Bouw San Juan Nepomuceno

De middelste dekplank ligt precies op het hart van de valse kiel, aan weerszijde van die plank liggen er 21 als ik de afstand tot de 21 ste meet dan is die het zelfde aan de andere zijde op 0,3 m/m na.
Ik denk dat het probleem bij spant 10 zit want de is na nameten niet symetrisch ook zijn de andere spanten 2 cm vanaf de bovenkant iets hol terwijl spant 10 gewoon bol is.

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook een latje over de spanten plaatsen en eventueel tijdelijk vast zetten met punaises. Dat wil ook nog wel eens weergeven welk spant afwijkt ten opzichte van de anderen en of deze opgedikt moet worden of dat er wat af moet.

Je kan ook een latje over de spanten plaatsen en eventueel tijdelijk vast zetten met punaises. Dat wil ook nog wel eens weergeven welk spant afwijkt ten opzichte van de anderen en of deze opgedikt moet worden of dat er wat af moet.

Hallo Erik,

Die tip met het plankje werkte je kon nu goed zien dat de fout in het spant zat en bij nameten van het spant aan weerszijden van de valse kiel zat ook 2 m/m verschil.

Bedankt voor de tip :D:D

Groet PC Piet (Peter)

Vandaag een leuk schuurtooltje gekocht bij de bouwmarkt. idiaal om de spanten mee in model te brengen. het schuurpapier kun je onder de kraan weer uitspoelen en gaat veel langer mee dan gewoon schuurpapier. werkt perfect.

Groet PC Piet (Peter)
full
full

Die heb ik ook, de matjes gebruik ik ook vaak los.
Bij de Karwei in mijn oude woonplaats gingen ze uit assortiement. Dus alles opgekocht voor 10eurie... Een heel schap vol... :p

Enne. Werk echt goed. Al moet ik zeggen dat mij eigen gemaakte gereedschap nog altijd het beste werkt. Dus een op maat geschuurd stukje hout waarop een stukje schuurlinnen gelijmd is. :D

Ik kwam ze in een uitverkoopbak in de praxis tegen. Ik gebruik hem ook regelmatig en de sponslaag is ook een lekkere buffer tegen de warmte bij het op maat schuren van masten.

Ik kwam ze in een uitverkoopbak in de praxis tegen. Ik gebruik hem ook regelmatig en de sponslaag is ook een lekkere buffer tegen de warmte bij het op maat schuren van masten.

Ik maak mijn masten op maat op een slijpmachine...(is wel stoffig :()

k ken de tool. Heb hem zelf ook. Gebruik het om in de hoeken te schuren.
Je brengt me wel op een idee.

-----------------
met vriendelijke groet
wil

Zo de dekken en de verschansing zitten erop nu de rest van de spanten in model brengen en dan kan het beplanken beginnen.
Maar ik zit nog te dubben of ik de kiel nu eerst ga plaatsen of zoals in de BB staat er na het beplanken tussen prutsen :confused::confused::confused:

Groet PC Piet (Peter)

full

Ik weet niet precies hoe dat bij de SJN zit Peter.
Maar wat je in de overweging mee moet nemen is of de achtersteven (dat is de hekbalk zeg maar) staks met de 2 laag even dik is.
Als dat niet zo is, moet je namelijk achteraan de valse kiel die valse kiel eerst dunner maken zodat de uiteindelijke beplanking straks even dik is als de achtersteven.

Ik weet niet precies hoe dat bij de SJN zit Peter.
Maar wat je in de overweging mee moet nemen is of de achtersteven (dat is de hekbalk zeg maar) staks met de 2 laag even dik is.
Als dat niet zo is, moet je namelijk achteraan de valse kiel die valse kiel eerst dunner maken zodat de uiteindelijke beplanking straks even dik is als de achtersteven.

De keil is net zo dik als de valse kiel en is van triplex, dus moet toch beplankt worden met de zelfde latjes als de romp dus moet volgens mij wel kunnen.
En er wordt maar enkel beplankt.

Groet PC Piet (Peter)

Peter, ik had nog wat beelden van hoe de huid op het achtersteven en de kiel aansluit bij de Vasa en de 7 Provinciën, misschien heb je er iets aan?

full

full

full

Back