Bouw groene draeck volgen tekeningenset Nvm schaal 1:20

ik gebruik geen frees, maar doe het op de zaagtafel. de cirkelzaag de gewenste dikte boven het blad uit laten steken, en dan een serie parallele zaagsneden maken. vervolgens dwars daar op stroken zagen en die dan in elkaar lijmen. vervolgens aan beide zijden schuren tot de gewenste dikte bereikt is.

Ik denk dat Mees bedoeld om dikker te bouwen, en dan het blokrooster als geheel terug schuren tot de gewenste dikte. is vaak eenvoudiger dan in een keer dun bouwen.
Klopt. Als je dan kleine foutjes maakt bij het zagen, zie je er na het schuren niets meer van. Ik denk dat ik er bij elkaar wel 2 of 3 mm af schuur.

Zo het hout is binnen dus nu echt aan de gang.
Voor wie wil weten
Mansonia latjes , mahonie plankje(kleinste)
En notenhout dit alles van # HOBBY & modelbouw.
16118556356978290977672633122826.jpg

Vraag hoe lees is boven staande tekeningen??
Bovenste zijn dat de beplanting delen van de romp ?
In echt wordt dit van staal gemaakt
En wat is het onderste twee tekening gedeelte?
Wie helpt deze onervaren scheepsbouwer

Laatst bewerkt:
volgens mij zijn dat geen uitslagen van de platen, maar horizontale en verticale lijnen
roosters zijn prachtig geworden

Dat is een lijnenplan, wil je een schip van tekeningen bouwen dan staan op deze tekeningen de uitslagen van de spanten, de zeeg en dergelijke.

Dit is inderdaad een lijnenplan, op het bovenste deel van de tekening staan bij boeg en hek hoogtematen aangegeven, en die codering vind je in het onderste deel van de tekening weer terug.
Daar wordt de omtrek van het schip mee weer gegeven, op die specifieke hoogte.
Hier moet je de vorm van het schip mee bepalen.
Veel succes :):)

Dat is een lijnenplan

Wat alle anderen al zeggen, dat is het lijnenplan van het schip, zeg maar de technische bouwtekening waarmee je genoeg weet/hebt om het te kunnen bouwen.
Alles voor het schip is hier uit te halen de zegen, de kromingen de wijdtes de lengtes breedtes etc..
Maar dat kunnen vinden, of beter gezegd eruit halen, is een vak apart, ik heb het geprobeerd maar kon het geduld om het te leren niet opbrengen.

Google maar eens op "lofting a boat", hele boeken zijn eraan gewijd.

In de tekeningen staan bij de doorsnedes bv een aantal spanten getekend (1ste foto helemaal links boven) maar je kunt op iedere willekeurige plaats over de hele lengte van het schip, de doorsnede van een spant op een bepaalde plaats eruit halen.

Voor ons modelbouwers is het meestal wel genoeg om die paar spanten die getekend zijn te gebruiken en de rest ertussen op het oog te gokken. Althans zo heb ik het gedaan.

Back