Bouw Souverein off the seas

Hallo Peter,

Zoals Ger het doet is goed
De verjongde kant moet niet tegen de vorige plank aan zitten.

Groet PC Piet

Boeg beplanken

Hoi Ger,

Leuk om je hier ook te zien, en je boot ziet er al mooi strak uit.
Ik heb enkel een vraag over het verjongen van de planken aan de boeg.
Als ik het boekje van Agostini zie, dan heb ik het idee dat de verjongde kant tegen de al zittende boegplanken aankomt, maar aan je foto's te zien zet jij die net aan de andere kant.
Maak je het jezelf zo niet moeilijker??
Kan een van de andere kijkers zijn mening eens geven?/

Groet Peter

Hoi Peter,

Ik begrijp wat je bedoeld bij de zevende plank begon ik mij dat ook af te vragen heb ook de foto's bekeken in het blad en zie dat het eigenlijk andersom moest maar vind het zonde om ze los te maken en hoop dat ik goed uitkomt.
Ik zag ook dat pc Piet het heeft gezien en zegt dat het wel klopt.
ik ben ben eens gaan informeren en hoorde van een oud collega die ook deze schepen bouwt dat beiden kon

Groet Ger

Ja, dat klopt wel, maar ik vind het het handigste als je altijd een rechte kant (de zelfkant zeg maar) hebt om tegen aan te werken. De nieuwe lat pas je aan zodat hij het beste past. En dan heb je weer een rechte kant.
Doe je het andersom dan zit de bewerkte kant van de vorige lat al vast en moet de rechte kant van de nieuwe daar tegen passen. Als je de bewerking van de vorige niet goed hebt gedaan moet je de nieuwe lat ook aan die kant weer aanpassen. Dat is dus dubbel werk en dubbel zo veel kans op kieren.
Hou dus altijd de zelfkant van een lat als kant om tegen aan te werken.
Succes.

Ja, dat klopt wel, maar ik vind het het handigste als je altijd een rechte kant (de zelfkant zeg maar) hebt om tegen aan te werken. De nieuwe lat pas je aan zodat hij het beste past. En dan heb je weer een rechte kant.
Doe je het andersom dan zit de bewerkte kant van de vorige lat al vast en moet de rechte kant van de nieuwe daar tegen passen. Als je de bewerking van de vorige niet goed hebt gedaan moet je de nieuwe lat ook aan die kant weer aanpassen. Dat is dus dubbel werk en dubbel zo veel kans op kieren.
Hou dus altijd de zelfkant van een lat als kant om tegen aan te werken.
Succes.

Bedankt janzwart ik zal je raad opvolgen

Jongens, bedankt voor de reacties, Ik had het idee al dat je het misschien lastiger voor jezelf kon maken op deze manier, maar het kan dus wel.

Groet Peter

Hoi Helger,

lekker bezig zie ik. Ik zou je adviseren om het model ten alle tijden in een bouwplank/kielklem te zetten. Nu heb je grote kans dat het schip krom gaat trekken tijdens de bouw. Door hem zoveel mogelijk van de tijd in vast te zetten in een sleuf, blijft het strak en recht. Met name tijdens het beplanken is de kans op krom trekken groot

success met de bouw!

Hoi Helger,

lekker bezig zie ik. Ik zou je adviseren om het model ten alle tijden in een bouwplank/kielklem te zetten. Nu heb je grote kans dat het schip krom gaat trekken tijdens de bouw. Door hem zoveel mogelijk van de tijd in vast te zetten in een sleuf, blijft het strak en recht. Met name tijdens het beplanken is de kans op krom trekken groot

success met de bouw!

Daar had ik nog niet bij stilgestaan Chris.
Voortaan zet ik hem terug in de mal/kielklem hartelijk bedankt voor de tip.

Groeten Ger

Jongens,

Ik ben maar een beginneling, maar hoe zet je een boot in dit stadium nog op de kielplank??:confused:

Jongens,

Ik ben maar een beginneling, maar hoe zet je een boot in dit stadium nog op de kielplank??:confused:

Ligt een beetje aan wat voor bouwplank je gebruikt. Ik heb zelf iets gemaakt met schuine haakse schotten. Hierdoor kun je van boven naar beneden een heel eind planken. Als je bij de onderste beplanking uitkomt moeten deze schotten weg. Vaak kun je dan aan de boeg en aan de achterkant nog wel 2 schotten/klemmen maken om het geheel overheind de houden zonder dat het in de weg zit.

full

Romp-BeplankenVoortgang.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Chris,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, zoals jij die bouwplank gemaakt hebt is dit inderdaad een logische stap. ik heb mij laten leiden door de instructie van de Agostini en dus heb ik hier niet een tel bij nagedacht, maar ik vind dit wel een idee om te onthouden.

Groet Peter

Back