bouwverslag ASK18 van tekening

Na afgelopen maanden wat ervaring opgedaan te hebben met slepen en zweven, voornamelijk met de ASW27 uit dit draadje verslagje-cockpitglas-passend-maken ben ik erachter gekomen dat dit toch wel iets is wat me erg trekt. Besloten dat ik een grotere zwever wil gaan bouwen deze winter.

Na wat oriënteren en flink op internet spitten wat er zoal te koop is, kon ik eigenlijk niets vinden wat me aansprak. Wel foto's van de 1:1 ASK18 gezien, en dat was liefde op het eerste gezicht.

Uploaded with ImageShack.us

Dit moest hem worden!!

Wat op modelbouwforum gezocht over dit toestel, en viavia bij forumlid Frank Stevens uitgekomen. Deze had tekeningen van de ASK18, met een spanwijdte van 3,50mtr. Frank heeft deze tekeningen netjes ingescannt, en afgedrukt op 130%, zodat er een tekening van de ASK18 met een spanwijdte van 4,50mtr ontstond.

Frank, BEDANKT!!!

Het betreft een tekening, die uitgegeven is door de Muiderkring, ergens jaren '70 - '80.
Mijn plan is, om de romp compleet volgens tekening te gaan bouwen, en de vleugels iets te moderniseren. Onderandere remkleppen inbouwen, en een moderner vleugelprofiel kiezen. Dat laatste moet ik me nog in verdiepen, als er iemand tips heeft....graag.

Ik zal proberen hier met enige regelmaat mijn vorderingen te posten, en ongetwijfeld ook wel eens om wat tips vragen. Eerste karwei : de spanten van de romp overnemen op triplex, en uitzagen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit ga ik volgen Paul!
Hier een prentje van mijn 3,5m versie. Helaas een jaar of 12 geleden gesneuveld aan een elastiek. Heb 'm vandeweek nog eens in mijn handen gehad en de schade valt eigenlijk best mee. Amper iets aan de romp, maar de linkervleugel is midden door. De voorlijsten van beide vleugels zijn een stukje naar achter geduwd, dus da's een vervelende kwetsuur. Wellicht nieuwe vleugels bouwen..?
Ik heb 'm toendertijd in zijn geheel bespannen met japanse zijde, en daarna laten spuiten in een autospuiterij. Zag er toen gelikt uit.
Ik denk dat oratex tegenwoordig een betere keuze is.

00000004.jpg

Veel plezier met de bouw Paul!

Inmiddels in het zweefvlieg gedeelte een discussie opgestart over een nieuw vleugelprofiel. profielkeuze-ask18-zelfbouw
Hierbij een paar zeer bruikbare tips en berekeningen gekregen, dus de vleugel krijgt een nieuw profiel.

Ondertussen ben ik vast begonnen met de spanten voor de romp. Ik heb de spanden afzonderlijk op A3 gecopieerd, op de triplex gelegd en met het strijkijzer op de heetste stand de spanten overgenomen op het triplex.

Na wat uurtjes zagen en schuren, is dit het resulaat :

Er is alleen een dingetje wat ik vreemd vind aan deze spanten. De vierkantjes aan de zijkant moet ik nog uitzagen, hier komen de liggers voor de romp in.
Nu zitten deze vierkanten gaten allemaal vertikaal gepositioneerd.
Mijn vraag : is het niet slimmer om deze evenwijdig aan de rompindekking te positioneren, zodat ze niet meer helemaal in model geschuurd moeten worden voor het beplanken?

Het lijkt mij makkelijker om ze te maken zoals in rood aangegeven, zijn er nog constructieve nadelen om het zo te doen?

Die orientering heeft mogelijk te maken met de buigrichting als je ze langs de romp legt. Ik kan me voorstellen dat een lat makkelijker buigt als je hem evenwijdig aan één van de zijvlakken buigt. Als je de latten evenwijdig met de beplanking legt moet hij misschien langs 2 vlakken gebogen worden.

Ik heb voor mijn Ka-7 ook een aantal van die gordingen moeten maken. Deze procedure werkte voor mij uiteindelijk het makkelijkst: latten in de badkuip onder de waterspiegel leggen (gewicht erop), uurtje laten inweken. Lat afdrogen en in de rompspanten klemmen zodat hij in de uiteindelijke kromming ligt. Zo een halve tot hele dag laten drogen. Als je de lat nu loshaalt blijft een flink deel van de kromming erin zitten. Zo kan de lat nu met veel minder spanning ingelijmd worden.

Dat zou inderdaad best wel eens de reden kunnen zijn Raymond!
Dan houdt ik het maar gewoon aan zoals op tekening staat, dan zit ik altijd goed.

Zijn de gordingen van jou Ka-7 van balsa of van grenen/vuren?

afgelopen dagen weer een en ander aan voorbereidende werkzaamheden verricht aan de ASK18.
Eigenlijk ben ik nu bezig een soort bouwdoos aan het maken, zodat straks alle onderdelen één voor één gelijmd kunnen worden.

De vorderingen tot nu toe :

Alle rompspanten zijn gemaakt, met daarbij ook de uitsparingen voor de gordingen (6x6 grenen)

Alle vleugelribben (68 stuks..pfff) zijn gemaakt, in de ruw vorm. Dat wil zeggen, nog geen ailerons en gaten voor de vleugelbevestiging. Deze ga ik later intekenen en uithalen.

Het resultaat tot nu toe :

Daarnaast is alle hout gekocht, zowel het balsa voor romp,- en vleugelbeplanking, alsook alle grenen liggers en gordingen.

Nu verder met het uitwerken van de ribben, de ailerons en vleugelbevestiging aftekenen. Daarna ga ik starten met het bouwen van de romp.

Dank je wel Johan, gaat wel goedkomen allemaal :D

Vanavond weer wat werk verzet, heb een start gemaakt met het bouwen van de romp.
De romp word in 2 helften gebouwd. Niet één linkerhelft en één rechterhelft, maar een onderhelft en een bovenhelft.

Onderhelft word op de kop opgebouwd. Na het beplanken van deze onderhelft worden later de bovenste halve spanten erop gelijmd, waarna ook deze beplankt worden. Zo moet een lichte, stevige en volledig beplankte romp ontstaan. Beplanking word 2 of 2,5mm balsa.

Hier de spanten van de onderhelft, welke nu zijn verlijmd met de eerste 2 gordingen. Ook zit het wielkuipje al op zijn plek in zijn spant. Het voorste gedeelte van de romp word op een hellinkje gebouwd, op de tekening uit post #1 zie je dat het gedeelte onder de cockpit schuin loopt tov de rest.

De voorste gordingen eerst een uur in water geweekt, daarna op hun plek gebogen en met spelden gefixeerd. Als de gordingen droog zijn, blijven ze in model staan en kunnen ze redelijk spanningsvrij verlijmd worden.

Tot dusver de bouw....more 2 come.

wederom een update-tje.

De romp begint langzaam maar zeker gestalte te krijgen. Inmiddels zitten alle spanten en gordingen op hun plaats gelijmd. Ik heb ervoor gekozen om alleen de 3 belangrijkste gordingen van vuren te maken. Dat zijn de gording op de deelnaad, en de onderzijde van de romp. De overige zijn van 6x6 balsa.

Nu begint de uiteindelijke mooie vorm van de romp al een beetje zichtbaar te worden.

In tegenstelling tot wat de tekening orgineel aangeeft, heb ik op het voorste deel van de romp wat extra diagonale verstevigingen aangebracht, van 6x6 balsa. Omdat de tekening 30% uitvergroot is, word de romp daar een beetje 'wankel'. Deze extra verstevigingen wegen nagenoeg niets, maar dragen enorm bij aan de stevigheid, vooral voor wat betreft de torsie.

Zoals ook te zien, ben ik al begonnen met het beplanken van de romp. Met een beetje geluk krijg ik deze week de onderhelft helemaal beplankt, en kan ik volgend weekend met het opbouwen van de bovenhelft starten.

Dit is mijn eerste bouw-draadje. Ik moet eerlijk toegeven, vind het wel erg leuk om zon bouwverslag te maken. Tijdens de bouw ben ik eigenlijk constant bezig te bedenken wat voor foto's ik ga maken voor het verslag.

Het was mijn doel om de onderste helft van de romp voor het weekend dicht te hebben, dat is zeker gelukt. Afgelopen week 2 avonden eraan kunnen werken met dit als resultaat :

Vanuit de onderzijde gezien :

Vanavond nog snel even de bovenste helften van de spanten erop gelijmd. Daardoor is de uiteindelijke vorm van de romp weer een beetje beter zichtbaar.

Ik ben heel tevreden met het resultaat tot nu toe, het is een mooie lichte romp en voelt, mede door de 2,5mm indekking, toch stevig aan. Gewicht van de romp tot nu toe is 338gram.

hij ziet er keurig uit hoor!! erg leuk verslag:yes:

Dank je Johan, altijd leuk om positieve reacties te krijgen natuurlijk :D

Ondertussen verder gegaan met het afbouwen van de romp.
Het voorste stuk, vanaf de cockpit tot aan de vol-balsa neus, loopt nogal sterk bol. Vandaar dat er gekozen is om deze met taps toelopende latjes van 4mm balsa te bekleden.
Na het bekleden worden alle naadjes netjes dicht gemaakt met balsa plamuur.

Wanneer deze plamuur goed droog is, kan het geheel netjes rond in model geschuurd worden. Eerst grof het model erin geschuurd met korrel100, vervolgens glad afgewerkt met korrel 240. Resultaat :

Het voorste stukje van de neus word van massief balsa, dus dat word nog een aardig schuur karwei ...

Totaalplaatje tot nu toe :

Vergeet je de sleepkoppeling niet?

Grt Frank

Hey Frank, ook daar is al aan gewerkt. Tijdens de pauze's op mijn werk heb ik een mooie RVS sleepkoppeling in elkaar kunnen knutselen.

Ik ben daarbij heel erg geïnspireerd door dit draadje :zelf-maken-sleepkoppling

De buitenste buis is RVS gasleiding van 8mm doorsnede. Het binnenste (schuine) stuk is massief RVS met een gat erin voor de 1,5mm verenstalen stuurstang. Het geheel is in elkaar gelijmd met epoxy.

update'tje

Hier weer even een klein update'tje van mijn vorderingen.

Inmiddels is de romp helemaal beplankt.
Het voorste gedeelte van de romp (vanaf de achterlijst van de vleugel, tot aan de neus) is beplankt met 2,5mm balsa, het achterstuk met 2mm balsa. Dit om de staart zo licht mogelijk te houden.

Verder is er ook een neus aangelijmt. Deze is vol-balsa, en heeft de nodige uurtjes schuurwerk gekost.

Totaal gewicht van de romp inclusief wiel en sleepkoppeling is 689gram. :D:D:D

Het gedeelte waar straks de vleugel komt te liggen, is nu nog niets aan gedaan. Dit komt als laatste, als ook de vleugels en de vleugelbevestiging helemaal klaar zijn.

Zoals ook op de foto te zien, is het kielvlak en richtingsroer inmiddels klaar.

Dit is een beetje los gepast, eea moet nog netjes aansluitend op de romp pasgemaakt worden.

Nu verder met het stabilo en hoogteroer. Het stabilo word heel simpel opgebouwd uit 6mm balsa, waarover later een 2mm indekking komt te zitten. Vervolgens word vanaf de voorrand ongeveer 40mm in model geschuurd, om zo een soort van profiel te krijgen.

Jeetje, wat gaat dat hard. Jouw kist heeft ongeveer dezelfde schaal als mijn Ka-7, maar de constructie is veel simpeler waardoor je veel eerder klaar gaat zijn. Het leuke van mijn Ka-7 is wel dat de constructie eigenlijk ook behoorlijk schaal is, niet alleen de buitenkant.

Back