Bouw van de Diana (1:82) van Occre

Na een drukke verhuizing en schooljaar is het dan nu ook voor mij eindelijk vakantie en dan ook maar liefst zes weken! Gezien een rondje rijden op de motor met dit regenachtige weer niet mijn voorkeur heeft is dit het uitstekende moment om te beginnen met een nieuwe bouw.

We gaan dit keer aan de slag met de Diana (1:82) van Occre. Dit model heb ik eerlijk gezegd al bijna twee jaar liggen terwijl ik nog bezig was met de H.M.S. Bounty. Ditmaal wijk ik af van het merk Constructo omdat ik vernomen heb dat de kwaliteit van Occre behoorlijk goed zou zijn en omdat de (digitale) instructieboekjes er duidelijk en informatief uitzagen voor een redelijke nieuwkomer als ik.

Mijn eerste post is het tonen van de inhoud van het pakket. Ook ditmaal bestaat het pakket uit voorgestikte zeilen.
001.jpg

002.jpg

005.jpg


Het bijgeleverde beslag ziet er qua kwaliteit echt een stuk beter uit dan die ik gewend ben van Constructo. Buiten het feit dat het geschut een mooi bronzen kleur heeft zie ik ook weinig naden terug wat ik bij Constructo wel gewend was.
003.jpg

004.jpg


Verder heb ik direct geïnvesteerd in een passende stand die ik ga gebruiken voor dit model.
006.jpg

007.jpg


Welk tempo ik met deze bouw ga aanhouden is tot op heden voor mij nog onbekend, maar ik hoop in de komende paar weken de romp af te krijgen. We gaan het zien komende tijd! :yes:
 
De eerste stappen zijn gezet. Zoals altijd begonnen met de spanten te bevestigen aan de valse kiel(?).
20230723_152727.jpg


In de meeste gevallen schuiven die spanten zo strak in de uitsparingen dat ze niet anders dan op 90 graden kunnen zijn, maar er waren een paar uitzonderingen. Ik heb dit goed gemeten en gebruik gemaakt van klemmen om ze op de juiste houding vast te lijmen.
20230723_161648.jpg


20230723_155045.jpg


Na enige tijd is dan uiteindelijk dit het resultaat.
20230723_175719.jpg

20230723_175735.jpg



Om het geheel even af te maken nog wat werk voor de achtersteven, tot de volgende!
20230724_111108.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het lamineren van het dek is in volle gang. Dit keer gebruik een potlood om de randen van ieder plankje te tekenen zodat de de planken van het dek er wat meer uit springen.

20230724_101227.jpg


20230724_113557.jpg


20230724_153627.jpg


20230725_142551.jpg


Wat mij opviel is dat de planken ditmaal een stuk smaller zijn dan mijn vorige modellen en vroeg me daarbij direct af of het 'nagelen-effect' hierbij wel mogelijk is.
Daarnaast weet ik ook niet of dit bij deze eind 18e eeuwse schepen gebeurde aangezien ik dit op Google afbeeldingen bij modellen als de HMS Victory niet terugzie. Veelal zie je 'gladde' planken terug zonder nagels bij de uiteinden. o_O
 
Weer een update, hoewel deze maar klein is. Het lamineren van het onderdek is inmiddels klaar.
20230725_181318.jpg


20230727_162037.jpg


Beide helften zijn netjes passend gemaakt en na het bevestigen heb ik het ze in de Deense olie gezet. De volgende foto's zijn vóór en na. Het verschil is op beeld lastig te zien, maar in het echt aanzienlijk.

20230728_164314.jpg

20230728_164348.jpg
 
Na het onderdek volgt uiteraard het bovendek. Hier ben ik alweer druk mee aan de gang gegaan.

Allereerst heb ik de blokken waar uiteindelijk de uiteinden van de kanonnen aan vast zitten geplakt. Dit zijn de kanonnen die niet geheel zichtbaar zijn.
20230730_145218.jpg


Daarna volgen natuurlijk de horizontale latten om het bovendek op de boot te kunnen bevestigen. Gevolgd door het bovendek uiteraard.

20230730_152130.jpg

20230731_135244.jpg


Daarna ben ik begonnen met de voorgesnede watergangen in de juist vorm te buigen met warm water en geduld. Tevens de eerst planken op het dek.

20230801_152539.jpg


20230803_204015.jpg


Jammer genoeg werkt dat multiplex buigen niet helemaal goed bij mij. De buitenste dunne laagjes laten bij mij los zodra er gebogen wordt. Nu komen er wel aan de binnen- en buitenzijden plankjes zodat het niet opvalt, maar toch.

20230804_165935.jpg


20230804_165944.jpg


Misschien boog ik dit te snel of had ik kouder water moeten gebruiken.... ach ja we gaan door!
 
Ik gebruikte stoom (stoompijpje espresso machine) om het multiplex te buigen, weken is schijnbaar niet goed voor gelaagd hout. Maar zo te zien is het prima gelukt.
 
Ik gebruikte stoom (stoompijpje espresso machine) om het multiplex te buigen, weken is schijnbaar niet goed voor gelaagd hout. Maar zo te zien is het prima gelukt.
Het buigen ging perfect, alleen het buitenste laagje van het multiplex boog niet netjes mee. Eigenlijk ook wel logisch, want de binnenste laag hoeft minder lang te zijn dan de buitenste laag.
 
Het bovendek is inmiddels compleet voorzien van beplanking.
20230804_175159.jpg


20230807_114217.jpg


Hierna heb ik de watergangen(?) geplaatst aan de boot. Dit pastte niet helemaal zoals ik zou willen gezien ze wat te kort leken. Echter zijn het maar hulpmiddelen want ik zal het geheel hopelijk netter maken met planken eromheen.

20230807_164311.jpg


20230807_164314.jpg


20230807_165304.jpg


Als laatste onderdeel van deze update heb ik ook het bovendek voorzien van Deense olie. Tot de volgende!

20230807_165300.jpg


20230807_165256.jpg
 
upload_2023-8-7_20-35-37.png

Je gaat naar mijn mening hier serieuze problemen hebben. Mijn advies is om de geplaatste delen eraf te halen en opnieuw te plaatsen waarbij de verschillende hoogtes weer gaan kloppen. Gaan de delen stuk, dan vervang je het door goedkope latten van lindehout die ook vaak voor je 1e laags rompbeplanking gebruikt. Je zal dan wel handmatig de geschutspoorten achteraf erin moeten maken maar dit laten zitten is vragen om ellende in een latere fase. Je gaat dit niet achteraf kunnen corrigeren met de tweede laag beplanking. Snelheid is niet belangrijk, maar evenwijdigheid op zowel stuurboord als bakboord is echt wel belangrijk.
 
Bekijk bijlage 549080
Je gaat naar mijn mening hier serieuze problemen hebben. Mijn advies is om de geplaatste delen eraf te halen en opnieuw te plaatsen waarbij de verschillende hoogtes weer gaan kloppen. Gaan de delen stuk, dan vervang je het door goedkope latten van lindehout die ook vaak voor je 1e laags rompbeplanking gebruikt. Je zal dan wel handmatig de geschutspoorten achteraf erin moeten maken maar dit laten zitten is vragen om ellende in een latere fase. Je gaat dit niet achteraf kunnen corrigeren met de tweede laag beplanking. Snelheid is niet belangrijk, maar evenwijdigheid op zowel stuurboord als bakboord is echt wel belangrijk.
Een goed punt om over te beginnen. Ik heb dit vooraf wel wat nagemeten en kwam qua geschutspoorten redelijk gelijk uit. Dat was namelijk mijn belangrijkste doel in de plaatsing. Lastig te zien op de foto is mijn meting door loodrecht een stukje hout op een liniaal te zetten en de afstand over beide zijdes gelijk te observeren.
20230807_214220.jpg


Wat betreft de voorkant is mijn idee om het geheel wat verder door te schuren om deels opnieuw op te bouwen met plankjes. Hiermee zorg ik dat deze wat meer gelijke hoogte zijn.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top