G
Germt
Guest
Helemaal juist Ruud,
:teacher:Wel op blijven letten hé Andy
Germt
:teacher:Wel op blijven letten hé Andy

Germt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het oorlogsschip Friesland behoorde tot de auxiliaire vloot, de vloot der bondgenoten uit de jaren 40 van de 18de eeuw. Deze vloot bestond uit tien schepen, die onder Engels commando stonden. Twee van de tien waren afkomstig uit Friesland: de Vriesland van kapitein Lincklaen en de Prins Friso van kapitein Prigge. Een van de valgofficieren van de auxiliaire vloot was Admiraal Wildschut, die waarschijnlijk afkomstig was uit Harlingen, en mogelijk de opdrachtgever tot het maken van het tableau is geweest.
Volgens mij is er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs gevonden voor het bestaan van De Friesland. Ook op bv de VOC site waar toch veel schepen uit die tijd genoemd staan wordt alleen maar een Friesland sloep en een Friesland jacht genoemd. Ik vermoed dat het hetzelfde geval is met de William Rex. Dat model is ooit gebouwd als pronkstuk maar heeft nooit echt gevaren. Waarschijnlijk is het HZ model, waar de Friesland van Mamoli is afgeleid, ook een pronkstuk voor een of andere hooggeplaatste gast en hebben ze een bestaand schip gebruikt als voorbeeld. De Friesland lijkt trouwens als twee druppels water op de 7 Provincien. Met uitzondering van de spiegel dan en nog wat kleine details.
Jammer dat de spiegel op dat schilderij niet te zien is.
- waarop heeft Mamoli zijn Friesland gebaseerd?
De vraag is niet:
- heeft er een Friesland heeft bestaan in de zeventiende eeuw?
maar:
- waarop heeft Mamoli zijn Friesland gebaseerd?
Andy
En nu weer terug aan de bouw
Geen flauw idee of de spelling "Vriesland" een typfout is.
Daar ben ik weer.
Ik heb de kolderstok een plek achter de bezaanmast gegeven.
Een dakje gemaakt voor de roerganger.
Begonnen met de zijgalerijen en de blokjes die er voor zijn weggegooid.
Ik weet niet hoe Mamoli dat bedacht heeft maar er past geen ene moer van.
Er moet heel veel weggeschuurd, zaagt, geslepen worden en omdat het beukenhout is gaat dat nogal makkelijk.
Ik ga het dak nu van een paar strookjes triplex maken.
Foto's volgen.
gr. Ruud
De houten dakdelen zijn wel passend te krijgen hoor maar het vereist veel slijp zaag en schuurwerk. Mijn dakjes zijn gemaakt van de originele onderdelen van Mamoli :grin: