Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Volgens mij is er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs gevonden voor het bestaan van De Friesland. Ook op bv de VOC site waar toch veel schepen uit die tijd genoemd staan wordt alleen maar een Friesland sloep en een Friesland jacht genoemd. Ik vermoed dat het hetzelfde geval is met de William Rex. Dat model is ooit gebouwd als pronkstuk maar heeft nooit echt gevaren. Waarschijnlijk is het HZ model, waar de Friesland van Mamoli is afgeleid, ook een pronkstuk voor een of andere hooggeplaatste gast en hebben ze een bestaand schip gebruikt als voorbeeld. De Friesland lijkt trouwens als twee druppels water op de 7 Provincien. Met uitzondering van de spiegel dan en nog wat kleine details.
Jammer dat de spiegel op dat schilderij niet te zien is.
 
Nou weet ik nog steeds niet waar die stomme stok moet

Oké, hier een paar foto's wat zou kunnen.

full

Allereerst hier de dwarsdoorsnede die ik over het hoofd gezien had, sorry Ad, hij is A0 groot en ik zie hem over het hoofd, ik dacht dat het masten plan en de katrollen er alleen opstond.
Volgens deze tekening staat de bezaan op het verdek en gaat de helmstok eronder door.
full

Als je van de tekening uitgaat dan zou de kolderstok dus ongeveer hier geplaatst kunnen worden, voor de bezaan, ware het niet dat de roerganger dan in weer en wind staat.
full

Dan is deze optie er ook nog, achter de bezaan in het rooster.
Ik zou een stukje van dit rooster kunnen laten vervallen en daar een uitkijkplek van maken voor de roerganger.

Graag jullie mening:help:

@Andy, dank voor de tekeningen.
Ik weet dat de hollandse tweedekker het uitgangspunt was, het een en ander komt omdat er geen bestek tekeningen van de Friesland meer waren zoals er wel voor de 7 provinciën nog zijn.
Toch wordt er momenteel een soort van replica gebouwd in harlingen.
Welcome aboard the TS HOLLAND, the first Dutch square rigged sailing VOC vessel reproduction, a project of 7VN
Vreemd genoeg komen de tekeningen niet overeen met wat ik hier heb:confused:

gr. Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Hans,
De Friesland (Groot Frisia of Frisia) was geen VOC schip, vandaar

Dit is wat ik van het schip kon vinden.

Het Linieschip Friesland werd ook wel Groot Frisia of Frisia genoemd.

Het schip is gebouwd in 1665 op de Admiraliteitswerf te Harlingen. In 1666 werd de Friesland het vlaggeschip van Tjerk Hiddes de Vries, met 340 matrozen en 55 zeesoldaten. Onder Michiel Adriaen de Ruyter deelgenomen aan de Vierdaagse Zeeslag (11-14 juni 1666) tegen Engeland (24 doden, 15 gewonden). In augustus van dat jaar de Tweedaagse Zeeslag. Bij deze slag raakte Tjerk Hiddes dodelijk gewond. Hans Willem baron van Ayla werd de nieuwe Luitenant-Admiraal. Onder Michiel Adriaen de Ruyter deelgenomen aan de tocht naar Chatham. In 1692 werd Hidde Sjoers de Vries (neef van Tjerk Hiddes) de nieuwe kapitein.

Tjerk Hiddes de Vries

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

Tjerk Hiddes de Vries op een Nederlandse postzegel uit 1943


Tjerk (of Tsjerk) Hiddes de Vries (Sexbierum, 6 augustus 1622 - Vlissingen, 6 augustus 1666) was een Fries admiraal en zeeheld uit de zeventiende eeuw.
Hij werd als Tjerk Hiddes ("Hiddeszoon") in eenvoudige omstandigheden, als tweede zoon van het arme boerenechtpaar Hidde Sjoerds en Swab Tjeirckdochter, geboren op 6 augustus 1622 te Sexbierum en noemde zich pas later de Vries. Zijn oomzegger, Hidde Sjoerds de Vries, maakte tevens carrière bij de Admiraliteit van Friesland. In 1648 trouwde hij met een Harlinger meisje: Nannetje Atses. Samen gingen ze in Harlingen wonen. Hij begon zijn carrière in de koopvaart en werkte zich in 1654 op tot schipper. Tijdens de Vierde Noordse Oorlog in 1658 tegen de Zweden voer hij in dienst bij de Friese Admiraliteit mee in de vloot van admiraal Jacob van Wassenaer Obdam als kapitein van een troepentransportschip: de Judith. Hij onderscheidde zich door het nemen van drie vijandelijke schepen en werd uit erkentelijkheid tot buitengewoon kapitein bij de Friese Admiraliteit benoemd; in de praktijk bleef hij meestal varen als koopvaarder.
In de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog, werd hij op 27 maart 1665 tot gewoon kapitein benoemd. Hij overleefde als kapitein van de d' Elff Steden de Slag bij Lowestoft toen hij zijn schip wist los te kappen uit een groep van drie andere brandende schepen die met hun tuigage verward waren geraakt. Hij onttrok zich zo aan de blaam die vele andere commandanten trof en op 29 juni van dat jaar werd hij benoemd tot luitenant-admiraal van Friesland als opvolger van de gesneuvelde Auke Stellingwerf. Hoewel sterk Oranjegezind zette die provincie zich volledig in voor de oorlogsinspanning en Hiddes kreeg het toezicht over het trainen en tot verdere gereedheid brengen van de vele nieuwe oorlogsschepen die zijn admiraliteit liet bouwen.
In de Vierdaagse Zeeslag was zijn vlaggenschip de Groot Frisia. Hij was tweede in bevel in het eskader van Cornelis Evertsen de Oude. Toen die op de eerste dag sneuvelde, nam Hiddes met succes het commando over en onderscheidde zich vooral in de afsluitende overwinning op de vierde dag.
In de Tweedaagse Zeeslag had hij het onderbevel, onder Johan Evertsen, van de voorhoede, die door de onverwachte aanval van prins Rupert op de eerste dag (4 augustus 1666) uiteengeslagen werd. Hiddes raakte die dag dodelijk gewond toen zijn been werd verbrijzeld en hem een arm werd afgeschoten. Hij verhinderde de vlucht van zijn schip door de bemanning te smeken het hem niet aan te doen op de vlucht te moeten sterven. Het stuurloos geschoten vaartuig dreef echter af naar het westen en vormde voor de op 5 augustus eindelijk weer naar het oosten varende Cornelis Tromp een eerste pijnlijke aanwijzing dat hij zich niet zo ver van de rest van de vloot had moeten verwijderen. Op Hiddes' verjaardag bracht een adviesjacht hem voor Tromps eskader uit naar Vlissingen waar hij diezelfde dag nog stierf in het huis van de equipagemeester Abraham Bisschop, net 44 jaar oud.
Het graf van Tjerk Hiddes is in de Grote Kerk; het praalgraf is verloren gegaan. Hij werd postuum, vier dagen na zijn dood, vader van Tjerk Hiddes de Jongere. Diens moeder, Nannetje Barendsdochter, overleed aan de gevolgen van de bevalling. De Admiraliteit van Friesland zorgde ervoor dat de zoon van Tjerk Hiddes ook als Tjerk gedoopt werd, kende de wees een jaargeld toe gelijk aan een kapiteinswedde en benoemde het joch in de eerst openvallende kapiteinspositie. Tjerk Hiddes jr. zou later ook werkelijk de functie van kapitein uitoefenen. Tjerk Hiddes de Vries werd pas op 16 maart 1667 als luitenant-admiraal opgevolgd door baron Hans Willem van Aylva.




gr. Ruud
 
Ik weet het niet, maar in de collectie van het Fries Scheepvaartmuseum vebindt zich een incompleet tegelpateau. Een gedeelte van de tekst daarbij:

Het oorlogsschip Friesland behoorde tot de auxiliaire vloot, de vloot der bondgenoten uit de jaren 40 van de 18de eeuw. Deze vloot bestond uit tien schepen, die onder Engels commando stonden. Twee van de tien waren afkomstig uit Friesland: de Vriesland van kapitein Lincklaen en de Prins Friso van kapitein Prigge. Een van de valgofficieren van de auxiliaire vloot was Admiraal Wildschut, die waarschijnlijk afkomstig was uit Harlingen, en mogelijk de opdrachtgever tot het maken van het tableau is geweest.

Geen flauw idee of de spelling "Vriesland" een typfout is.

Groet,

Ad
 
Nou ja, er zal overal wel een kern van waarheid inzitten. In elk geval weer wat geleerd vandaag... En nu weer naar de bouw terug :D
 
@ :teacher: Ruud en Germt
Wel even bij de les blijven heren :yes:

Lees aandachtig wat Dr Drububu te vertellen heeft:teacher::

Volgens mij is er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs gevonden voor het bestaan van De Friesland. Ook op bv de VOC site waar toch veel schepen uit die tijd genoemd staan wordt alleen maar een Friesland sloep en een Friesland jacht genoemd. Ik vermoed dat het hetzelfde geval is met de William Rex. Dat model is ooit gebouwd als pronkstuk maar heeft nooit echt gevaren. Waarschijnlijk is het HZ model, waar de Friesland van Mamoli is afgeleid, ook een pronkstuk voor een of andere hooggeplaatste gast en hebben ze een bestaand schip gebruikt als voorbeeld. De Friesland lijkt trouwens als twee druppels water op de 7 Provincien. Met uitzondering van de spiegel dan en nog wat kleine details.
Jammer dat de spiegel op dat schilderij niet te zien is.

De vraag is niet:
- heeft er een Friesland heeft bestaan in de zeventiende eeuw?
maar:
- waarop heeft Mamoli zijn Friesland gebaseerd?

Andy

En nu weer terug aan de bouw
 
De vraag is niet:
- heeft er een Friesland heeft bestaan in de zeventiende eeuw?
maar:
- waarop heeft Mamoli zijn Friesland gebaseerd?

Andy

En nu weer terug aan de bouw


Da's een hele goeie, het antwoord heb je zelf al gegeven, de hollandse tweedekker. ;)
Waarom mijn tekening dan niet aansluit op degene die jij mij gestuurd heb :confused::confused::confused:

Gaat het ook niet om, de tekening van Mamoli ligt er en nu is het zaak om uit te vissen waar de stomme, want dat wordt het langzamerhand, kolderstok hoort te zitten. (zie foto's hierboven):confused::confused::confused:

@Ad en Hans,
Ik denk dat jullie er niet eens zoveel naast zitten.
Het schip is in hetzelfde jaar van stapel gelopen als de 7 Provinviën, de Groningen, de Walcheren en nog een aantal, allemaal linieschepen.

gr. Ruud
 
Rectificatie

O ja, nog vergeten.

RECTIFICATIE:
De slag om Solobay was de 3e oorlog met Engeland en Michiel de Ruyter was daar ook bij betrokken.

gr. Ruud
 
Geen flauw idee of de spelling "Vriesland" een typfout is.

Dat is precies wat voor mij in eerste instantie het bestaan van de "Friesland" twijfelachtig maakt, Friesland, althans de provincie, werd toen als Vriesland geschreven.
Aan de andere kant heeft Ruud weer gelijk, in het boek "De Admiraliteit van Friesland" van Thea Roodhuyzen, wordt de "Friesland" beschreven zoals Ruud dat ook deed. Jammergenoeg ook hier geen afbeelding van het schip, wel van de "Frisia" of "Klein Frisia" dat werd gebouwd in 1653. Een schip van aanvankelijk 34 stukken, later uigebreid tot 42 stukken. Dat er een "Friesland" bestaan heeft ben ik wel van overtuigd, maar of het iets met Mamoli's "Friesland" te maken heeft...
 
@Barkman,
Mamoli noemt de bouwkit Friesland 1663?
Waarom 1663 als het schip in 1665 van stapel liep. Ik denk dat de bouw toen gestart is.
Waarom Mamoli hem Friesland noemt is mij ook een raadsel, misschien omdat het gebouwd is in opdracht van de Friese admeraliteit, wie zal het zeggen?
Dat het om de Groot Frisia gaat is mij wel duidelijk, helaas is er geen afbeelding van de Groot Frisia.
Persoonlijk denk ik dat Mamoli de hollandse tweedekker als model heeft genomen en daarbij gekeken heeft naar dit soort linieschepen waar wel informatie van was te vinden en dat op de Friesland heeft toegepast.
Ergo: het schip zoals ik hem nu bouw is niet echt een replica maar meer een samenraapsel van verschillende schepen uit die tijd.

gr. Ruud

ps. maar ondertussen weet ik nog steeds niet waar die kolderstok hoort te zitten, ik krijg er de kolder in mijn kop van :help::puppydogeyes:
 
Kolder in de kop moeten we voorkomen hé Ruud.;)
Het meest logische zou zijn achter de bezaanmast.
We weten dat de Friesland is gebaseerd op de Hollandse Tweedekker.
Het was tevens zoals je schrijft een linieschip.
Dus al met al een redelijk groot schip met aardig wat bewapening.
Daarom denk ik dat de mast niet op het geschutsdek was vast gezet, maar onder op de kielbalk.
Ik vermoed dat de zeilen aan de bezaanmast dan ook redelijk groot waren, kortom een goede verankering was noodzakelijk, dus kan er eigenlijk maar een plaats voor de kolderstok (rotding hé) zijn, achter de bezaanmast.

Succes, Germt
 
Ik heb GC Dik er ook nog eens op nageslagen. Voor degene die het boek hebben zie blz 52.

Onderstaande afbeelding is een foto van de 7p. Je ziet hier heel duidelijk de positie van de bezaanmast en de kolderstok.

7p.jpg
 
Daar ben ik weer.

:offtopic:
Ik heb een week ziek in bed gelegen en niet kunnen bouwen, ik ben het echt gaan missen.
Het bouwen gaat nu nog langzamer want de dystrofie zit nu ook in mijn linkerhand, vingers zijn stijf, koud en pijnlijk.
Inmiddels een elektrische rolstoel aangevraagt want ik kan de handbewogen rolstoel niet meer vooruit krijgen.

:ontopic:
Ik heb de kolderstok een plek achter de bezaanmast gegeven.
Een dakje gemaakt voor de roerganger.
Begonnen met de zijgalerijen en de blokjes die er voor zijn weggegooid.
Ik weet niet hoe Mamoli dat bedacht heeft maar er past geen ene moer van.
Er moet heel veel weggeschuurd, zaagt, geslepen worden en omdat het beukenhout is gaat dat nogal makkelijk.
Ik ga het dak nu van een paar strookjes triplex maken.

Foto's volgen.

gr. Ruud
 
Hoi Ruud,

Balen dat de dystrofie nu ook in je linkerhand zit, doe maar rustig aan, maar daar weet je zelf al alles van natuurlijk.
Daarnaast is dit weer ook nog eens slecht voor ons

Sterkte
Andy
 
Daar ben ik weer.

Ik heb de kolderstok een plek achter de bezaanmast gegeven.
Een dakje gemaakt voor de roerganger.
Begonnen met de zijgalerijen en de blokjes die er voor zijn weggegooid.
Ik weet niet hoe Mamoli dat bedacht heeft maar er past geen ene moer van.
Er moet heel veel weggeschuurd, zaagt, geslepen worden en omdat het beukenhout is gaat dat nogal makkelijk.
Ik ga het dak nu van een paar strookjes triplex maken.

Foto's volgen.

gr. Ruud

Ja.. De zijgallerijen waren bij mij ook een grote bron van fustratie en irritatie. Als je de doos voor de eerste keer open maakt denk je dat je prachtige gallerij onderdelen hebt gekregen, tot je ze moet gaan monteren. Ik heb ze bij moeten buigen en een van de gallerijdelen is gebroken en heb ik moeten lijmen. De houten dakdelen zijn wel passend te krijgen hoor maar het vereist veel slijp zaag en schuurwerk. Mijn dakjes zijn gemaakt van de originele onderdelen van Mamoli :D
 
@Hans,

De houten dakdelen zijn wel passend te krijgen hoor maar het vereist veel slijp zaag en schuurwerk. Mijn dakjes zijn gemaakt van de originele onderdelen van Mamoli :grin:

Dat zeg ik, zagen, slijpen, schuren, en toen had ik er teveel afgezaagd. :mad:
Ik vind het knap dat jij het wel voor elkaar gekregen hebt. :worship:
In het bouwverslag van Jan (Ouwe) staat ook dat hij, na een hoop geknoei, er zelf wat voor gemaakt heeft.

Hier mijn versie:
full


Hier is dan de veel besproken kolderstok.
full

Ik heb de ruimte die er voor de trap en een rooster is nu wat aangepast en het rooster open gezet.
Er komen mannetjes in te staan die met kisten en tonnen bezig zijn.
full

Ook op het halfdek heb ik er 2 rooster uit gelaten tbv. de bemanning die aan het laden is.

gr. Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top