Bouwen met magneten!

Vond deze tip op een UK-based forum en hij leek me zo interessant dat het hier wel een plaatsje verdient..
048.jpg

Gaat over het (klassiek, dus met balsa) bouwen op een stalen plank in plaats van de geeikte tekening-op-piepschuim-folie-erover manier.. Ik bouw er niet genoeg voor (en zeker niet om zo'n set te kopen!) maar wie weet is dit het helemaal voor iemand en heeft die toevallig een CNC Staan.. ;)
Airfield Models - Techniques for Building with Magnets

Hier wat informatie over hoe deze fixtures zelf te maken..
Airfield Models - Make Fixtures for a Magnetic Building System

En de informatie om zo'n wel heel goed uitziende set aan te schaffen..
Airfield Models - Magnetic Model Building Fixture Sets and Accessories

Lijkt me in ieder geval soms sneller, makkelijker en prettiger voor de vingers dan spelden of tape..

Laatst bewerkt:
Zit er zelf aan te denken wat vierkante RVS staven te laten maken. Op bepaalde lengte laten zagen en de koppen goed haaks laten vlakken. Zal ook prijzige grap zijn, voordeel is dat je deze op elke ondergrond kunt zetten en ook kan blijven spelden als je de juiste ondergrond uitkiest.

rcbuggy, kun je me uitleggen hoe je dat precies bedoeld? Ik zie het eerlijk gezegd niet zodirect voor me...

Ik heb wat willekeurige maten en vormen besteld bij supermagnete.de om eens mee te spelen maar die met een gat erin uit de link "waar koop je magneten" zijn ook heel interessant, kun je schroeven in plaats van lijmen.. -edit- wel erg jammer dat die in vier jaar tijd bijna dubbel zo duur geworden zijn.. Zorgt ervoor dat een complete set (250 stuks) bijna even duur is als de volledige set magneetsteunen inclusief de houten steunen uit mijn eerste bericht..

Misschien toch maar in amerika bestellen dan, conrad laat bij mij nogal een kopersmaak in de mond achter..

Laatst bewerkt:
Gewoon een vierkante staaf met een doorsnede van bijv. 25x25mm van ca. 80mm lang. Als alle zijden goed haaks op elkaar staan kun je die ook gebruiken om de spanten en bekleding haaks op de bouwplaat te houden (door het eigen gewicht van de staven gaat het nergens meer heen). De ondergrond is in tegenstelling tot de ondergrond bij het gebruik van magneten vrij te kiezen zolang die maar draagkrachtig genoeg is.

Overigens vind ik de magneetmethode erg mooi en die heeft zich al bewezen in tegenstelling tot de staafmethode.

Back