Bouw groene draeck volgen tekeningenset Nvm schaal 1:20

Zijn deze lijnen dan te vergelijken met de "centen" waartussen de spanten worden gebouwd

Ik dacht eigenlijk dat de centen gebruikt werden om de huidplanken op de juiste wijze te plaatsen, en als je de centen op die lijnen plaatst, kun je natuurlijk gelijk controleren of je spantenplan correct is uitgevoerd. Maar dit haal ik uit mijn bescheiden kennis weg, ik weet niet of ik het goed heb.

Laatst bewerkt:
Lezend in de VOC woordenlijst kom ik dit tegen:

Sentlatten:
Ook senten of centen: verzameling buigzame latten, die om de spanten worden aangebracht om samen met de scheerstrook de rompvorm te bepalen en de spanten uit te stroken. De senten worden evenwijdig aan elkaar in de lengte van het schip aangebracht. Naar mate men het schip met planken bekleedt of opboeit, worden de senten weer weggenomen.

Is wat Peter hierboven eigenlijk beschrijft.
Gr Koos

Kijk ik wordt steeds wijzer kan ik eiken stroken van 6mm breden stroken gebruiken voor bekleden van de romp?
Laat zeggen zaag ze 1mm dik.
Schip word natuurlijk geschilderd ook de romp.
Ik ben aan kijken wat goedkoopste optie is .
Vindt zonde om hier duren latjes te kopen en dan schilderen
Screenshot_20210205-203429_Marktplaats.jpg
Ik dacht dit te gebruiken

Dus ook in deze alle ideeën welkom

Zelf zagen is goed mogelijk, maar je zaagt ook heel veel tot stof.
Klopt maar als ik de romp moet bekleden met lindestroken van 6mm over lengte van 80cm en 25 cm hoog .maal 2
Betekend dat meer dan 70 stroken a minimale prijs 0.95 cent is al gauw 66 euro plus 10 euro verzend kosten.
Dan kan ik voor 13 euro de m2 veel stof zagen toch of zie ik het verkeerd?

ik zaag ook altijd mijn latjes zelf. planken krijg ik vaak gratis omdat dan ergens een stukje 'over' is. voor een modelbootje heb je natuurlijk niet heel erg veel nodig. Zagen op 1 mm is wel erg dun!! dat is ook moeilijk te bewerken omdat het heel snel knikt of knakt. ook met schuren heel lastig, je hebt bijna niets over voor correctie en het gaat inveren tussen de spanten. Ik zaag minimaal 2 mm. zelfs voor mijn wedstrijdbootjes. Voor een gewoon model zou ik zelfs liever voor 3 mm kiezen. dat is een hele mooie maat in de praktijk. buigt nog goed, maar je kunt tenminste iets corrigeren met schuren en het is een stuk minder kwetsbaar.

Even een uitstapje voor de romp te bekleden.
Ja je wil je hout stomen toch.
Dus oude waterkoker omgebouwd en pvc buis voorzien van koppeling dat hij rechtop afgesloten de stoom kan ontvangen .
Gaat dit werken denken jullie?20210306_194924.jpg 20210306_194906.jpg

Back