bouw van een oldtimer Zwever (vintage)

vorige week heb ik een nieuwe bouwdoos binnengekregen, deze keer geen ARF maar een volledige bouw, de bouwdoos werd geleverd zonder enige form van beschrijving, of tekening

het was meer iets van zoek het zelf maar uit.

Het merk van de kit is van Staples?
iemand bekend met deze?

nadat ik de nodige gereedschappen had vergaart, ben ik aan de gang gegaan.

eerst maar eens wat maten op papier gezet.
20130302_000006_zpsb4db758e.jpg

20130302_000054_zps45625bae.jpg

nou vandaag ben ik flink opgeschoten..de 10.5 centimeter, is precies juist!!

20130302_000217_zps36cfa65b.jpg

ik heb de eerste lijn precies in het midden weten te plaatsen, ik wou er niet op gokken dat het 1 op het oog ook wel ging, vandaar dat ik de maten eerst uitgemeten heb,

meer als controle dan als lijdraad, vreselijk als je direct in het begin al meet fouten maakt waardoor de uiteindelijke uitkomst minder word, en je achteraf weer een heleboel moet herstellen.

ik had nog een klein kwartiertje over, en voila, de eerste linker vleugel is gedeeltelijk klaar,

het voordeel van deze bouwdoos is dat de bekleding ook gelijk als bespanning dienst doet, verder ben je een minimum aan spanten nodig, het materiaal is zo sterk, dat het eigenlijk niet nodig is om spanten te zetten:
20130302_000237_zps5329eb11.jpg

Wauw dit ga ik zeker volgen! ! Abootje!

Denk je dat je veel lood nodig bent? Ik heb deze kist 25 jaar geleden ook al eens gebouwd. Vliegt geweldig makkelijk.

zo. de kinders zijn op bed, paarden op stal, nog even tijd om wat aan de kit te doen.

de te tweede vleugel is ook gedeeltelijk klaar:
20130302_000258_zpsffb70f56.jpg

ik zit nog even na te denken over een kleuren schema. militair of civiel..
ook de cockpit word nog een hele uitdaging.

schiet lekker op zo!
Knap dat je dit weet te bouwen zonder beschrijving of tekening!
Of heb je net als ik er vroeger ook al gebouwd, en werk je puur uit herinnering?

@S.edg nee is geen Chinese versie, we hebben chinees gegeten:

babi ketjap
20130310_203055_zpsf28ca8c4.jpg

gefileerde kip met kong po saus
20130310_203035_zps4e1751a9.jpg

babi pangang
20130310_203048_zps9c5a4bf6.jpg

met bami:
20130310_203107_zps98916adb.jpg

zatten ook nog wat van die kleine loempiaatjes en zo bij.... erg lekker, er is nog wat over!?

maar weer on topic!!

nico, ik heb hem inderdaad al eens eerder gebouwd, en dat is me wel bijgebleven, het blijft tricky om het helemaal uit het hoofd te doen, dus alle input is welkom.

@Ronald, ik weet nog niet hoeveel lood er in moet, maar met een beetje mazzel blijft dit tot een minimum beperkt.
wat voor kleuren schema had die van jouw?

ik herinner me dat je ze in twee uitvoeringen af fabriek kon krijgen, met blauwe lijnen, of een soort geruit schema schema.

Een tip voor de een snellere, draai het papiertje een kwartslag en vouw hem dan ;-)
Wel trouwens even kijken maar het cg die is standaard niet goed dus moet je met speciaal gevormd metaal dat vast blijft zitten aan papier zoeken naar het beste punt!

Weet niet of iemand het al kende maar het heette paperclip zoek maar op ;-)

Blijf posten zeer interessant! Leer ik een hoop van

dit is echt geweldig!!
modelbouw in zijn puurste vorm!!
menig pionier is zo begonnen.
ik heb alleen een ander formaat papier,en de kleur is ook anders,gaat dat dan ook??
ik ben erg nieuwschierig naar jullie reactie!
misschien iets voor hachette?
elke week een andere vouw??wouw!!

@Beemstra, ik heb nog geen ervaring met andere papier soorten, ik denk dat het er van afhangt hoeveel grams het is? ik meende dat mijn bouwdoos 80gr is,
aluminium is ook leuk, maar houd dan zijn stevigheid wel?
mischien wel leuk om de decals uit te snijden..

robert,
zeker, paperclip, das een goeie ik zal er eens naar zoeken.

het cg weet ik nog niet, dat zal tijdens de maiden wel blijken, ik hoop dat het weer over een week of twee wat beter is, zo is er ook niks aan om op het veld te staan.

Back