijke model.
Ondanks dat ik wel in het begin de "streepjes" op de spanten heb gevolgd.
Dan ga ik met de lijn van de jufferblokken niet mooi uitkomen.

Dan maar knippen in lijn met de "rust".
20250817_005.jpg

Dit lijkt er meer op.
Het onderste jufferblok hang ik tijdelijk op met een "nood draadje" naar de zaling. Als ik dan 2 van de 3 talie-en erin zitten, en even gefixeerd met een puntje van een tanden stoker, kan ik het nood draadje verwijderen.
Dan de 3de talie erin en even fixeren voordat ik ze alle 5 op de juiste spanning zal afgewerken. M.a.w. De bindingen maken volgens pagina 58 van de handleiding.
Ten minste, dat is het plan. ;)

We gaan zien of het gaat lukken.
Fijne bouwweek weer voor iedereen.
 
Ik heb nog even een meet controle gedaan vanaf onderkant kiel tot bovenkant van de reling.
Op de tekening 24.8 cm en op het model 24.3 cm.
Ik denk ergens toch een streepje boven en onder door elkaar gehaald op de spanten. Maar wel toevallig ook aan bak- en stuurboord.
Haha. :)
Hoeft niet persé. De tekeningen zijn indertijd extern getekend, en in de loop der tijd is naar voren gekomen dat er hier en daar wat afwijkingen in aanwezig waren. Dat kan hier ook het geval zijn.
Ik heb deze melding over de tekeningen overigens nog niet eerder gehad.
 
Ik hou het even bij mezelf *Hans*. De kans dat ik het zelf ergens niet goed heb gedaan is wel degelijk aanwezig.
Was weer een bouw na heel lange tijd. ;)
Op een paar kleine puntjes na, heb ik verder ook niets ergs gevonden. Allemaal op te lossen voor de oplettende bouwer.
 
Back
Top