Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Dick2,
Het is niet zo dat ik zo traag ga omdat ik er niet meer per dag wil doen maar meer omdat het niet gaat.
Gisteren met die werklui over de vloer kon ik mij slecht concentreren, zonder afleiding heb ik daar al last van en daarnaast gaat mijn rechterhand bij moeilijk priegelwerk al snel dingen doen die ik niet wil en dan moet ik het gaan dwingen en dan start de hoofdpijn en dan kan ik me helemaal niet meer concentreren, op tijd pauzes nemen is de oplossing maar dan gaat het beplanken dus traag.
Geeft hoor, we komen er wel en ik doe tegenwoordig liever wat langer over de dingen die ik doe want dan is het resultaat beter en zonder hoofdpijn.

@Ad,
En heel goed op letten dat de planken onderling (aan de langskanten) ook verlijmd zijn.
Da's een hele goeie.
Dat was me dus overkomen bij het bouwen van de romp van de Victory.
Bij het uitsnijden van de geschutspoorten kwamen de latten toen los te zitten.
Ik heb dat toen opgelost door houtlijm flink te verdunnen en ik heb toen de hele romp in zitten te smeren en tussen de planken zitten werken, daarna ging het goed.
Nu zit alles goed verlijmt.

@Kees,
Dank je wel voor de link, deze had ik nog niet en hier wordt het redelijk duidelijk beschreven, handig voor de 2e huid.

gr. Ruud

Ik heb dat toen opgelost door houtlijm flink te verdunnen en ik heb toen de hele romp in zitten te smeren en tussen de planken zitten werken

Ik zou het zelfs niet of nauwelijks verdunnen. De houtlijm is op zich dun genoeg om en spleten "gewreven" te kunnen worden.
Ik doe altijd lijm op de rand van de lat die ik erop zet, en als de romp klaar is ook nog een keer "inwassen".

Groet,

Ad

Ruud, dat het bij jouw niet te snel gaat had ik al eerder begrepen maar ik bedoelde er mee dat je toch niet meer dan 'n paar planken per dag doet dus dat gaat zo wie zo altijd langzaam.
En Ad heeft gelijk, ik was de zijkanten vergeten dat doe ik ook altijd maar dat inwassen nooit en vind dat ook niet nodig als je dit per lat goed doet.

@Ad,
Ik heb de lijm nu ook niet verdunt, bij de Victory kreeg ik het alleen verdunt tussen want de latten, vooral rond de geschutspoorten, lagen redelijk goed tegen elkaar aan.

Hier een nieuwe update 4 latten verder.
full

Goede te zien rechts en links de eerste insteker gemaakt, vanaf de bovenkant geplankt.
full

Op de spiegel kom ik nu zover naar binnen dat ik daar nu ook moet gaan verjongen.
full

Overzicht, gaat het nog steeds goed??

Morgen wilde ik nog weer een lat aan de onderkant bijzetten want dan kom ik op het rondlopende deel uit (pijltjes) en dan is het makkelijker verjongen als ik weer van bovenaf ga beplanken.
Goed idee??

gr.Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:

Ruud, in één van mijn eerdere postings betreffende het beplanken had ik vermeld dat je rekening moet houden met het feit dat je de valse kiel aan de achterkant waarschijnlijk zult moeten inkepen om de beplanking gelijk te laten lopen met de buitenkant van die valse kiel.
Op de foto is te zien dat je nu eigenlijk de valse kiel dikker maakt omdat je planken daar "koud" op eindigen.
M.a.w. je valse kiel wordt nu dus dikker, de planken hadden er in het uitgekeepte deel moeten eindigen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met het roer zit, maar deze is waarschijnlijk net zo dik als de valse kiel.
Je krijgt nu dus een valse kiel die 2x de plankdikte breder is dan je roer (2x dikker is dus 2 x de dikte van je aan weerskanten aangebrachte 1e beplanking, 1 x aan iedere kant dus).
Ik ga even een afbeelding zoeken om het te laten zien.
Ben zo terug

Germt

full

Hier zie je dat ik de valse kiel aan de achterzijde vóór de achterste balk heb ingekeept (is het licht gekleured strookje van boven naar beneden) Daar eindigen de huidgangen in en liggen dan gelijk met de achterste balk.

In de door Kees genoemde handleiding, waar je vast al naar gekeken hebt staat onder punt 4.0 daar ook een duidelijke tekening van.
Verder zie je op de bovenste foto dat de onderzijde van de achterste balk aan weerszijden deze ook smaller is gemaakt, omdat de onderste planken helemaal over die balk behoren door te lopen.
Deze balk "staat" dus eigenlijk zoals het vroeger gebeurde in de beplanking.;)

Bij jou komt er zelfs nog een tweede beplanking op, dus zorg ervoor dat de kiel daar niet té breed wordt t.o.v. van je roer....

full

Uiteindelijk zou de beplankte romp aan de achterzijde er zo uit moeten zie, beplanking verzonken in de kiel, gelijk met de kielbalk en de spiegel.

Germt

@Germt,
Hahaha, Ik dacht al dat je deze opmerking zou plaatsen.

Verder zie je op de bovenste foto dat de onderzijde van de achterste balk aan weerszijden deze ook smaller is gemaakt, omdat de onderste planken helemaal over die balk behoren door te lopen.
Deze balk "staat" dus eigenlijk zoals het vroeger gebeurde in de beplanking.:wink:

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal, verklaar je nader :confused:
Welke achterste balk??

Wat ik heb gedaan is dit, ik heb de planken aan de kiel weggeschuurd tot ze vlak aan de valse kiel kwamen.
Nu ga ik een randje infrezen zodat de 2e huid daar invalt en de overgebleven zichtbare inkeping wil ik met fineer afdekken.
Het gekke is dat de valse kiel ook de echte kiel blijft want er komt geen kielbalk onder te zitten.
Bij mij is het multiplex wat beschadigd vanwege dat ik met het lijmen van de spanten gelijk maar de hele boel aan de bouwplank gelijmd had :oops: en bij het losbreken een deel van het multiplex ook stuk ging, met het fineren kan ik dat dan ook gelijk repareren.

Wat betreft het roer.
Ik heb alle tekeningen en de hele bouwbeschrijving doorgelezen maar er wordt niet over het roer gesproken en het staat ook nergens getekend.
Blijkbaar gaat er geen roer op :confused::confused: maar ik heb er wel eentje:confused:
Uiteindelijk op een overzicht tekening staat het ding ingetekend en daar moet ik het mee doen, zelf maar iets verzinnen wat materiaal keuze betreft.

gr.Ruud

Ruud er komt wel degelijk een roer aan de Friesland
Kijk maar op tekening A en C
Het roer en de vingerlingen horen in het pakket te zitten

Jan kent de Friesland, en een roer, ja dat hoort er echt wel op:rolleyes:
Zit er ook vast wel in.
Wat mijn uitleg betreft; de balk (de spiegel genaamd dacht ik) die ik bedoel is de alleraller achterste VERTICALE balk.
Het onderste stukje is smalles gemaakt.
Dit was bij mij een los onderdeel, maar bij de Friesland zo te zien; het achterste deel van de valse kiel.
Geeft allemaal niet, als je maar zorgt dat het roer straks niet maar de helft dik is dan de spiegel.

Wat jouw werkwijze betreft aan de achterzijde is mij nu duidelijk en in weze vergelijkbaar met mijn uitleg.

Dus: Goed bezig Ruud:worship:

Germt

@Jan,

Ik weet dat er een roer op komt, schrijf ik ook zelf.
Blijkbaar gaat er geen roer op :confused::confused: maar ik heb er wel eentje:confused:
Uiteindelijk op een overzicht tekening staat het ding ingetekend en daar moet ik het mee doen, zelf maar iets verzinnen wat materiaal keuze betreft.

Ik heb hem idd op tekening A en C gezien maar er staat niets over in de bouwbeshrijving.
De onderdelen heb ik wel.

@Germt,
De allerachterste balk :confused:
De allerachterste die ik zie is een tafelpoot maar die bedoel je
denk ik niet. :D
En NEE het roer wordt even dik als de spiegel.

Gr. Ruud

De aller achterste balk is niet de spiegel, maar de achtersteven. De spiegel is het achterste van een schip, de hekgallerij bijv. Pietsan

Dank je wel Piet, ik had al zo'n idee dat het niet de tafelpoot van Germt was maar dat acterste stuk multiplex.

Ik ben intussen weer een stukje verder, wat een eentonig werk is dit.
2 Plankjes pakken, weken, buigen, op maat maken, vast zetten, laten drogen, los maken, lijmen en spijkeren daar waar nodig.
Eerst aan de bakboord zijde en dan aan de stuurboord zijde, om en om.
Als die 2 plankjes erop zitten dan gaat het spel weer van voren af aan beginnen, 2 plankjes pakken, weken, enz.

Als iemand dit leest die er over denkt om een historisch correct zeilschip te gaan bouwen bedenkt die zich nog wel een keer ben ik bang. ;)

Nog 10 te gaan aan beide kanten.

gr. Ruud

Ruud en ook Germt, je hoeft mij niet te bedanken hoor. Er zijn honderden onderdelen en namen zodat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. En een vergissing is heel erg menselijk.

En Ruud jij vind het eentonig werk het beplanken, maar het is wel bepalend of je een mooi schip krijgt en dus erg belangrijk werk! En hoe netter je werkt hoe makkelijker de tweede laag word (als je dubbel beplankt). En aan je foto's te zien komt het wel goed. Groet Piet

@pietsan,
Nee hoor, ik maak maar gein, het is juist leuk om langzaam aan het schip te zien groeien van een kiel en spanten naar een echt schip.
De piraten denken er ook zo over, zie de foto's hieronder.
Ik snap dat deze beplanking zeer belangrijk is en bepalend voor de vorm maar dat is het zetten en lijmen van de spanten ook, daar ging ik al de fout in.

Oké, dit gezegt hebbende hier weer een uodate.
HIJ ZIT DICHT :grin:
Ik heb vanwege de spanten op een 2 tal plaatsen nog een kuil weg moeten werken maar vind zelf dat het resultaat best geslaagd is.

full

Wat nou :schrik: het schip zit dicht en begint op een echt schip te lijken en het is al geenterd .
full

full

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Intussen ben ik begonnen aan de binnen verschansing.

Ik heb trouwens een equivalent van kraplak en vermiljoen gevonden in acrylverf.
Decorart 297 Burgund
Decorart 216 Melone

gr. Ruud

Ik kan niet anders zeggen dan dat de lijn er mooi in zit hoor Ruud!
Dat er wat plamuur voor nodig was.....het zij zo. Deze eerste laag is gewoonweg bepalend voor het gezicht van de tweede laag. Gaat goed komen man. ;)

Grt Kees

Back