Bouw San Juan Nepomuceno

gangspillen

Peter,
Je gangspillen die je rood hebt gekleurd met witte windbomen trokken onmiddelijk mijn aandacht. Kleur is natuurlijk een persoonlijke smaak maar gezien de rest van je schip had een beetje naturel misschien toch mooier geweest. (zie onderstaande foto)
Neemt niet weg dat je het schip bijzonder netjes hebt gebouwd!

Hallo,

Piet en Dick, ik heb jullie raad toch maar opgevolgd en er maar een kleurtje aan gegeven,
Ik heb ook nog een vraag< Ik zie op sommige modellen wel eens van die mooi opgerolde touwen liggen, en ik bedoel dan zo mooi in een cirkeltje.
Is daar een trukje voor om dit voor elkaar te krijgen?

Groet Peter,

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb ook nog een vraag< Ik zie op sommige modellen wel eens van die mooi opgerolde touwen liggen, en ik bedoel dan zo mooi in een cirkeltje.
Is daar een trukje voor om dit voor elkaar te krijgen?

Groet Peter,

Een stukje tape (plakband) met de plakkant naar boven op je werktafel, daar het touwtje opschieten. Dat blijft zo mooi liggen omdat het aan je tape plakt. Als je voldoende hebt, dan fixeren met houtlijm. als de lijm droog is of nagenoeg droog kun je het opgerolde touwtje in z,n geheel van het tape halen en op de plek lijmen waar je het nodig hebt. De houtlijm droogt transparant op en is daarna niet meer zichtbaar.

Het heeft even geduurd maar ik had ook ontdekt dat, dat de beste manier is.
Ik heb de nodige missers op het schip liggen, dus uit huilen en op nieuw beginnen groet Ton.

Een stukje tape (plakband) met de plakkant naar boven op je werktafel, daar het touwtje opschieten. Dat blijft zo mooi liggen omdat het aan je tape plakt. Als je voldoende hebt, dan fixeren met houtlijm. als de lijm droog is of nagenoeg droog kun je het opgerolde touwtje in z,n geheel van het tape halen en op de plek lijmen waar je het nodig hebt. De houtlijm droogt transparant op en is daarna niet meer zichtbaar.

Dat is een goede tip Piet, het is mij gelukt om het zo te doen.
Bedankt.

Groet Peter.

Zo het eerste stuk van de fokkemast staat erop.

Groet Peter.

full

Ziet er allemaal supergoed uit Piet, maar tuig je de kanonnen niet op?

De kanonnen zitten wel vast met touwen aan de zijwand
maar door de kleur van het dek en de touwen is dat slecht te zien op de foto.

Groet Peter.

Laatst bewerkt:
Even een vraag,
De weeflijnen in de stagen wat voor kleur touw moet dat zijn?
Ik neem zelf aan dat ze Ecre kleurig moeten zijn en geen donker bruin, zoals in de BBS staat.

Groet Peter.

Even een vraag,
De weeflijnen in de stagen wat voor kleur touw moet dat zijn?
Ik neem zelf aan dat ze Ecre kleurig moeten zijn en geen donker bruin, zoals in de BBS staat.

Groet Peter.
Weeflijnen werden niet geteerd, dus waren ze lichter van kleur als de hoofdtouwen die wel geteerd werden. Maar door weer en wind en gebruik was het nieuwe er natuurlijk snel van af. Dus zelf maak ik de weeflijnen nooit zwart zoals de hoofdtouwen, maar toch wel donkerder. Dat donker maken doe ik met notenbeits wat ik er op tip met een kwastje.

Zo, een paar dagen niet aan het schip kunnen bouwen maar wel een hobbykamer in orde gemaakt, we hadden toch twee slaapkamers leeg staan.
Dus ruimte genoeg.:p:p

full

full

Groet PC Piet (Peter)

Back