Bouw San Juan Nepomuceno

Ik denk, (ben ik weer met mijn grote bek;))
Dat er een denkfout gemaakt wordt Piet
Bij deze manier moet de valse kiel en de achtersteven (over een breedte van 3 planken) dunner worden gemaakt!

P1000496.jpg

P1000470.jpg

Hier zie je hoe de steven tegen de schip zit.
De valse kiel is smaller gemaakt en de achtersteven (balk) is ook uitgehakt onderaan.
Dit had als doel omdat men anders in het ect nooit die achtersteven stevig verankerd aan het schip kon plaatsen
Zo krijg je een mooie aansluiting van je romp beplanking tegen de achtersteven, zonder dat je alles moet gaan bekleden, en het zomaar té dik gaat worden.

Maar....... juist, jij maakt de kueze hé ;)

hallo germt,

Zoals op de foto's van jou wordt het in mijn model ook.
De valse kiel en daarmee bedoel ik dus het middenstuk waar de spanten op gelijmd zitten is 4m/m dik, de kielbalk die daar onder wordt gelijmd is 7m/m dik na het bekleden.
De plankjes waarmee de romp bekleedt wordt zijn 1,5 m/m dik dus 2x 1,5+4=7 m/m dan is de beplanking van de romp gelijk weer met de kielbalk.
De balk op de achtersteven waar het roer aan scharnierd is ook 7 m/m dik en daar sluit de beplanking dan ook mooi op aan.
Als het zover is zal ik er een foto van maken.

Groet Peter.

Aaahhhh Oké, had ik het niet goed begrepen :hammer:

Maar wat je dan wél kunt doen is de balk achteraan (achtersteven) onderaan 3 plankbreedtes 1,5 mm aan iedere kant smaller maken, zodat die onderste 3 planken helemaal doorlopen tot de achterkant, en dus niet stoppen tégen die balk.
Dan is het Historisch ook nog eens kloppend

Heb even een foto van Diederik geleend als voorbeeld.
Je kunt zelfs de balk inkerven om naden na te bootsen, om het authetieker te maken.
Die balk bestond vaak uit meerdere delen.
Ook hier is voor de drie doorlopende planken gekozen.
Is maar hoever je wilt gaan natuurlijk;)

user44314pic1890531399233313.jpg

Hallo Germt,

Hierbij de beloofde foto, het verschil aan iedere zijde is nu 1,5 m/m precies de plankdikte van de rompdelen. De achterbalk moet er nog wel op.

Groet Peter.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oké Peter, je bedoelingen zijn mij helemaal duidelijk.:D
In dit geval is het heel eenvoudig om de onderste 3 planken door te laten lopen, alleen moet er dan een stukje (1,5 mm uit de balk)

Is dit dan een ander pakket dan Wil bouwt?

Begint er wel op te lijken, Ik moet onder de triplex veschansingen beginnen met beplanken tot aan de kiel.
Daarna met lichter fineer de verschansingen tot ongeveer waterlijn hoogte.
En dan met donkerder fineer drie banen boven aan de romp tussen die drie banen donker zie je dan dat lichte fineer en daar komen de kanon luiken in.

Groet Peter.

Ahhaaaa, het begint mij te dagen, Peter en Wil bouwen feitelijk exact het zelfde.

De verwarring zit hem in het feit dat het schip één laag 1,5 mm krijgt.
Boven de waterlijn, ik denk eigenlijk vanaf bovenkant onderste berghout komt er en lichte fineerlaag op.

Dus onder de waterlijn 1 laag. en boven de waterlijn een laagje fineer op die 1e laag.
Zie ik het nu goed?

Ik heb een beetje rondgekeken en tot dezelfde conclusie gekomen. Alleen de "berghouten" krijgen een verdikking door een laag fineer. De rest is enkele plank. Dus neem ik aan dat bij beide bouwers de dikte van kiel en stevens 7mm dikte krijgen.

Ahhaaaa, het begint mij te dagen, Peter en Wil bouwen feitelijk exact het zelfde.

De verwarring zit hem in het feit dat het schip één laag 1,5 mm krijgt.
Boven de waterlijn, ik denk eigenlijk vanaf bovenkant onderste berghout komt er en lichte fineerlaag op.

Dus onder de waterlijn 1 laag. en boven de waterlijn een laagje fineer op die 1e laag.
Zie ik het nu goed?

Ja, Ik kan er niets anders van maken, en zo staat het ook in de BB.

Groet Peter.

Back