Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Oké oké, wordt nu toch aan het twijfelen gebracht.

Ik heb de romp met Jansen spachtel plamuur gedaan, niet de eerste de beste plamuur, en ook spiegelglad gemaakt.
Zo'n soort testje als Jerr heb ik ook met UHU hart gedaan, welliswaar niet in de friezer maar wel in de regen.
Zelfs in de regen bleef het hout zitten, vandaar het idee om het met UHU te gaan doen.

De opmerking van Wim500 dat UHU behoorlijk vlekt is waar en je krijgt het met schuren ook maar moeilijk weg dus moet je idd heel spaarzaam met de lijm omgaan maar met een klein spateltje gaat het prima, vervelend is dat je het spateltje steeds moet schoonmaken want daar blijft de lijm ook aan zitten en droogt best snel.

Ik ga nu ook een proefstukje maken met Pattex D2 en dan wel beslissen welke lijm ik ga gebruiken.

Vandaag eerst mijn verjaardag vieren, 56 alweer:-(, wat gaat de tijd snel.

gr. Ruud:celebrate:

Dan wens ik je een goede verjaardag Ruud, van harte gefeliciteerd:new-bday:

feest.jpg

Hierdepiep Hoera!

Gefeliciteerd Ruud. Enne.. Als je serieus de afweging voor een witte houtlijm gaat maken, overweeg dan ook Titebond. Die houtlijm gebruik ik zelf ook en ben ik zeer tevreden over.

Heren,
Allemaal hartelijk dank voor de felicitaties.

De visite is weer weg, de restanten bier, wijn, fris en taart zijn weer van de tafel geschraapt, de vloer is weer schoongebikt, de banken chemisch gereinigd en ik ga nu beginnen aan mijn 57ste levensjaar.

Het is weer nodig tijd om aan de boot verder te werken.
Ga vandaag een proefstukje maken met houtlijm op plamuur, ben benieuwd.

gr. Ruud

Oké hier komt hij.

Test met houtlijm gedaan, aantal dagen gewacht en Germt heeft gelijk, het zit muurvast.
Maarrrrr, zodra het nat wordt laten de plankjes makkelijk los.
Nu vraag je je misschien af waarom het nat zou worden, schoonmaken misschien, morsen of wat dan ook.
Ik heb watervaste houtlijm gehaald en daar opnieuw een test mee gedaan en dat zit na 1 dag al muurvast en laat ook nat niet los.

Nu moet ik nog beslissen of ik houtlijm of uhu ga gebruiken.
Volgende week ben ik denk ik zover dat de 2e huid erop gaat dus kan ik nog even nadenken.

gr.Ruud

Ik herinner mij dat ik het met watervaste houtlijm heb gedaan.
Houtlijm op waterbasis laat altijd los als je het nat maakt, dus ik denk niet dat het aan de plamuur alleen ligt
Maar een goede hechting met watervaste houtlijm was een feit.

Succes met je keuze Ruud;)

Germt

Aha, zie je wel, nu komt de aap uit de mouw.
Nou ja, dan is de keuze snel gemaakt, watervaste houtlijm van Bison dus. :)

Nog een vraag:
Waar staat/zit de kolderstok op de 17e eeuwse hollandse schepen.
In de boeken van Dik, Mondveldt en Witshen kan ik het niet vinden.
Ik neem aan op het halfdek net even voor de campagne maar is dat ook zo :confused:
:help::help:

Gr. Ruud

Volgens mij net achter de bezaanmast.

Groet,

Ad

PS
Even zoeken op kolderstok in het verslag van Germt. Ik herinner me een foto in zijn verslag.

full

Situatie op de WvH

De kolderstok staat inderdaad zoals Ad al zei direct achter de bezaanmast.
De kolderstok loopt vlak onder het verdek en komt daar naar boven, vlak achter de bezaanmast.
Dan staat de stuurman dus op het halfdek, vlak onder het kampanje dek
De stuurman staat dan als het ware op het overdekte deel van het halfdek, onder het kampanjedek.
Mondfeld zegt dat de stuurman in de 16e en 17e eeuw op het hoofddek stond en kijkt vanuit de stuurhut op het kampanje dek. (Mondfeld blz. 143)
De WvH is een groot schip , dan staat hij op de plaats zoals in het begin van dit bericht is beschreven.
De Friesland is ook een groot schip, dus neem ik aan dat hij op dezelfde plaats stond, maar dat weet Hans (Drububu) beter dan ik.

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt zoals hieroven beschreven. Op het model zoals wij dat bouwen is de kolderstok niet te zien. Je zou dan met een lampje onder het halfdek moeten schijnen. Nou ja... En wie doet dat ;)

Back