bouwtips tiger 2

• Topicstarter Topicstarter Sjack
  • Startdatum Startdatum
S

Sjack

Guest
weet iemand waar op je moet letten als je de Tiger 2 van Carl Goldberg bouwt?

Ik denk dat je vooral de beschrijving en de tekening goed moet doorlezen en doornemen. Hoewel ik de Tiger 2 persoonlijk nooit gebouwd heb, weet ik wel dat de CG modellen allemaal goed vliegen. Bovendien, en dat geldt eigenlijk voor alle bouwdozen van de bekende Amerikaanse merken, zijn de tekening en de bouwbescgrijving zo bijzonder goed uitgevoerd, dat als je alles precies "volgens het boekje"doet het gewoon goed moet gaan, zeker als je e.e.a. zo nu en dan eens naar je clubavonden meeneemt en kritisch laat bekijken door de ervaren bouwers/vliegers. Er is slechts een nadeel, alles is in het Engels geschreven, mocht je die taal niet erg beheersen, dan kan een goed woordenboek je een eind op weg helpen, en ja, de afbeeldingen maken ook veel duidelijk. Ik heb de Tiger 2 op onze club wel zien vliegen, en men was er wel zeer over te spreken. Prima als eerste laagdekker, en bovendien, met de juiste motorisering, goed aerobatic te vliegen.

hoi sjack( of martijn)

ben je ook van plan om die te laten vliegen want iemand bij mij op de vliegclub heeft een scheve vleugel zodat ie nooit recht kon vliegen. ik zelf heb nooit een tiger 2 gebouwd maar iemand die op mijn club zat (hij is langzamerhand nooit meer gaan vliegen en heeft de tiger2 nog niet af) heeft hem proberen te bouwen. let vooral op het volgende: gebruik niet de meegeleverde steurstangen want die gaan veel te zwaar (als je ze van te voren dubbelvouwt) verder is de constuctie van het stabilo niet echt sterk genoeg. ook kan je het beste je toestel niet in een politie uitvoering folieen want dit brengt ongeluk!!!!
het toetel vliegt redelijk leuk maar als het wat harder waait vliegt ie zo krom als Christiaan!
veel suc6 ermee!!!

Recht en zuiver bouwen is een kwestie van "Pietje Precies zijn". Ik kan mij voorstellen dat een absolute beginner in wat voor soort modelbouw ook, wat dit betreft meer moeilijkheden kan ondervinden dan een ervaren modelbouwer. Mede daarom is al in menig topic binnen dit forum sterk aangedrongen om je aan te sluiten bij een modelvliegtuigclub, iets dat je voor veel teleurstelling kan behoeden. Amerikaanse bouwdozen zijn veelal zodanig uitgevoerd dat , als je hun uitvoerige bouwinstructies zorgvuldig opvolgt, er eigenlijk weinig mis kan gaan. Enig nadeel is dat er veelal alleen een Engelse tekst wordt gehanteerd, iets waar vooral jonge modelbouwers wellicht moeite mee hebben, maar een goed woordenboek en de veelal uitstekende illustraties maken veel goed en je leert op deze manier vrij snel het luchtvaarttechnisch Amerikaans Engels te beheersen. Kom je er niet uit, vragen, op je club of in het forum. Ook moet je zorgen voor een goede omrekeningstabel van inches naar metrische maten, op basis van 1 inch (") is 25,4 mm. Helaas kom ik ook wel eens kromme latten tegen in de bouwdozen, die aanleiding kunnen geven tot een krom resultaat. Deze dus (eventueel in overleg met ervaren modelbouwers) vervangen. Meestal is in de locale modelbouwhandel uitstekende (metrische) vervanging voorhanden. Ook zou ik boutjes, moeren, breekbouten, die meestal van Amerikaanse schroefdraad zijn voorzien, niet gebruiken, maar vervangen door gelijkwaardige metrische exemplaren, zodat je ze zonodig eenvoudig kan vervangen. Maak vooral een goede rechte bouwplank om alles op te bouwen, met een toplaag waarin je goed spelden kan prikken. Voor een goede constructie van een bouwplank verwijs ik je naar een club, waar ze je hierover verder kunnen informeren. Het oppervlak mag in geen geval getwist of krom zijn, anders kan je er alleen maar kromme en scheve modelvliegtuigen op bouwen. Succes.

Gisteren 9/11/2003 een Tiger ARF van CG zien vliegen op de club. Mooi toestel, mooie afwerking. Vloog met een 10 cc Irvine (oude uitlaat, veel lawaai). Wat mij was opgevallen is dat het toestel vergeleken met andere ARF's met goed materiaal is gebouwd. Prijs is echter wel aan de hoge kant, maar degelijkheid heeft zijn prijs. Toestel heeft goede zweefeigenschappen want toen de motor uitviel op redelijk lage hoogte, kon, na het maken van een bocht, het toestel toch veilig en zacht geland worden.

Flyman zei:
Gisteren 9/11/2003 een Tiger ARF van CG zien vliegen op de club. Mooi toestel, mooie afwerking. Vloog met een 10 cc Irvine (oude uitlaat, veel lawaai). Wat mij was opgevallen is dat het toestel vergeleken met andere ARF's met goed materiaal is gebouwd. Prijs is echter wel aan de hoge kant, maar degelijkheid heeft zijn prijs. Toestel heeft goede zweefeigenschappen want toen de motor uitviel op redelijk lage hoogte, kon, na het maken van een bocht, het toestel toch veilig en zacht geland worden.
ik ken helemaal geen tiger 2 arf.
en zeker niet voor een 10 cc of zijn die er toch???

mohammed

mohammed zei:

mohammed

Even kennismaken dan...
http://www.carlgoldbergproducts.com/tiger2arf.htm

Alleen die 10cc da's een beetje overkill. Hij is listed voor 0.35 tot 0.46. Ik vlieg mijn Tiger2 met een Irvine .53, en een 12x6 master prop, groter kan niet wegens bodemvrijheid.
Voor een tiger gaat tie als de brandweer, heb de aileron uitslagen maximaal staan, en loop regelmatig tegen de maximums van de kist aan. Aan het eind wil hij echt niet sneller vooruit, niet sneller rollen, etc. Hij klimt, hangt en torque rolt als de beste, voor een trainer. Schitterend toestel, stabiel, landingen aslof het ding op rails binnen komt, ideaal toestel om te leren hoogte te controleren met throttle tijdens landing. Maar 10CC? Nee, dan is de kist waarschijnlijk niet meer geinig, alleen overpowered...

Hoi

sjack (diegene die begonnen is met dit onderwerp) gaat er een irvine 40 erop zetten met een 11x6 is dit ook genoeg???? :?:

mohammed zei:
De vorige schrijver heeft niet gezegd dat het een T2 ARF was.
Als het een Tiger 60 ARF is geweest is de motorkeuze OK.

10 cc zou inderdaad "overpowered zijn, daar ben ik het mee eens, maar het was een motor die de piloot gekregen had voor een paar Euro. Ik denk dat ie pas overpowered wordt als er een goede uitlaat op zit.

ik ga er dus een irvine 40 opzetten zoals mohammed al zei. (op rubbers)
ik vind dat hij dan wel onder de 80 decibel zit.

jullie mogen natuurlijk niet vergeten dat modelvliegen hip is! :lol:

Ook zonder rubbers blijft een Irvine .40 met standaard demper ruim onder de 80dB :) Veel bij ons op de club vliegen met Irvine :)

Back