Bouw koppelverband bak Stelsa II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 26 okt 2009.

1. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

Inmiddels ben ik al wel een halfjaar bezig aan me bak maar deze is nog lang niet af. Ik heb hem voor mijn binnenvaartschip gemaakt en hierop dus ook aangepast. Andere kopschroef en andere kop, maar daar meer over in dit topic.

De maten van de bak:
    145 cm lang
    30 cm breedt
    12 cm gangboord diepte.

De kop loopt 2 cm op en de kont 1 cm.

2. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    veel succes, het zal vast weer mooi worden, gezien je vorige prestatie
    gr. Jeroen

3. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Als eerste het vlak afgetekend.
    Ik heb een mal gemaakt voor de spanten in me kop. Deze zijn eerst gemaakt van karton, en toen deze goed waren heb ik deze afgetekend op 3mm triplex.

Deze had ik nog bewaard van me Stelsa. De bak heeft dus dezelfde kopspanten als op me schip.

Verder naar achteren heb ik hier en daar een spant gezet om het geheel in het gangboord ook stevigheid te geven. Waar achter me dek oploopt heb ik een extra spant gezet.

Tussen de spanten heb ik hoekprofielen geplaatst. A voor de stevigheid van de zijen en B ook voor me gangboord meer plek te geven om op te dragen.

Het beeld vanaf het ruim gezien. Op de achtergrond staat me vrachtschip deels.

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    de kop beplanken.

Ik heb hiervoor 3 mm triplex gebruikt en heb hier strippen van 1 cm gemaakt.
    Verder naar beneden zijn ze minder breedt, en ook niet meer een rechte strip.

de zijen is relatief gezien snel gedaan. Waarneer de kop beplanking erop zat heb ik daar waar ze te lang waren afgezaagd met een dremeltje (ofja soort van) zodat de zij hier op aansloot.

Het vlak heb ik de stevigheid gegeven door er 4 kattesporen in te maken. deze dienen tevens ook als kabelgoot. Ze zijn misschien wat dit maar dit zorgt voor stevigheid en omdat ik de bak exact dezelfde bouw wilde geven als me schip heb ik dit hetzelfde gemaakt.

5. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Om toendertijd een beeld te scheppen heb ik deze foto gemaakt.

Het is een ietwat vertekend beeld. Komt vooral omdat het schip bijna zo goed als af is en de bak nog nergens verf op zit. Ik zou niet zeggen dat de bak zo 145 cm is.

Nadat het gangboord geplaatst is heb ik eerst een spant geplaatst onder me achterdek en vervolgens het dek erop gemaakt. Het is niet heel duidelijk maar Het denk heeft een bolling over de breedte over het hele schip. Kop en kont.

Voorop.
    Voordat daar het dek op komt moesten er eerst de kluisgaten in en de kopschroef anders had ik het idee dat ik er nooit meer bij kwam. Het gat maken ging wel goed nadat we 30 keer gemeten hadden en achteraf bijgevijld.

Achterop ging het wel goed. De bak heb ik eerst gemaakt en vervolgens in zijn geheel achter de opening geplaatst. Zo is ook voorop de bedoeling geweest, maar dit was vanwege de ruimte niet erg gemakkelijk.

6. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Nadat ik de gehele binnenkant eerst in de 2 comp. hars heb gezet waar ik later niet meer bij kom en nu nog wel. Heb ik me ruim erin gemaakt, behalve de vloer.

Inmiddels zitten we met de foto's al aan boord wat inhoud dat het begin juli is en me bak aan boord staat. Aangezien ik de hele vakantie zo'n beetje aan boord was heb ik heerlijk kunnen bouwen zonder met iets rekening te hoeven houden zoals school enz.

Op het voordek zitten 3 stroken dit is omdat er een welving in het hout zat en heb het op deze manier opgelost totdat het dek vast werd geplakt.

7. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Het voordek er inmiddels opgemaakt. Het eerste latje zit er opgemaakt. De bouw aan me den is begonnen.

Een overzichtfoto. Deze maak ik tijdens de gehele bouw wel meer.
    Nadat ik de maten van de vooroef van me schip heb overgenomen heb ik het gat in me dek afgetekend.
    Qua lengte is het voorschip even lang als op me schip. De vooroef is even lang maar wel iets smaller voorop ivm de kop. Er zit nu geen overhangend dek op. Dat wilde ik bij de bak niet.

8. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    de voorwoning

Het is eerst even rekenen omdat me dek oploopt en de bovenkant woning wel horizontaal loopt maar onder dus niet, nadat dit gedaan is heb ik alles afgetekend.

Omdat ik me schip ook aan boord had staan heb ik me moeder eens lief aangekeken en uiteindelijk kon ik me schip aan die kan van de keuken op het keukenblad zetten. Hij was gelijk mooi opgeruimd en ze had een juweeltje in de woning staan :D. Zo erg dat zelfs de buren in de sluis of waar dat ook echt naar binnen stonden te kijken. Om tijdens de bouw visueel ook alles op elkaar zette ik mijn bak ook wel eens ernaast, Je kan alles 10 keer meten maar op deze manier is het ook gauw gezien.

Laatst bewerkt: 26 okt 2009
  9. stoppel

stoppel

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Dat ziet er al goed uit.
    Ik blijf dit topic zeker volgen omdat de bouw van een binnenvaarder bij mij ook nog in de planning zit.
    De tekeningen heb ik al (incl. lijnenplannen e.d.)
    het zijn de plannen van een één schroever van 110 meter.

10. armando

armando

Lid geworden:
    24 feb 2006
    ik snap alleen niet waarom je aan de achterkant niet gelijk de verlenging heb gemaakt zodat je een mooie aansluiting op je schip krijg.
    Dat oogt ook gelijk een stuk "mooier"

11. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ armando

je bedoelt waar je je kop invaart zoals je dat wel eens ziet. Als je dat bedoelt dat heb ik bewust niet gedaan.
    Ga maar eens varen met een beetje windt. Een echt koppelverband beweegt lang niet zo op en neer (knikt) op de golven als dat me schip en bak beweegt op een golfje. Dan springen me bolder ook al zijn die geborgd. Heb ik nu nog wel eens met me kopbolder. Omdat in het echt alles goed aansluit ga het een probleem worden omdat het schip en bak toch behoorlijk staan te bewegen.

Ik hou de optie ook nog open om ooit nog een koud op koud schip te maken en dan heb je niks aan die verlenging. Dat speelde ook een beetje mee.
    Als alles af is zal ik echt niet stoppen met bouwen, daar vind ik het te leuk voor om te doen.

@ stoppel

Ik heb gezien hoe je je Andre-B heb gemaakt. dat schip belooft ook wel wat.

110 meter wordt wel direct 220 cm als je 1:50 bouwt die je ergens kwijt moet he, mja dat is ook wel weer op te lossen.

12. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Achterop de eerste duwpaal geplaatst. Deze zit niet los op het dek geplakt. Maar aangezien het triplex is waardat ik hem opplak heb ik 1,5 laag verwijderd zodat de paal in het dek verzonken is. Het is niet veel maar daarom zitten er ook 2 spijkertjes in de paal door het dek heen. die paal gaat geen kant meer op.

De bergplaat is van 1 mm hout gemaakt. Dit is namelijk mooi rond te buigen en dikker hoeft de bergplaat ook niet te worden. Een bak is op 1000 manieren te maken. Ik heb er voor gekozen om een platte achterkant zonder schuine afloop te maken.

Voorop ook de bergplaat door getrokken. De boeing ook geplaatst maar daar ben ik nog niet tevreden over. Vind de lijn niet mooi.

Tja in dit lege gedeelte moet de kopschroef nog komen. En ik kan zeggen doe dit voordat je het dek erop plakt dan heb je toch meer ruimte om te werken.

13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    de bolderkasten geplaatst, wel voordat de boeing erop ging. Dan heb je meer houvast voor de boeing. Ook is er een machinekamer klapje gemaakt. Er is inmiddels ook wat aan de voorboeing gedaan. Deze is nu ietwat hoger. Vind dit zelf wel mooier op deze manier. Nut heeft het ook. Als er gevaren wordt dan loopt niet direct al het water eroverheen.

http://lh5.ggpht.com/_QtBnU5P2CnM/SuIucJV2hcI/AAAAAAAABN0/uqWM0ZJZFRo/s800/IMG_1892.JPG[img]

[img]http://lh6.ggpht.com/_QtBnU5P2CnM/SuIuq8z4TGI/AAAAAAAABOM/yi-SoZJe2K4/s800/IMG_1893.JPG

Om aan te geven hoe groot de bolders zijn.

Op me hele bak zitten er in totaal 26 bolders. 4 geleiders voor de touwen en een kikker achterop. Alle handmatig gemaakt.

14. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Nu de grove delen wel erop zitten heb ik het geheel geharst. Ik wilde persee hiermee wachten totdat me bolders erop zaten zodat ik deze mee kon nemen. Zitten die gelijk ook weer wat steviger. Ze zitten zowiezo wel geborgt maar er komt toch wel kracht op de staan met koppelen en varen. Ook heb ik me den eerst afgemaakt. Allemaal steunen geplaatst, 18 aan 1 kant.

Een paar dagen nadat de hars droog was en ik weer tijd/zin had heb ik alles geschuurd en in me boeing in de grijze grondverf gezet.

Het zwart is met de kwast gedaan. In de grondverf (werdol) Moet zeggen dat alles wel redelijk glad was, alleen de kop had hier en daar een putje/krasje. Dit zie je beter doordat je de verf erop heb. Met de hars erop en dat schuren kijk je je eigen scheel erop en zie je het minder goed als met een laag verf.

15. huub de jong

huub de jong

Lid geworden:
    14 aug 2003
    Hoi Stephan

Het ziet heel netjes uit. Maar nu wil ik niet op je project vooruit lopen(omdat ik de foto's gezien heb). Maar hoe werk die boegschroef ?

16. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Kopschroef :S

Na heel veel piekeren en nog meer nadenken. Kwam ik op het idee om mijn bestaande kopschroef uit het schip na te bouwen maar dan uitgebreider. Klinkt leuk maar hoe begin je. Voordat ik dat eens duidelijk voor mezelf had. Ik ben gaan tekenen en dit kwam eruit.

De tunnellijnen kloppen niet helemaal maar het ging mij meer om het idee van hoe en wat. Als het idee duidelijk is dan is het nog maar een kwestie van bouwen.

Eenmaal duidelijk heb ik het geheel afgetekend en ben met de stiftslijper gaten gaan maken in me schip.

in het midden zit ook een gat. Dit is gedaan zodat ik als het ooit nodig is nog bij me roer kan, zo ook hem erin zetten. Later komt hier een deksel op. Zodat het water niet evt naar beneden wordt geperst en zo dus ook verlies heb.

Rechts zit de aanzuig waar de schroef in gaat draaien, Het randje hout wordt nog weggehaald.

17. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De kanalen allemaal ingebouwd en op elkaar aangesloten.
    Werkt als volgt. hij zuigt het rechts aan. In een vloeiende bocht gaat het naar het kruispunt, daar zit een roer. Die wordt aangestuurd door een servo. Servo heeft 45 graden uitslag naar iedere kant, meer heb ik niet nodg om 2 kanalen af te sluiten, Door dit te doen stuur je het water de gewenste kan op.

Een likje verf erin omdat je als alles dicht zit er toch maar slecht bij kan. Voordat de verf erop ging is het eerst wel geimpregneerd.

Toen dit gedeelte klaar was ben ik wat anders gaan doen. Omdat ik toen nog niet de juiste materialen aan boord had om schroefassen te maken. Voor me roer en de schroef.

18. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Tijdens het laden van het schip had ik even tijd om aan de wal mijn bak een grondverf beurt te geven. Ziet er direct heel anders uit met grijze den en gangboorden. Dit was overgens ook zo weer over omdat er daarna hier en daar een beetje plamuur op ging. Ik wilde wel dat me den als ik hem ging lakken het een spiegeltje werd. De zijen blijven zijen van een schip (dit ook met maten), maar de rest moest naar mijn mening wel glad worden.

Tussen de kattesporen de kabels gelegt voor de verlichting die ik achterop wil plaatsten. Aan gezien je er nu nog bij kunt heb ik ze alvast gelegd.

Hierna is de vloer gelegd in me ruim. Het is niet heel duidelijk maar ook het halfrond op me voorwoning is geplaatst.

De kabels op de zijkanalen van me kopschroef geplaats zodat je er altijd nog fatsoenlijk bij kunt.

19. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    tijd voor wat spelen ik bedoel onderzoeken/testen

het was wel redelijk weer, we lagen in Gent (shiffersdok) en afgeladen.
    Wil je je bak testen was dit de beste manier. Je kunt er makkelijk en snel bij mocht het mis gaan. Dit hoop je niet maar het blijft de eerste keer, dat je hem test. Het golfde wel nogal dus heb hem bij ons in het gangboord getest.

Conclusie: Hij ligt absoluut niet diep. Op een haargrootte gaatje na was er niets aan de hand. Geimpregneerd en 3 keer gegrond en toch een gaatje hebben. Maarja dat was zo opgelost. Verder was ik wel tevreden.

20. huub de jong

huub de jong

Lid geworden:
    14 aug 2003
    Het idee is aardig. Maar ik denk dat je beter 3 roertjes kan maken. Zodra je achteruit gaat varen verlies je minder kracht. Maar ik moet zeggen het idee is zeker niet slecht. Ik had er nog niet zo over gedacht. Een leuk idee!

Deel Deze Pagina