Bouw San Francisco II (2)

Ik knoop eerst het touwtje om het blokje, zodanig dat de knoop aan de bovenkant zit, dan een tweede knoop er over. Drupje lijm ter fixering.

Dan de touwtjes om de mast draaien en bovenop (dus bij het blokje) weer een knoop.

Op andere punten boor ik een gaatje en plaats ik een oogje waaraan de blokjes geknoopt worden.

Gewone knoop overigens, zo eentje waarmee je begint als je je veters strikt.

Voorbeeld van Piet (Pietsan) Gewone dubbele knoop met wat lijm erop. 1 eind tot tegen de knoop wegknippen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik doe het tog iets anders en maak er direkt een bindsel aan vast met de zelvde draad anders zit je daar later ook nog eens mee dat je dat apart moet doen.

ik doe het tog iets anders en maak er direkt een bindsel aan vast met de zelvde draad anders zit je daar later ook nog eens mee dat je dat apart moet doen.

Met het bindsel? wordt daar de draad mee bedoelt die om het hoofdtouw gedraaid zit ?

Groet PC Piet.

Dat is juist Piet, maar eerlijk gezegd, zie je dat veel bouwers niet doen.
Zij houden het meesal bij een knoopje.
Maar het bindsel hoort er wel te zijn:)
Eigenlijk horen er aan alle touwen bindsels te zitten om die bewuste uiteinden tegen het andere deel te borgen

Dat is juist Piet, maar eerlijk gezegd, zie je dat veel bouwers niet doen.
Zij houden het meesal bij een knoopje.
Maar het bindsel hoort er wel te zijn:)
Eigenlijk horen er aan alle touwen bindsels te zitten om die bewuste uiteinden tegen het andere deel te borgen

Hallo Germt,

Knoopjes wilde ik ook niet doen, maar nu weet ik ook meteen dat dat bindsesl genoemd worden, wilde ik ook zoveel als mogelijk mee werken.
En ik heb met de touwen van de kannonen al mooi kunnen oefenen.:D:D

Groet PC Piet.

kan het volgende week wel eens voor doen want is moeilijk uit te leggen maar erg makelijk om te doen één maal je weet wat je moet doen.

Heren,

Ik lees hier en daar ook wel eens dat er bijenwas wordt gebruikt om de touwen iets stijfer te maken, en dat zou makkelijker zijn met het knopen.
Klopt dat?

Groet PC Piet.

Of het mkelijker is met knopen, weet ik eigenlijk niet, wat je wél hebt is dat het touw minder pluist.

Heren,

Ik lees hier en daar ook wel eens dat er bijenwas wordt gebruikt om de touwen iets stijfer te maken, en dat zou makkelijker zijn met het knopen.
Klopt dat?

Groet PC Piet.

Piet dat heb ik ook gehad dat als het van de rol komt niet mooi recht wil blijven,
bij mij heb ik houtlijm verdunt met water en dit tussen de vingers aangebracht aan het touw dan blijft het redelijk goed zitten.

Zoals je op de foto ziet is het onderste touw op de hoek ingesmeerd met wat houtlijm en blijft nu redelijk recht zitten omdat het zeil zo licht is kreeg ik het op een andere manier niet goed strak.
20130315_144517

Piet dat heb ik ook gehad dat als het van de rol komt niet mooi recht wil blijven,
bij mij heb ik houtlijm verdunt met water en dit tussen de vingers aangebracht aan het touw dan blijft het redelijk goed zitten.

Zoals je op de foto ziet is het onderste touw op de hoek ingesmeerd met wat houtlijm en blijft nu redelijk recht zitten omdat het zeil zo licht is kreeg ik het op een andere manier niet goed strak.
20130315_144517

Bedankt Robert, dat is natuurlijk ook een goede tip.

Nu ik die foto zie, De staag die van de hoofdmast naar de boespriet loopt gaat om de fokkemast heen, loopt die daar dan dubbel verder naar de boegspriet ? Of zie ik dat verkeerd ?

PC Piet.

Bedankt Robert, dat is natuurlijk ook een goede tip.

Nu ik die foto zie, De staag die van de hoofdmast naar de boespriet loopt gaat om de fokkemast heen, loopt die daar dan dubbel verder naar de boegspriet ? Of zie ik dat verkeerd ?

PC Piet.

Dat klopt Piet hij gaat inderdaad dubbel naar de boegspriet.

Piet een vraagje heb je de korvijnagels als vastgelijmd?

Ik had dit ook deels gedaan maar dan is het op dit formaat heel lastig het tuigagedraad er omheen te wikkelen. Als de nagels nog los zitten kan je draad er door steken en dan de nagel bevestigen zodat het mooi strak blijft zitten.

Laatst bewerkt:
Piet een vraagje heb je de korvijnnagels als vastgelijmd?

Ik had dit ook deels gedaan maar dan is het op dit formaat heel lastig het tuigagedraad er omheen te wikkelen. Als de nagels nog los zitten kan je draad er door steken en dan de nagel bevestigen zodat het mooi strak blijft zitten.

De korvijnagels staan er gewoon los, ik was daar ook over aan het twijfelen of ik ze al vast moest lijmen, dus maar goed dat ik dat nog niet gedaan heb.
Maar wat bedoel je met draad er door heen steken, door het gaatje waar de nagel in staat?

Groet PC Piet

Dat bedoeld Robert, als dat draadje eroor zit, korvij nageltje erin en het draadje zal niet meer verschuiven;)

(Volgens mij praat ik weer voor mijn beurt:))

Ik heb de korvijnagels ook niet vastgezet, al ben ik voor de kikkersteek gegaan. Ik lijm liever niets vast tot ik zeker weet dat het niet meer los moet komen ;)

Netjes gedaan die staag Piet !

Bijenwas word meestal gebruikt om het pluizen van de draden tegen te gaan.
Bij de Fonz heb ik het achterwege gelaten waar ik nu spijt van heb.
Het touw van Occre is pluizig !
Als je bijenwas wilt gebruiken ga dan op zoek naar pure bijenwas en niet dat synthetische spul.
Ik heb zelf de bijenwas uit Amerika toegestuurd gekregen aangezien ik het hier niet kon vinden......

Piet, als je de bijenwas gebruikt voordat je de knopen legt houd er volgens mij geen lijm meer op dus zal je dat dan na het knopen moeten doen.

Heren de stagen zitten erop, nu het volgende de hoofdtouwen van de wanten hoe worden die aan de mast bevestigt?
Of is het 1 touw die van de ene kant omhoog naar de mast gaat en dan weer aan de andere kant naar beneden ? (ik denk het laatste trouwens niet):confused::confused::confused:
In de bouwbeschrijving wordt het niet duidelijk.

Groet PC Piet.

Back