In het blad Onder Stoom van de stoomgroep Holland staat een bouwbeschrijving van de locomotief NS 1010 Nestor. Het lijkt mij best wel een leuke uitdaging om deze stoomlocomotief te gaan bouwen. Of het te hoog gegrepen is weet ik niet maar ik ga in ieder geval een poging doen. De wielen kun je aanschaffen maar ook zelf maken, omdat ik nog nooit spaakwielen gemaakt heb ga ik hiermee maar beginnen. Ik heb inmiddels een tooltje gemaakt om de spaken te kunnen aftekenen en een tooltje om de spaken te kunnen uitzagen op de draaibank.
Het tooltje om de wielen te kunnen aftekenen. Het tooltje om de spaken te kunnen uitzagen. Nu de spaken netjes maken met een vijltje en de dremel en dan nog de stalen ring er omheen maken en het wiel opmaat maken. Fijn weekend en de groetjes Ruud.
We zijn weer wat verder met het spaakwiel. Op de freesbank er schuine kantjes aanmaken, het is nog wel even uitvogelen hoe ver en hoe diep !! De stalen wielband maken. Deze word er straks omheen gekrompen. Ik heb geen idee of dit de methode is om spaakwielen te maken, maar het schijnt te gaan lukken. Groetjes, Ruud.
Vanmorgen de stalen wielband gemaakt en het wiel samengesteld. Ik ben best wel tevreden voor de eerste keer een spaakwiel gemaakt te hebben. Het was een test of mij dit ging lukken, maar ik heb besloten ondanks het vele werk dat ik de andere 7 ook op deze manier ga maken. Fijne jaarwisseling en de groetjes, Ruud.
Dat weet ik ook nog niet, eerst deze maken en daarna nadenken over de grote wielen. Misschien dat iemand een mooie oplossing heeft !!!! Fijne jaarwisseling en de groetjes, Ruud.
Om straks het excenter voor de koppelstangen aan de drijfwielen te maken heb ik een malletje/hulptooltje gemaakt. Of dit gaat werken weet ik nog niet want dit is voor mij ook de eerste keer dat ik op deze manier spaakwielen maak. Het is de bedoeling om deze straks te monteren op het wiel (messing gedeelte), dan er langs frezen en daarna de spaken frezen net als de andere wielen. Het tooltje word straks nog gehard. Groetjes, Ruud.
De drijfwielen voorbereiden. Een homp messing afdraaien naar 52mm en de verdikking (1mm) voor het excentriek maken. Wielen afsteken en een uitsparing maken van 0.5 x 1mm, dit is voor de passing straks in de stalen loopband. Alle 4 de wielen zover voorbereid om later het excentriek te gaan frezen. Groetjes, Ruud.
Onlangs ben ik weer eens naar het spoorwegmuseum in Utrecht geweest om de Nestor in het echt te zien. Daar zag in in een nagebouwd modelbouwer schuurtje een locomotief opspan standaard om de locomotief in op te spannen tijdens de bouw. Thuis gekomen leek mij dat ook wel handig, of dat zo is moet uiteraard nog blijken !!! Eerst even kijken wat ik nog had liggen aan materiaal, ben ik gewoonweg gaan bouwen. Ik had het voorbeeld in mijn hoofd en het moest dus gaan groeien tijdens de bouw. Eerst de steunen maar eens gemaakt. De steunen zijn in de hoogte en breedte verstelbaar gemaakt. Om de te bouwen locomotief in diverse standen te kunnen zetten, een verdeelschijf met een verende pal gemaakt. Om de locomotief makkelijk te kunnen plaatsen en monteren in de steun, heb ik deze oplossing bedacht. Op de andere steun, dezelfde oplossing. uiteraard zonder verdeelschijf. Deze is verend gemonteerd zodat hij makkelijk meedraait en kleine slingering opvangt. In de half in gefreesde bus past een blokje met diverse montage gaatjes waar een steuntje op gemonteerd kan worden, welk aan de bufferplaat van de locomotief gemonteerd word. Zo kan het geheel in één keer in de steun geplaatst worden en kan men de blokjes op de half in gefreesde bus vast schroeven. Het totaal resultaat. Toch leuk dat wat je ogen zien, je handen kunnen maken. De Nestor zal de eerste locomotief zijn die hierin gemonteerd gaat worden. Of het straks handig is, zal de praktijk uitwijzen, zo niet ben ik toch lekker bezig geweest met een nutteloos ding !!! Fijn weekend en de groetjes, Ruud.
Daar ga je zeker plezier aan beleven 2 handen vrij als je iets moet monteren of afstellen is altijd fijn. Ziet er ook weer netjes uit.
Om de sleur van het wielen maken even te doorbreken even wat andere onderdelen gemaakt. Het pompschot en de eindplaat. Groet, Ruud.
Vandaag de bufferbalk gemaakt. Wel iets gewijzigd wat betreft de tekening, geschroefd i.p.v. geklonken. Fijn weekend en de groetjes, Ruud.
Frameplaten klaar !! Omdat ik op de tekening veel maten vond staan, waardoor het voor mij wat onduidelijk werd, heb ik alles opnieuw getekend. Ik heb de maatverdeling in 3 tekeningen opgeknipt. Een tekening met de contour maten. Een tekening met de uithollingen. En een tekening met de boorgaten. Op deze manier kreeg in meer inzicht wat waar moest komen en tot hoever ik moest wegfrezen. En dit is het resultaat geworden. Fijn weekend en de groetjes, Ruud.