Hallo,
Voor een project voor mijn studies moeten we een zwever ontwerpen die moet voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Een van de zaken die we moeten realiseren vooraleer tot de bouw over te gaan is het simuleren van de gehele vlucht in Mathlab of gelijkaardige wiskunde programma's. De bewegings differentiaal vergelijkingen hebben we opgesteld enzovoort dus over het wiskundig aspect hiervan heb ik geen vragen, maar eerder de praktische aspecten.
Mijn studie is een zeer theoretische richting, dus is wiskunde enzovoort geen probleem, maar ons ervaring met iets daadwerkelijks bouwen is minder. Enfin om een groot verhaal kort te maken hieronder enkele vraagjes:
1) Welk vleugelprofiel kiezen? Om de Lift en Drag te bepalen die afhankelijk zijn van Cl en Cd moeten we dus eerst een profiel kiezen. Voorlopig heb ik de Cl en Cd karakteristieken ifv de aanvalshoek alpha geplot, dit hebben we namelijk nodig in onze berekeningen, maar voor onze berekeningen volledig door te rekenen wil ik dus al een degelijk vleugelprofiel hebben.
Dus welk vleugelprofiel te gebruiken voor een zo stabiel mogelijke zwever, zonder aandrijving, zonder besturing?
2) Welke vuistregels zijn er nog om de dwarsstabiliteit te verbeteren (langsstabiliteit : boven/onder is geen probleem dat moeten we volledig uitrekenen, maar dwarsstabiliteit moeten we enkel vuistregels gebruiken), ik heb weet van: 5 a 8 graden V-stelling, winglets?, staartvlak,...
Kortom alle vuistregels voor het stabiliseren van een zwever volgens zijn dwarsas (rollen/gieren)
3) Wat het best gebruiken voor zwever met spanwijdte van 1 m, balsa + oracover, massief depron, of depron met ribben etc. We hebben een computergestuurde lasercutter, draadsnijder etc. tot beschikking.
Van zodra we wat resultaten hebben zal ik die zeker posten.
Ik zelf heb ervaring met 1/10 en 1/18 buggy's en dtm's maar dus nog niet met vliegtuigen.
Mvg,
Jan
Voor een project voor mijn studies moeten we een zwever ontwerpen die moet voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Een van de zaken die we moeten realiseren vooraleer tot de bouw over te gaan is het simuleren van de gehele vlucht in Mathlab of gelijkaardige wiskunde programma's. De bewegings differentiaal vergelijkingen hebben we opgesteld enzovoort dus over het wiskundig aspect hiervan heb ik geen vragen, maar eerder de praktische aspecten.
Mijn studie is een zeer theoretische richting, dus is wiskunde enzovoort geen probleem, maar ons ervaring met iets daadwerkelijks bouwen is minder. Enfin om een groot verhaal kort te maken hieronder enkele vraagjes:
1) Welk vleugelprofiel kiezen? Om de Lift en Drag te bepalen die afhankelijk zijn van Cl en Cd moeten we dus eerst een profiel kiezen. Voorlopig heb ik de Cl en Cd karakteristieken ifv de aanvalshoek alpha geplot, dit hebben we namelijk nodig in onze berekeningen, maar voor onze berekeningen volledig door te rekenen wil ik dus al een degelijk vleugelprofiel hebben.
Dus welk vleugelprofiel te gebruiken voor een zo stabiel mogelijke zwever, zonder aandrijving, zonder besturing?
2) Welke vuistregels zijn er nog om de dwarsstabiliteit te verbeteren (langsstabiliteit : boven/onder is geen probleem dat moeten we volledig uitrekenen, maar dwarsstabiliteit moeten we enkel vuistregels gebruiken), ik heb weet van: 5 a 8 graden V-stelling, winglets?, staartvlak,...
Kortom alle vuistregels voor het stabiliseren van een zwever volgens zijn dwarsas (rollen/gieren)
3) Wat het best gebruiken voor zwever met spanwijdte van 1 m, balsa + oracover, massief depron, of depron met ribben etc. We hebben een computergestuurde lasercutter, draadsnijder etc. tot beschikking.
Van zodra we wat resultaten hebben zal ik die zeker posten.
Ik zelf heb ervaring met 1/10 en 1/18 buggy's en dtm's maar dus nog niet met vliegtuigen.
Mvg,
Jan