Bouw San Francisco II (2)

Zo, de eerste planken zitten er op, het buigen van het mahonie valt niet mee maar lukt redelijk, soms breekt er wel eens eentje want de bocht bij de boeg is vrij scherp.
Ik zet ze in een waterkoker en laat ze koken waarna ze dan nog enkele uren blijven staan, dan buig ik ze voor rond een deksel van een voorraadbus. (Heb wel een nieuwe
full
waterkoker moeten kopen voor mijn vrouw want de oude wordt rood van binnen.:eek::eek:
)
full

Groet PC Piet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Piet,
Dat doe je netjes. Ik zelf liet de magahonie latjes altijd 24 uur in het waterweken, daarna boog ik ze over een soldeerbout. Ik heb geen 1 latje gebroken, nog een voordeel je waterkoker wordt niet rood ;)
Maar ieder zijn manier om te buigen, je moet doen wat jezelf het fijnste vind.

Gaat goed zo peter, Ik heb grootste deel van de romp klaar. morgen laatste stukje.
ik heb ze ieder keer aantal uren 9of nacht) in heet water gezet, buigen heb ik dmv hete soldeerbout op natte plankjes gedaan, ging na wat experimenteren ook redelijk goed. Ook hier in begin regelmatig KNAP..., Na wat oefenen nauwelijks meer KNAP... :p

groet Jaap

Een optie bij moeilijk te buigen hout is een scheut amoniak in het water doen, maar daar wordt je hout zwart van, dus gaat niet werken bij hout wat gebeitst wordt.
Dus kan dan alleen maar bij hout wat een "echte" kleur krijgt.

Hallo heren modelbouwers.

Ik heb een vraag, hoewel ik nog wel met het beplanken van de romp bezig ben, wil graag weten wat voor lak er gebruikt word om het geheel te lakken?
De romp is van mahonie en dat vindt ik wel mooi, en ik wil het ook een beetje mat houden, en niet glanzend.

Greot PC Piet.

Ik gebruik daar de transparante pantser vernis van rambo voor. Mat blank 0701. Te krijgen in 0,25l blinkjes bij praxis e.d.

Hallo Peter,

Er is mij aangeraden alles met olie te behandelen.
Lak zou op den duur kunnen scheuren door uitdrogen.
Ik heb blanke en iets gekleurde olie meegenomen.

Ik ben 3/4 klaar met beplanken romp (door andere zaken weinig tijd op het moment :()

Ik denk dat ik met oliën moet wachten tot ik alles af heb, daar ik bang ben als ik de romp direct na het schuren olie, ik er gene andere zaken meer op kan lijnen omdat de lijm dan niet hecht....

groet Jaao

Hallo Heren Modelbouwers,

Met veel geduld, begint het toch langzaam te komen ( het beplanken) ik denk dat het gaat lukken,:D:D want ik heb er wel een beetje tegen op gezien.

full

Heren,

Ik ben er bijna, nog vijf plankjes en dan zit de romp dicht, dan goed schuren en daarna de schuurlijsten erop maken.
Ik ben van plan om haar te lakken met transparante pantser vernis van Rambo.
Maar er moeten daarna nog enkele dingen op geplakt worden, met welke lijm kan ik dat het beste doen?

Groet PC Piet.

full

Die "dingen" zijn waarschijnlijk de rusten e.d.
Lijmen op gelakt hout gaat lastig.

Voor de rusten zou ik i.i.g. messing pennen plaatsen welke voor versteviging zorgen.
Voor beslag e.d. gebruik ik een epoxy lijm bv. Bison Kombi snel.
Eigenlijk kun je hier alles muurvast mee vast zetten

Misschien een domme vraag, maar wat zijn rusten? :confused:

Is geen domme vraag hoor,
Rusten zijn de plaatsen aan de zijkant van het schip waar het staande want wordt vast gezet.
Staande want zijn de touwen die van de marsen naar de zij/buitenkant van de romp lopen.
Marsen zijn wat wij in de volksmond de "kraaienesten" noemen;)

Mijn mening over het lakken of oliën van de romp: wacht hiermee totdat je zover bent dat je masten en tuigage vast gaat zetten. Je hebt dan in het algemeen geen problemen met het lijmen van de diverse onderdelen langs de romp en op het dek, en het verkleuren van de beplanking valt ook enorm mee.

Tenzij je tijdens het bouwen graag een kippenpootje kluift ofzo...

Ik probeer ook zoveel mogelijk te wachten, maar ik heb her en der ook op schilderwerk en vernis gelijmd. Bij de rust was de lijmkant blank. De romp was reeds geschilderd.

SAM_1789_zpsd9f6926a.jpg

Treden zelfde verhaal. Zit allaemaal nog op z'n plek. Alleen bij de nagelbanken heb ik er eentje opnieuw op het dek moeten lijmen.

Ik ben het met Hans eens, wacht met het aflakken van de romp tot deze volledig is afgebouwd anders krijg je vrijwel zeker problemen met het lijmen van je onderdelen.
Met name het lijmen van hout op pantserlak is niet eenvoudig!

Back