bouwplaat, wat gebruiken jullie ?

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
tot voor kort heb ik altijd gebouwd op een bouwplaat van zon ondervloerplaat van dat groene spul.
prima om op te spelden en als je hem een dag laat liggen op de vlakke tafel zijn ze net zo vlak als de tafel waarop hij ligt.
nu heb ik 1 nadeel, ze jeuken vrij aardig.
heeft er iemand een interessant alternatief ?

Normaal gebruik ik een 18 mm spaanplaat om op te bouwen. Deze kun je eventueel aan de onderzijde met vuren latten verschoren zodat hij recht blijft. Tijdens het bouwen ligt dit op mijn normale tafel of ergens op klapschragen, op die manier is hij ook nog eens aan de kant te leggen tijdens de bouw om snel bij een ander model een repartie uit te voeren.
Je kan hem ook aan een zijde voorzien van een stukje zachtboard dan blijven de spelden ook goed zitten.

Ik gebruik nog steeds een plaat (spaanplaat) met hieronder een paar stevige, rechte vuren latte gelijmd en geschroefd. Hierop een plaat zachtboard (helaas tegenwoordig moeilijk aan te komen) geschroefd aan de randen (verzonken schroeven) om het spelden mogelijk te maken. Tussen tekening en opgespeld modelbouw in wording uiteraard een lap dun transparant folie gespannen om lijmgeklieder van tekening en bouwplank te vrijwaren.

ik gebruik een binnendeur, zo'n goedkope verfdeur. In de gamma of zo te vinden voor 20€, KAARSRECHT, 2 schragen eroder en klaar. Is ze na een tijd wat vuil of krassen erop, gewoon omdraaien en ze kan weer een paar jaar mee.

Ik weet dat MarcelB een plaat gebruikt waarop marmoleum gelijmd is. Kun je lekker in spelden en lijmresten laat zich gemakkelijk verwijderen.
Aldus Marcel.

Ik had nog 2 ladenblokken staan van een Ikea bureau. Heb een grote meubelplaat van 50x183cm gekocht en heb daar ondervloer (dat groene spul) op gelijmd. Werkt perfect! :)

Ik heb 12 mm multiplex met daaronder 2 platte vierkante buizen onder gevezen om ze recht te houden,spelden steken gaat nog net om dat de bovenste laag redelijk zacht is.
afb736.jpg

afb738.jpg

idd ,ik heb het speciaal niet gezegd om te zien of jullie het zouden merken :lol: Ik zal nog wel pics posten in de serval draad.

:offtopic: hehe :lol:

Was eerst een kinderkamer die leeg stond ,ik heb die leeg gemaakt zodat ik een lekker warm kamertje heb om te bouwen.

een verfdeur op twee schragen..
In de Brico een plaat "Styrodur" gevonden. Dichte PU isolatielaag voor onder het dak ofzo.. in allerlei afmetingen te verkrijgen. Die van mij (ik dacht 2x60x120) kostte €6. Met dubbelzijdige tape op de deur geplakt.
Als ik hem niet gebruik draai ik de deur gewoon om en heb ik een volledig vrij bouwoppervlak.
foto komt eraan (maandag)

Theo zei:
Ik weet dat MarcelB een plaat gebruikt waarop marmoleum gelijmd is. Kun je lekker in spelden en lijmresten laat zich gemakkelijk verwijderen.
Aldus Marcel.
Dat is link die trekt snel krom zelfs als je er vurenhout onder doet van
5 x 7 cm.
Ik lijm op mijn werk vaak platen op elkaar of formica voor schepen maar we doe aan de achterkant ook altijd een plaat formica ook al zie je er niets van anders trekt hij erg krom ik heb de resutaten gezien zelfs al doe je formica van een ander merk op de achterkant gaat het fout.

Je kan er alles oplijmen maar dan moet je dat aan de andere kant ook doen dan blijft hij recht. hetzelfde materiaal dus.
Mijn bouwplank is gewoon mdf en ik spelt nooit ik gebruik gewichten dat is veel makkelijker en sneller en je heb geen gaatjes.

Ik leg de boven ligger op de plank waar de tekenig met plastic opleg
dan doe ik alle ribben erop dan de boven ligger erop daarop gewichten en dan lijm ik het met 10 sec. lijm zo doe ik alles.
Ik bouw om een voorbeeld te geven 16 uur op een spectra met inbouwen erbij inclusief folien.(doorzichtig dus hij is echt netjes gebouwd.
Ik moet wel zeggen dat ik een meubelmakers bedrijf tot mijn beschikking heb, dus alle machines bij de hand
Maar ik ga steeds meer over op gfk modellen.

Back