Bouw Zeven Provinciën

Hallo Iedereen, ik ben Edward van Unnik en afgelopen maandag ben ik aan de hand van een paar bouwtekeningen die ik van internet heb geplukt (legaal) aan de slag gegaan met het spantenplan van de Zeven Provinciën. Dit gaat een hele uitdaging worden omdat ik alleen beschik over een tekening van de kiel en de spanten. De rest zal ik moeten doen met voorbeelden van internet, maar dat is geen enkel probleem als je even op Google gaat.

Ik heb eerder een eerste project gestart met de bouw van een zogenaamd Snauwschip. Dit schip is destijds gebouwd van fruitkistenhout, sateprikkers en allerhande materialen die ik gratis kon krijgen. Ik ben afgelopen maandag begonnen met het spantenplan met behulp van een houten plaat die ik nog in de schuur had staan.

Spanten opbouw

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk! Zo te zien maak je hem redelijk klein, klopt dat?

Ja, dat klopt. De bouwtekeningen heb ik van internet geplukt. Vervolgens 2 pagina's op A4 afgedrukt. Hier staan dus de spanten en de kiel op getekend. Ik leg een stuk carbonpapier op de houten plaat en teken vervolgens de spanten op het hout. De kiel is ongeveer tussen de 25 en 30 centimeter lang. Klein dus, maar ik heb al ervaring met prielwerk en het is leuk om te doen.

Mocht je boeken van de 7P nodig hebben, ik heb de boeken van de 7P van Dik, én Blom digitaal.
Kan ze via WeTransfer versturen naar je privé email, dan even je email per PB.

Edward, ik sta paf :shock:
Een snauwscheepje in priegelschaal tot daar aan toe, maar de 7P zomaar scratchen in deze schaal is hélemaal bewonderenswaardig. Hele mooie uitdaging :thumbsup:
Ik wens je veel succes, maar ben er ook van overtuigd dat het je gaat lukken.
Grt
Diederik

Dag Germt,
Kan ik bij jou een cc van het Dik-boek digitaal verkrijgen?
Alvast bedankt!
Jan

Voortgang spantenplan en spiegel

full

full

De spiegel is nog niet gereed. Wat je hier ziet moet nog verder uitgebouwd worden maar daarvoor ben ik de tekeningen aan het bestuderen. Wat mij opvalt bij het bekijken van verschillende modellen van dit schip, dat er veel onderlinge verschillen zitten in de uitwerking van de spiegel.

full

En niet alleen bij de spiegel. Het is aan te raden om 1 set tekeningen als leidraad te houden en de rest als referentie bij onduidelijkheden. Anders is er kans op problemen.

Mooie plaatjes! :cool:
Ik was nog eens aan het kijken naar de twee eerste spanten gezien vanaf de spiegel. het viel me op dat de eerste redelijk druppelvormig is en de tweede veel rechter. Vooral op jouw laatste foto is dit het duidelijkst te zien. De rest van de spanten zijn dan weer druppelvormig, maar met minder sterke uitholling dan de eerste.
Ik heb ooit met Dirk een discussie gehad over de vorm van deze eerste spant bij Hollandse tweedekkers: hij had gelijk dat hier altijd wel een druppelvorm in te herkennen valt (zie bv Witsen), maar volgens mij bij de 7P niet zo sterk als bij jouw eerste spant.

Mijn eigen spiegel naar de tekeningen van Dik:

full

De Spiegel volgens Blom (links de 7P van Puchforlife)

full

Hier een voorbeeld van de Hollandse tweedekker van Jack: de druppelvorm valt heel erg mee en de illusie wordt nog wat versterkt door de holling van de holle wulf van opzij gezien:

full

Recht van achter gezien blijft hier weinig van over:

full

PS: inderdaad een goed idee om bij één set tekeningen te blijven. De verschillen over het geheel zijn talrijk tussen bijvoorbeeld Blom en Dik.

succes verder, ik volg de vorderingen met veel plezier :D
Grt
Diederik

Hee Diederik, dat is nog eens een goeie tip! Ik zat al te twijfelen bij de laatste spanten. Ook het holle gedeelte, daar zat ik mee. De tekeningen die ik van internet heb laten dat laatste deel van de spiegel niet zien. Het is alleen een spantenplan. Wat jij laat zien daar kan ik wel wat mee. Dus ik kan weer aan de slag met vallen en opstaan ;-)

Dank!

Groeten, Edward

Back