De schaarstokken mogen van het zelfde materiaal zijn hoor Ruud.
Ik heb voor noten schaarstokken en linde voor de dekplanken gekozen, en besteld bij de kombuis.
Lindehout laat zich namelijk makkelijk verweren.
Ik heb het als volgt gedaan:
De roosters hebben een bepaalde dikte, om goed gelijk met de schaarstokken te blijven heb ik de roosters verzonken in de daarvoor bestemde openingen in het dek.
Mijn roosters zijn 3 mm dik, dus eigenlijk 1 mm te dik, vandaar dat ik ze 1 mm heb verzonken. Dat heb ik gedaan door aan de onderzijde van het dek een latje rondom het gat te lijmen, daar weer een stukje fineer op om zo op 1 mm diepte te komen, je krijgt dus a.h.w. een sponning, en daar leg je dan het rooster in.
Mijn schaarstokken zijn 2 mm dik, dus moesten mijn roosters 2 mm boven het dek uitsteken om uiteindelijk gelijk te vallen met de schaarstokken.
Om het geheel te verfraaien heb ik voor de schaarstokken notenhout 2x7 mm gebruikt en de dekplanken zijn Lindehout 2x5mm voor tussen de schaarstokken en 1x5mm voor de buitenste delen.
De schaarstokken worden ook wel eens zwart geschilderd, maar ik vindt gebeitst noten mooier.
Kijkeven bij de PW pag 17 bericht 241, daar zie je de schaarstokken in het schip liggen en zie je iets van de hoogte en de breedte van die stokken.
In mijn topic zie je dat op pag 12 bericht 176, en pag 13 bericht 189.
De Friesland is een groot schip, dus ze horen er op.
Natuurlijk ben jij degene die beslist, maar het staat nog mooi ook, en geeft weer wat extra detail, en realisme
Groet, Germt