Bouw van een laagdekker Puma

Naar aanleiding van Cor zijn bouwverslag van de Puma van zijn pluskinderen kwam het in mij op. Ik heb vorig jaar een restantje van een bouwdoos gekregen van een Puma hoogdekker. Het stelde niet zoveel meer voor maar er zat wel een volledig setje ribben in.

Ik ging deze week een vakantieparkje doen met de kindjes en nam wat hout, basisbouwmateriaal en de ribjes mee om 's avonds wat te knutselen als de bengels in bed lagen.
Ik kijk immers bitter weinig tv en ben momenteel even uitgelezen. Mevrouw Neyrinck ligt ook al een tijdje achter de rug, so what the heck :-)

Ik begon met een vleugelhelftje en het was de eerste keer dat ik met een hulpligger ter ondersteuning een vleugel bouw.

ff2a85f0361bf4dae3c6a8d90c796bdf.jpg


Wat later merkte ik dat de hulpligger verkeerd lag, verkeerde interpretatie van Oben en Unter op het plan. Gelukkig voor de D-box gesloten werd, dus kon ik snel verhelpen zonder te wringen...

Dat levert al gauw een vleugeltje op
6f9c3c2cf78fe48256101e5d1330b6eb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na de vleugelhelft bouwde ik de staartvlakken op.
De originele plannen verwijzen veel naar massieve balsa planken, daar had ik geen zin in.
Dus ik ging zelf een vakwerk uittekenen.
Het bouwen was nauwelijks meerwerk maar toch een mooie gewichtswinst.

7cdd3d60ad22cc5837aa6124d37a846a.jpg


bdc2026a968c7c216c65e1c788b8cb6c.jpg


Thuis eventjes met de figuurzaag het rond karakter van het kielvlak erin slijpen :-)
 
Het rudder (en alle andere roeren) lopen taps toe.
Origineel is dit ook massief balsa, maar dus ook geen zin in. Dan maar even wat fijner bouwen, tevreden met het resultaat.
2c99b4a2e5d03af6da33a7049c981cf4.jpg


c180eb2f720554623c6d907ec79da81f.jpg
 
Tot slot ook de andere vleugelhelft gebouwd

eac20021c97e5a49f79d94094337d7a6.jpg


eafb1d2361504394a42dc6480487d153.jpg


b14291531135253371e8386b0584e431.jpg


En de obligate groepsfoto

0d28a09fedcfb23f56292d8ffc3de186.jpg


Veel kans dat de bouw nu een heel eindje stil ligt, vakantie is voorbij en thuis wacht er nog veel ander werk op me.
Het was ook niet direct de bedoeling om hem nu af te maken, maar eerder als nuttige onnuttige tijdsbesteding :-)
Maar dit draadje staat dus alvast geparkeerd :-)

Wat me wel opvalt, ik begin fijner en zuiverder te bouwen. Ooit moet hem dat toch eens vertalen in een bouwuitdaging/schaalmodel :-)
 
Goe bezig Dries :thumbsup: , de balsabouwmicrobe heeft je precies ook goed te pakken :D:p

Groeten Jef
 
Omdat de romp een 'torsiesterke' box vormt, zou het wat zijn om dan het vleugelzadel af te sluiten voor meer sterkte? Of 4x GFK stringers van een zekere lengte aan te brengen?Verder natuurlijk romp hoog genoeg voor het betreffende pakket. Of een pakket splitten en uitvouwen en nieuw in de tape en krimpfolie... (F5B)... :-)
 
De lipotray zal voor torsiestijfheid zorgen, samen met de spanten. Als je ziet hoe die extreme flight kistjes enorm torsiestijf zijn met een minimum aan hout. Misschien strategisch wat carbon mee verlijmen?
 
.
Gaaf project Dries.
Lang geleden ook gebouwd, geweldige kist! :thumbsup:
Heb de tekeningen en templates altijd bewaard...
Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen.

Groeten, Ramses
.
 
Omdat de romp een 'torsiesterke' box vormt, zou het wat zijn om dan het vleugelzadel af te sluiten voor meer sterkte?
Ik ben hoelanger hoe meer gewonnen voor dit idee! Aangezien ik plan om gans het rompdeksel afneembaar te maken tot aan de cockpit moet ik dus ergens elders stijfheid in te bouwen zonder zwaar te beginnen werken.

Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen.
Dank Ramses, doet me plezier dat een meesterbouwer hier meekijkt. Wil er stiekem wel fairings aan toevoegen (zie Tiger topic), het oog wil ook wat.

Vorige week trouwens op de terugweg vanuit Nederland met een omwegje bij Hobby-In beland om er een cockpitje te kopen :-)
 
:p pluskinderen ....... die moet ik onthouden :p

Leuk dat ik je aan het werk heb gezet!

Succes met de bouw!,
Cor

Is nochtans de officiële term hier in Vlaanderen hoor :-)

Stiefkinderen etc heeft een bijzondere slechte bijklank, vooral door de boze stiefmoeder.
Daarom is een tijdje geleden die term in zwang geraakt. Het heeft wel iets vind ik :-)

Of de Puma nu direct doorgebouwd wordt weet ik niet (zie hierboven), maar hij zal ooit wel vliegen :-)
 
We zijn weer op vakantie en als de dochters slapen haalt papa zijn balsa boven.
Na zes maanden pauze een beetje verder doen aan de Puma [emoji3] .
Als eerste de rompspantjes vervaardigd.
De kist wordt electro dus al meteen ruimte gelaten voor de lipo tray.
0041d588038643f29b4b630228e23a77.jpg
 
De volgende stap is het dichtwerken van de romp bovenzijde.
De romp is op zijn rug gebouwd (1 rechte lijn, hoe moeilijk kan het zijn...)
Ik ga wel werken met een volledig afneembare cockpit. Dus alles voor de laatste holle spant wordt afneembaar, alles erna gaat dicht.
Voorlopig is de romp redelijk vlot "dicht te knijpen" aan de bovenkant ter hoogte van de vleugel.
Eens het zwaartepunt bepaald is en dus de plaatsing van de lipo's kan ik daar strategisch wat versterken met wat dwarsstekers, maar dat is nog niet voor nu.
Binnen een vakantie of twee misschien :bier::hammer:

De romp onderzijde laat ik nog even open tot ik weet wat ik moet doen met de aansturing van de staart.
Servo's centraal, of achterin. Stuurstangen of niet. We shall see.
Gewicht tot nu toe? Geen idee, maar het voelt niet overdreven zwaar aan :yes:

En ik blijf spelen met het idee om fairings te bouwen op deze kist, "ter leering ende vermaeck"
 
Back
Top